Detta inlägg är ganska långt med en del frågor, jag hoppas att det är okej då det är mycket jag funderar över och skulle behöva hjälp med.
1. Hur bör jag på bästa sätt fördela min portfölj som sjukpensionär? Jag funderar just nu på fördelningen ca 30% aktier ca 30% fonder och ca 30% investmentbolag. Hur många olika fonder bör man ha? Just nu har jag bara Avanza Global. Bör man ha flera separata portföljer eller räcker en, hur gör ni? Vill inte heller behöva kolla börsen alltför ofta utan kanske endast någon gång i veckan. Sedan vet jag inte om jag bör göra köp för ett månadssparande i taget istället för en klumpsumma direkt?
När det gäller diversifiering är mitt mål är att ha minst 15 st aktier och max 50 st. Har en del pengar investerat i en globalfond också, läste dock ett tips från en miljardär och han tipsade om att man inte bör äga några fonder utan istället bara köra på ca 50 aktier i olika branscher runt om i världen… frågan är dock hur man vet vilka bolag man vågar gå in i och med hur många % av portföljen. Känns väldigt jobbigt att försöka hitta dessa bolag och vet inte om jag har tid och ork och hålla på och omvärldsbevaka.
Jag har även en buffert på några hundratusen på sparkonto med 3,5% ränta (minst 100k av dessa pengar skall användas inom de närmaste 2-4 åren). Vet inte hur smart det är att ha en såpass stor buffert. Har ingen aning om när jag kommer att behöva använda pengarna. Troligtvis inte inom de närmaste åren. Vet inte om jag borde fundera på hur jag får högre avkastning på pengarna eller om jag bara skall låta dem ligga kvar på sparkontot. Det lutar mot att kapitalet får ligga kvar på sparkontot.
- Behöver jag med sjukersättning vara orolig över mitt börsintresse? Är rädd att man kanske inte får investera på börsen om man har sjukpension (åtminstone inte för ofta då jag är rädd för att det kan räknas som om man har arbetsförmåga).
Är nämligen rädd att köpa och sälja aktier för ofta då detta kanske skulle kunna uppfattas som om jag har arbetsförmåga. Finns det någon här som har koll på om jag bör vara orolig för att köpa och sälja bolag ofta med sjukersättning? Får man det? Hade varit bra att veta innan jag gör något.
- Jag drömmer om att bli frisk och kunna pröva på att studera/arbeta i framtiden, men jag är rädd för att jag aldrig kommer att klara det. Jag har aldrig jobbat och har ett helt tomt CV. Har varit sjuk väldigt länge. Finns det ens en chans för mig att få in en fot på arbetsmarknaden om man blir klar med en 3-5 år lång högre utbildning i 40-års åldern? Vet inte heller vad jag skulle vilja satsa på, men något inom IT/ekonomi lockar nog mest just nu. Är dock orolig att det tåget redan har gått med tanke på min ålder och situation.
Min dröm är att få något bra jobb med möjlighet att kunna jobba utomlands och/eller på distans i framtiden. Gillar att sitta mycket framför datorn därför tror jag att något inom IT kanske skulle passa mig (eller något annat jobb där man sitter mycket framför datorn), men är rädd att det är för sent. Är alldeles för sjuk för att tänka på detta nu, men tänker år fram i tiden, om jag nu blir bättre.
- Är det förresten någon här som har koll på hur skatten på KF dras om jag vill köpa utländska aktier?
Måste jag ha likvider på KF för att täcka skatten? Kan jag enkelt föra över pengar från sparkontot till KF för att betala skatten där? Kan man alltid se direkt hur mycket skatt som skall betalas på KF? Vad händer om det inte finns tillräckligt med likvider på KF när skatten dras?
Slutligen, vill jag bara säga att min dröm är att kunna leva på portföljen om 20-30 år och kunna spendera så mycket tid utomlands som möjligt eller kanske till och med flytta utomlands helt. Om inget mirakel sker så kommer jag nog aldrig träffa en likasinnad tjej som har samma prioriteringar som mig. Vill nog inte skaffa familj då jag värdesätter min egentid mest av allt.
Detta blev långt, men det var allt… Tack på förhand för hjälpen!