Jag har en tråkig situation som innebär att jag är 34 år, varit kroniskt sjuk sen jag va 20 år och har därför enbart kunnat jobba 50% mer el mindre hela livet. Har sjukersättning (fd förtidspension) som är strax över lägsta gränsen, vilken innebär en nettoinkomst på 5000:- i månaden.
Utöver det har jag hoppat runt i olika branscher där det finns möjlighet att få tillfälliga anställningar på 50% vilket tyvärr inte är så många alternativ. Idag jobbar jag med städ (i brist på annat alternativ) och har en nettoinkomst på ca 10.000:-.
Jag undrar om det finns någon därute som ha förslag på andra mer välbetalda yrkesalternativ, där man kan jobba 50% och där jobbet i sig inte är socialt krävande då det bla är min hjärna som är otroligt trött. Jag kan tänka mig att gå någon kortare utbildning, helst en YH eller liknande, mer praktiskt lagd. Jag är tidigare bla utbildad redovisningsekonom, men det är för mentalt tufft för mig att stirra in i en dataskärm och jobba med siffror hela dagarna.
Jag har investerat mitt kapital sen jag var 18, men det hjälps inte ifall man har så låg inkomst att det inte finns pengar till övers att stoppa in på sparandet… Och min pension ska vi inte ens prata om, den är ännu mer bedrövlig den.
Hej. Vet ju inte mycket om dig men vi har brist på lokförare i sverige. Inte socialt krävande på godssidan. Passar det inte eller om man inte klarar tester eller utbildning så kan man jobba som växlare. Växlare är fysiskt mer aktivt. Säkert ett yrke många inte vet finns och det är brist på många orter, ofta ensamarbete.
Det finns garanterat arbeten som du kan påverka och klara av där anpassningarna är optimala.
Vet inte om detta forum är rätt väg att söka sig igenom, men arbetsförmedlingen kan vara ett alternativ som samtidigt bedömer din arbetsförmåga.
Samhall erbjuder tjänster för de som har en diagnos med nedsatt funktion.
Jag har i dagsläget ett maxanpassat arbete via arbetsförmedlingen och har uttömt alla resurser som finns tillgängliga därute, inklusive Samhall. Varför jag kände att jag inte hade nåt att förlora på att skriva här… Det finns faktiskt inte så många alternativ som man kanske kan tro.
Om af har uttömt alla förekommande arbeten som skulle vara en möjlighet för dig, då återstår bara att du söker sjukersättning på 100%.
Af huvuduppgift är att vägleda människor till arbete, men det finns en anledning till att dom dragit ner på sin verksamhet.
Det finns problem med att bara ha 50% arbetsförmåga med att arbetsgivare har svårt att erbjuda arbeten av betydande grad för dom.
Men jag vet inte om vilka funktions eller aktivitetsnedsättning du har, men trädgårdsmästare, kassörska, städare, diskare, köra buss (D-kort), trafikledare (intern utbildning), skogsplanterare, larmoperatör
Eller varför inte utbilda dig till något som du kan och vill arbeta med i framtiden.
AF är tyvärr inte så mycket till hjälp… Man har fastslagit en kapacitet på 37,5% vilket för mig då blir 50% eftersom det bara går att välja på 25%, 50% och 75%. Jobbet jag har nu är som lokalvårdare (städ) med frihet att lägga dagarna utefter mitt mående. Jobbet i sig är anpassat och bra bortsett från att det är så oerhört o-stimulerande för en kreativ själ med ett högre IQ men låg mental uthållighet och fokus. Att ha sjukersättning 100% är inte ett alternativ eftersom jag skulle gå under ekonomisk, oavsett hur hårt jag måste pressa mig idag för att klara av att arbeta.
Vad jag kan och vill är inte så lätt att veta. Har fått lägga alla drömmar på hög. Mina dagar går ut på att spara energi för att klara av att jobba och sen repetera. Snarare att överleva än att leva.
Att arbetsgivare har svårt att anställa en person på 50% är jag fullt medveten om, därav mitt dilemma. Tänkte mest att det kanske var någon därute som satt på en liknande situation men som hittat en bättre lösning än jag själv.
Eftersom det inte är en ekonomisk möjlighet för mig, så måste jag hitta ett annat alternativ. Klarar ju tekniskt sett av jobbet jag har nu. Det är bara inte optimalt om man tänker långsiktigt.
TS vill ha hjälp att bolla ideér kring passande yrken, lite fantasilöst att säga att hen borde söka 100% sjukersättning.
Att ha en sysselsättning, om än i mindre omfattning än 100% kan vara givande både socialt och hälsomässigt. Det finns säkert alternativ, det gäller bara att klura!
Mvh
En med 100% sjukersättning, men med 10% arbetsförmåga.
Hur kan man ha 100% sjukersättning och ändå ha 10% arbetsförmåga?
Bara nyfiken då FK regler ersätter i perioder av 25% förmåga att klara ett arbete så med 10% borde du ha 25% arbetsförmåga enligt deras ersättningspolicy.
Om du är kreativt lagd; jobba 50% i butik för konstnärstillbehör? Lektorsassistent på konstnärlig utbildning? Utställningsassistent på något museum/utställning?
Lättare att jobba med människor än datorer? Då kanske du kan jobba i vård och omsorg med socialt stödjande uppgifter som exempelvis personer som lever med intellektuella funktionsnedsättningar? Gillar du sport? Kanske någon deltidstjänst på något kansli?
Några spontana tankar. Men mycket beror på vad du gillar - kanske användbart att börja i den änden?
Utredning kom fram till att jag har 10% arbetsförmåga, men det går inte få 90% sjukersättning med dagens system. Så har därför 100%.
Edit
Har bara 10% arbetsförmåga, så klarar inte av ett 25% arbete. Kan ”pusha” mig en dag, men därefter behov av vila i 3-7 dygn. Det går inte leva så.
Har du kollat så du har fått alla ersättningar du har rätt till?
AFA har du rätt till som beräknas på din SGI.
Sen kan man få merkostnadsersättning från FK om man har extra kostnader med sin diagnos.
Precis, har rätt att jobba 5h per vecka i teorin. Men det kan vara så att det sänker andra ersättningar om jag hittar ett jobb. Så det är ett pyssel det med.
Kanske klarnar under 2024, försöker få igenom min ansökan om merkostnadsersättning. Inne på 5 månaders pappersutbyten med FK nu.
Absolut användbart! Jag målade mycket förr, men det har fått läggas på is som allt annat jag inte orkat med… Skulle behöva börja med det igen för att få tillbaka gnistan. Gör aldrig nånting “roligt” längre eftersom orken inte finns. Men det blir ju som jag skrev tidigare inget liv utan bara överlevnad…så ja, mycket fina förslag, tack för det!