Behöver skriva av mig lite och eventuellt fÄ rÄd frÄn personer i liknande situation.
Det Àr ej klart Àn. Men försÀkringskassan ska föreslÄ hel sjukersÀttning till mig. Dvs sjukpension.
SÄ teckniskt hamnar jag i fire. Har 1 million som kan stÄ till pension vid 65. Kommer ha runt 3 000 över per mÄnad frÄn ersÀttning. Kan rÀkna full fire med garanti pension om investeringar Kommer upp till 2-3 miljoner.
PÄ papper lÄter det bra. Att jag kommer klara mig. Men varför kÀnns det som förlust.
Jag Àr överens med att jag aldrig blir frisk. SÄ det Àr inget nytt. Och ÀndÄ kÀnns det som om jag har fÄtt det vÀrsta beskedet man kunde fÄ.
NÄgon som varit i liknande situation. Teoretisk blir jag ju ekonomiskt oberoende. SÄ varför kÀnns det som att allt kollapsar
TrÄkig sits, men jag kan förstÄ att det kÀnns som nÄgot av ett mattryck. Jag pingar in @Melwa som har mer erfarenhet av turerna och tankesÀtten kring ersÀttningar, omprövningar och överklaganden.
Beror inte alls pÄ vad du har i form av kapital, men du menar kanske vilken sjukdom man har. Det beror endast pÄ din förmÄga att arbeta. Kanske inte med nuvarande arbetsroll utan man prövas mot hela arbetsmarknaden. De utför en arbetsförmÄgebedömning. VÀldigt förnedrande att genomgÄ förövrigt.
UrsÀkta att jag var otydlig. Googla det snabbt. Ser att det görs nÀr försÀkringskassan misstÀnker om man kan ha blivit bÀttre. Ms kan bli sÀmre trots behandling. Du har rÀtt. Men undrar ÀndÄ om de gör de pÄ fall som inte kan bli bÀttre med tiden
Jag har hel sjukersÀttning, och jag har inte uppfattat det pÄ det sÀttet.
Jag har förstÄtt det som att sjukersÀttning, till skillnad frÄn sjukpenning, Àr en permanent ersÀttning, sÄ lÀnge de besvÀr som lÄg till grund för beslutet om sjukersÀttning kvarstÄr i oförminskad omfattning.
Inför att jag skulle ta över min avlidna sambos del av vÄra bolÄn bad jag FörsÀkringskassan om ett intyg om att det Àr just en permanent ersÀttning, för att ge till banken. I det intyget stÄr det att sjukersÀttningen betalas ut fram tills jag fyller 66 Är.
Var har du fÄtt information om att det inte Àr ovanligt att arbetsförmÄgan omprövas efter en tid?
För mig tog processen cirka 11 Är om jag minns rÀtt.
Blev sjÀlv uppmanad att ansöka om full sjukersÀttning av FK efter x Är av utredningar. Men ansÄgs sen inte fÀrdigutredd, sÄ fick utredas ett par Är till innan jag fick mitt beslut. SÄ det kan ske krokigheter pÄ vÀgen, trots att man tror man nÄtt ett slut.
För mig Àr det en sorg att inte ha en arbetsförmÄga och att begrÀnsas av mina funktionshinder. SÄ det Àr nÄgot jag bearbetar och jobbar med att vara ok med. LÀgger stort fokus idag pÄ det jag klarar trots allt och det Àr pÄ mÄnga sett skönt att slippa mÄnga av FKs nycker.
Sen sÄ görs kontinuerliga kontroller, tror min handlÀggare sa vart 2-3 Är. För att kolla av sÄ man inte blivit bÀttre, nya behandlingar för vissa diagnoser kommer ÀndÄ. SÄ Àr rimligt att det följs upp.
Sen skulle jag inte kalla det sjuk-fire. Skulle FK dra in ersÀttningen Àr man körd och utblottad inom ett par Är.
Nej, men enligt vÀnner sÄ fÄr man hem ett papper vart tredje Är att de har kollat igenom Àrendet för att se om ny information har kommit fram och att de gör en ny koll om tre Är. Inget har hÀnt dem.
UrsĂ€kta om frĂ„gan Ă€r för personlig. Men det som Ă€r fel/sjuk pĂ„ dig. Ăr det nĂ„got som kan bli bĂ€ttre. Eller det Ă€r nĂ„got som aldrig blir bĂ€ttre.
Anledningen jag frĂ„gar Ă€r att i mitt fall har jag hela tiden haft fk pĂ„ min sida. Ăr faktiskt dom som kommer frĂ„ga min doktor om ett lĂ€karutlĂ„tande. MisstĂ€nker att man Ă€r mer jagad om de ser minsta möjlighet att man kan bli bĂ€ttre
Jag har aldrig upplevt att FK varit emot mig, tvÀrtom har de hjÀlpt till med medicinska utredningar, kontakt med arbetsgivare, hitta arbetstrÀningsplatser och stÀllen för förstÀrkt arbetstrÀning. Men det mÀrks att handlÀggarna ofta skÀms över de rutiner och regler de tvingar pÄ oss sjuka. PÄ mÄnga sÀtt Àr de i klorna pÄ nyckfylla politikers beslut.
Jag har flera diagnoser, bÄde fysiskt vÀrk, nervvÀrk och neurologiska funktionshinder efter tvÄ olika olyckor och flera felbehandlingar. SÄ det Àr vÀldigt kroniskt. Möjligen kanske nya behandlingar mot hjÀrntrötthet kan komma i framtiden. Men att lÀka eller ens behandla nervskador och vÀrk framgÄngsrikt lÀr vara lÄngt borta.
Men tror FK lÀr fortsÀtta kolla av, i och med att jag fick information om det.
Nja. Ăr vĂ€l realistiskt. Jag har 25 Ă„r kvar av sjukersĂ€ttning. Mycket kan Ă€ndras inom medicinska framsteg pĂ„ 25 Ă„r. Sen Ă€r det vĂ€l ett sĂ€tt att fĂ„nga upp de som flyttat utomlands i smyg eller kanske börjat deltidsjobba i smyg.