Leva på sjukersättning och börsen, går det? Eller riskerar jag att bli av med ersättningen?

Min eventuella plan är att leva på sjukersättning och på mitt sparade kapital om detta nu är möjligt.

Såhär kan min situation se ut när jag är i 40-års åldern, plus alla mina inkomster och utgifter som jag kan komma på (säg gärna till om jag har glömt något viktigt eller om något ser knasigt ut):

INKOMSTER:

Sjukersättning: 11 000 kr/månad
3% av mina 3 miljoner på börsen säljs av varje år: Räknar konservativt att detta ger mig 7000 kr/månad i inkomst på kapital.

TOTALT: 18 000 kr att leva på varje månad.

UTGIFTER

Hyra: 5000-7000 kr
Mat och hygienartiklar: 4000 kr
El: 500 kr
Bredband: 500 kr
Mobil: 150 kr

Pengar över varje månad: ca 5000 kr (vill kunna göra minst någon längre resa varje år). Räknar konservativt att jag kommer ha 50 000 kr att resa för varje år om jag sparar allt.

MITT MÅL: 3 miljoner investerade på börsen i 40-års åldern. Samt ett buffertsparande på 100-200k.

Bufferten är till om datorn, mobilen, tvättmaskinen eller dylikt går sönder och måste bytas ut eller om någon annan katastrof sker.

För att nå 3 miljoner i sparande på börsen i 40-års åldern behöver jag en årlig avkastning på 10% (utan inflation och utan ISK-skatt som nog tillkommer?). Är 10% per år i avkastning ens ett realistiskt mål?

Att titta till portföljen då och då tror jag att man får göra utan att riskera att äventyra sjukersättningen.

Om detta nu går bör jag nog vara helt säker på att bosätta mig på en plats där jag vill leva livet ut då flytt och annat kostar. En stad antar jag är bra så att jag har närhet till flyg och annat för resor.

Tre frågor viktiga till som jag gärna vill ha svar på:

1. Om jag siktar på 10% avkastning per år, bör jag satsa på utdelningsaktier och/eller aktiefonder eller något annat? Är 10% avkastning per år ett realistiskt mål över tid? Eller måste jag räkna mer konservativt om vi tar med inflation och ISK-skatt?

2. Kommer pengarna att räcka livet ut om jag säljer av 3% per år i 40-års åldern om jag har 3 miljoner på börsen? Hur bör jag tänka? Är det fonder eller aktier som jag skall sälja av varje år?

3. Finns det ens folk med sjukersättning med miljoner på börsen som gör så här? Har inte rätt till bostadstillägg då jag har pengar sparade på börsen istället. Får man ens göra så? Får man ha hur mycket som helst på börsen och fortfarande ha rätt till sjukersättningen? Vill vara helt säker, för att om denna plan är aktuell är jag livrädd att bli av med ersättningen och kanske till och med bli av med mitt sparande som jag och anhöriga har slitit hårt för. Den är ju min trygghet. Måste vara HELT SÄKER. Undrar också om resande skulle kunna uppfattas som om jag har arbetsförmåga? Längre resor i länder långt borta någon gång om året? Får man ens resa med sjukersättning och i sådant fall hur länge? Bör jag i så fall vara försiktig? Kan jag riskera att bli av med ersättningen och kanske till och med bli återbetalningsskyldig? Undrar också om jag bör jag vara orolig att jag sitter mycket framför datorn med sjukersättning? Jag läser på olika hemsidor, lyssnar på musik, kollar på film ibland och surfar runt.

Hoppas att någon kan svara och ge tips då jag inte vet om min eventuella dröm är möjlig.

2 gillningar

Hej!

Först så kan du andas ut angående oron för att handla med och kika på din portfölj skulle innebära en risk att bli av med sjukersättningen. Att sköta sin privatekonomi är ingenting som FK ser som ett jobb, så länge du inte sköter någon annans portfölj.

Sen så är det helt ok att ha pengar på banken när man har sjukersättning. Du får de pengarna för att du har kraftigt försämrad arbetsförmåga, det är i botten en typ av försäkring som betalas ut.

Det hade varit skillnad om du ansökte om ekonomisk bistånd från kommunen eller bostadstillägg, de bidragen kan man inte få med stort kapital.

Sen tror jag inte FK bryr sig om att du reser. Men det finnas fall när det hänt, när någon anmält misstänkt bidragsfusk till exempel och du i princip blir utredd. Minns ni killen som var förlamad i rullstol som tog bilder när han besteg pyramiderna i Egypten? Blev en dyr historia för killen som ljög.

Så har man sjukersättning på grund av diagnoser som gör resor omöjligt och sen lägger upp bilder på sociala medier från en bergstopp i Österrike, så finns risken att någon anmäler en. Då kan man bli återbetalningsskyldig.

Men har du rent mjöl i påsen och om inte dina diagnoser eller ekonomi är ett hinder, så bryr sig troligen inte FK. Har du svårt att sova på grund av frågeställningen, så fråga FK.

10 gillningar

Trådskaparen har en tidigare tråd på liknande tema om hur pengarna ska placeras. Jag skriver det så att vi inte behöver ha samma diskussion i denna tråden. Men det ser ut stt vara en ny fråga denna gången.

1 gillning

Kanske slå ihop trådarna? Om det är ok för @Nightlight?

Det är i princip en fortsättning kring samma frågeställning.

1 gillning

Snälla nej, detta är en helt ny tanke jag har.

Nja, det nya är väl kring resandet? Resten är väl samma?

1 gillning

Tack för svar. Skönt att släppa den oron.

Är inte aktiv på sociala medier så att lägga upp bilder där är inte aktuellt. Tänker dock om man gör en längre resa i minst en månad till något avlägset land att detta skulle kunna uppfattas som om jag har arbetsförmåga. Tror man måste anmäla till försäkringskassan om man t.ex. reser till Asien. När om man reser inom EU/EES verkar dock inte som om det behövs, men då försäkringskassan har kontakt med vården så lär de veta det då man antagligen lär få sin medicin med sig på resan.

Som sagt, kan vara idé att kolla med FK kring resor.

Jag klarar inte ens av längre bussresor inom Sverige på grund av mina diagnoser, gissar att många med sjukersättning har svårt att resa på grund av hälsoskäl. Så är inte insatt i hur FK eller vården tolkar det.

1 gillning

Vet inte om detta någonsin blir aktuellt, har inte ens i närheten av den summan på börsen sparat för tillfället och om jag ens kommer klara av att resa utomlands i framtiden. Bara en dröm jag har.

En annan fundering jag har. Kan man bli riskera att bli av med ersättningen och bli återbetalningsskyldig i alla år som man haft ersättningen om man lyckas bli bättre och testar att jobba/studera i en avlägsen framtid? Har ju varit sjuk i alla år och har haft kontinuerlig kontakt med vården där jag får min medicin. Det borde vara en självklarhet att jag inte “fuskat” med tanke på hur hur sjuk jag är. Skulle jag sluta med medicinen däremot kanske jag riskerar att bli av med ersättningen och bli återbetalningsskyldig?

Oroar mig för att testa studera/jobba i framtiden, om det går bra i säg ett år men att jag sedan blir för sjuk och tvingas avbryta studierna/arbetet, kan min ett-åriga framgång ses som något som gör att jag inte kan få tillbaka ersättningen och bli återbetalningsskyldig för alla år? Mycket tankar nu det är sent :slight_smile:

Som sagt, det bästa är nog att boka in ett samtal med din handläggare på FK.

Det är svårt att ge svar på frågor när vi inte vet din ålder, ditt sparade kapital idag, dina diagnoser, dina framtidsutsikter och din behandling.

När man haft sjukersättning i två år, tror jag, så kan man be om att få arbetspröva eller studera en tid utan ersättning. Men det behöver ske i dialog med FK.

Sen vet ingen om hur mycket börsen kommer avkasta i framtiden, men historiskt har den avkastat cirka 7% per år. Så det är nog rimligt att utgå från den nivån.

4 gillningar

Tack för svar.

Det är inget som är aktuellt nu då jag är alldeles för sjuk. Ok, skall överväga att prata med dem om det nu blir aktuellt i framtiden.

Bör man dra bort inflation och ISK-skatt på de 7%? Har tyvärr dålig koll. Tror ISK-skatten ligger på ca 1.1% och bör man räkna på 2% inflation?

1 gillning

Är inte hundra, men kanske står vid ränta på ränta kallylatorn RT har. Kika där.

1 gillning

Tack för svar. Jag kollar. Annars kanske någon annan vet.

1 gillning

Finns det någon här som vet om jag kan sälja av 3% av 3 miljoner varje år och klara mig i säg 35 år utan att pengarna tar slut? Hur många år skulle en sådan summa räcka med en genomsnittlig avkastning (och inflation + ISK-skatt)? Hypotetiskt, jag siar bara om en avlägsen framtid, som kanske aldrig blir aktuell då ingen kan veta hur börsen går i framtiden.

Lekte med Rikatillsammans Ränta på ränta-kalkylatorn men fick inte till det. Bör jag räkna med 3% eller 4% uttag per år? Med 7% genomsnittlig avkastning sedan att man drar bort ISK-skatten på 1% och inflationen 2%? Alltså 3-4% uttag per år, stämmer detta eller tänker jag fel kring när det gäller ISK-skatten och inflationen? Hur många år räcker pengarna?

Lite osäker på om inte vissa saker saknas?

Försäkringar (hem/person/sjuk/rese-försäkringar)
Sjukbesök/medicin upp till frikort
Vaccinering
Glasögon
Hårklippning
Lokala resor/färdtjänst
Cykel
Kläder/skor
Fritidsintressen/hobbies
Andra abbonemang, Readly, Spotify, programlicenser till dator
Byte husgeråd/hushållsmaskiner
Presenter/gåvor till andra
Nöjen/inträden
Äta/fika på stan
Pengar/kostnader för nuvarande/framtida barn
Byte dator
Byte mobil
Möbler
Inredningsdetaljer
Sängkläder
NYA nöjen/intressen/hobbies, dvs andra än de du har idag
Reservplan/buffert om saker ändras i livet oväntat så månadskostnaderna ökar.
Årligt teoretiskt ”Slitage/livslängd” på t ex Tvättmaskin osv. Håller den 10år och kostar 6000kr så kan man se det som 50kr/mån.
Hantverkshjälp för att t ex frakta hem saker och få de installerade/uppsatta och/eller reparerade.

Buffert skulle jag tänka för att lösa tillfälligt pengabehov INTE för att räkna fram löpande förutsägbara kostnader som jag skrev tidigare. Det handlar alltså i de fallen inte ”OM” utan bara om ”NÄR/HUR OFTA” det sker. Mycket kan köpas begagnat och aktiviteter kan göras gratis/billigt, men det uppstår ändå i regel vissa kostnader.

10% i avkastning skulle jag själv se som högt, dvs för optimistiskt.

Sen kan ju även sjukersättningen försämras framöver, hyror gå upp mer än tänkt, inflationen ökar snabbare än ersättningen räknas upp osv.

6 gillningar

Lever du på en portfölj så bör du sikta på att ha minst 4 års uttag insatta på ett sparkonto/väldigt säker räntefond. Då klarar du att inte behöva göra uttag ur portföljen när börsen sjunker 3 år efter varandra (som aktiemarknaden gör ibland.

Alla pengar du ska leva på de närmaste 4 åren bör sitta på väldigt säker plats så de inte sjunker, kontinuerligt så resten av livet.

Du skriver inte hur långt du har kvar till 40-årsåldern, hur länge ränta på ränta effekten ska verka för att du ska ha 3 miljoner?

Du känner väll till 4% tumregeln?
Att man brukar säga att för att inte pengarna ska ta slut snabbare än på 30 år så bör man inte ta ut mer än 4% per år ur portföljen.

4% av portföljen innebär att du tänker att du ska ta ut 120000 kr per år av 3 miljoner.

Någon gång i framtiden kommer ränta-på-ränta-effekten göra att du har tillräckligt med pengar för att kunna sluta bry dig om pengar från försäkringskassan.
Då kan du göra något gott, ge tillbaka till samhället och låta mer behövande få skattepengarna än du.

https://firesverige.se/investera/4-regeln/

Man måste ansöka till FK om att få resa utanför EU/EES, och även inom om det gäller en längre period, det beror nog på varför du anses arbetsoförmögen.

Man får ta paus i sjukersättningen och det ska inte innebära något problem att säga att aktiviteten man testade inte fungerar längre.

Du blir inte återbetalningsskyldig om FK inte kan påvisa att du har fuskat, dvs att du inte har varit så sjuk som du uppgett. Framtida förbättringar i din hälsa gör dig inte återbetalningsskyldig, då skulle man alltid krävas på pengar efter en sjukskrivning.

3 gillningar

Vet du vart det står att det gäller även vid sjukersättning? Jag har försökt hitta, men har bara kunnat hitta om sjukpenning, och att det tex inte ska påverka möjligheten till återgång negativt…men den möjligheten är ju redan bedömd som omöjlig, alla behandlingsalternativ uttömda… :thinking:

1 gillning