Jag har en tråkig situation som innebär att jag är 34 år, varit kroniskt sjuk sen jag va 20 år och har därför enbart kunnat jobba 50% mer el mindre hela livet. Har sjukersättning (fd förtidspension) som är strax över lägsta gränsen, vilken innebär en nettoinkomst på 5000:- i månaden.
Utöver det har jag hoppat runt i olika branscher där det finns möjlighet att få tillfälliga anställningar på 50% vilket tyvärr inte är så många alternativ. Idag jobbar jag med städ (i brist på annat alternativ) och har en nettoinkomst på ca 10.000:-.
Jag undrar om det finns någon därute som ha förslag på andra mer välbetalda yrkesalternativ, där man kan jobba 50% och där jobbet i sig inte är socialt krävande då det bla är min hjärna som är otroligt trött. Jag kan tänka mig att gå någon kortare utbildning, helst en YH eller liknande, mer praktiskt lagd. Jag är tidigare bla utbildad redovisningsekonom, men det är för mentalt tufft för mig att stirra in i en dataskärm och jobba med siffror hela dagarna.
Jag har investerat mitt kapital sen jag var 18, men det hjälps inte ifall man har så låg inkomst att det inte finns pengar till övers att stoppa in på sparandet… Och min pension ska vi inte ens prata om, den är ännu mer bedrövlig den.
Hej. Vet ju inte mycket om dig men vi har brist på lokförare i sverige. Inte socialt krävande på godssidan. Passar det inte eller om man inte klarar tester eller utbildning så kan man jobba som växlare. Växlare är fysiskt mer aktivt. Säkert ett yrke många inte vet finns och det är brist på många orter, ofta ensamarbete.
Det finns garanterat arbeten som du kan påverka och klara av där anpassningarna är optimala.
Vet inte om detta forum är rätt väg att söka sig igenom, men arbetsförmedlingen kan vara ett alternativ som samtidigt bedömer din arbetsförmåga.
Samhall erbjuder tjänster för de som har en diagnos med nedsatt funktion.