Hur investera på börsen som sjuk? Är min dröm ouppnåelig?

Detta inlägg är ganska långt med en del frågor, jag hoppas att det är okej då det är mycket jag funderar över och skulle behöva hjälp med.

1. Hur bör jag på bästa sätt fördela min portfölj som sjukpensionär? Jag funderar just nu på fördelningen ca 30% aktier ca 30% fonder och ca 30% investmentbolag. Hur många olika fonder bör man ha? Just nu har jag bara Avanza Global. Bör man ha flera separata portföljer eller räcker en, hur gör ni? Vill inte heller behöva kolla börsen alltför ofta utan kanske endast någon gång i veckan. Sedan vet jag inte om jag bör göra köp för ett månadssparande i taget istället för en klumpsumma direkt?

När det gäller diversifiering är mitt mål är att ha minst 15 st aktier och max 50 st. Har en del pengar investerat i en globalfond också, läste dock ett tips från en miljardär och han tipsade om att man inte bör äga några fonder utan istället bara köra på ca 50 aktier i olika branscher runt om i världen… frågan är dock hur man vet vilka bolag man vågar gå in i och med hur många % av portföljen. Känns väldigt jobbigt att försöka hitta dessa bolag och vet inte om jag har tid och ork och hålla på och omvärldsbevaka.

Jag har även en buffert på några hundratusen på sparkonto med 3,5% ränta (minst 100k av dessa pengar skall användas inom de närmaste 2-4 åren). Vet inte hur smart det är att ha en såpass stor buffert. Har ingen aning om när jag kommer att behöva använda pengarna. Troligtvis inte inom de närmaste åren. Vet inte om jag borde fundera på hur jag får högre avkastning på pengarna eller om jag bara skall låta dem ligga kvar på sparkontot. Det lutar mot att kapitalet får ligga kvar på sparkontot.

1. Behöver jag med sjukersättning vara orolig över mitt börsintresse? Är rädd att man kanske inte får investera på börsen om man har sjukpension (åtminstone inte för ofta då jag är rädd för att det kan räknas som om man har arbetsförmåga).

Är nämligen rädd att köpa och sälja aktier för ofta då detta kanske skulle kunna uppfattas som om jag har arbetsförmåga. Finns det någon här som har koll på om jag bör vara orolig för att köpa och sälja bolag ofta med sjukersättning? Får man det? Hade varit bra att veta innan jag gör något.

1. Jag drömmer om att bli frisk och kunna pröva på att studera/arbeta i framtiden, men jag är rädd för att jag aldrig kommer att klara det. Jag har aldrig jobbat och har ett helt tomt CV. Har varit sjuk väldigt länge. Finns det ens en chans för mig att få in en fot på arbetsmarknaden om man blir klar med en 3-5 år lång högre utbildning i 40-års åldern? Vet inte heller vad jag skulle vilja satsa på, men något inom IT/ekonomi lockar nog mest just nu. Är dock orolig att det tåget redan har gått med tanke på min ålder och situation.

Min dröm är att få något bra jobb med möjlighet att kunna jobba utomlands och/eller på distans i framtiden. Gillar att sitta mycket framför datorn därför tror jag att något inom IT kanske skulle passa mig (eller något annat jobb där man sitter mycket framför datorn), men är rädd att det är för sent. Är alldeles för sjuk för att tänka på detta nu, men tänker år fram i tiden, om jag nu blir bättre.

1. Är det förresten någon här som har koll på hur skatten på KF dras om jag vill köpa utländska aktier?

Måste jag ha likvider på KF för att täcka skatten? Kan jag enkelt föra över pengar från sparkontot till KF för att betala skatten där? Kan man alltid se direkt hur mycket skatt som skall betalas på KF? Vad händer om det inte finns tillräckligt med likvider på KF när skatten dras?

Slutligen, vill jag bara säga att min dröm är att kunna leva på portföljen om 20-30 år och kunna spendera så mycket tid utomlands som möjligt eller kanske till och med flytta utomlands helt. Om inget mirakel sker så kommer jag nog aldrig träffa en likasinnad tjej som har samma prioriteringar som mig. Vill nog inte skaffa familj då jag värdesätter min egentid mest av allt.

Detta blev långt, men det var allt… Tack på förhand för hjälpen!

1 gillning

Har du lyssnat på alla poddar och läst allt som finns på forumet? Det besvarar alla dina frågor som jag kan se, kör hårt! Håller tummarna för dig :grinning:

Hej, nej, har inte läst eller lyssnat på allt då det är väldigt mycket att ta in. Ville starta denna tråd för att försöka få lite hjälp.

1 gillning

Hej!

För fråga 1 hänvisar jag till ”börja här” på RT. Där finns det mest matnyttiga samlat.

Sen angående fråga 2, tror inte FK bryr sig om du pillar med aktier som berör din privatekonomi. Tror inte heller de kan se om du pillar fem minuter eller fem timmar per dag, även om det senare kanske tyder på en arbetsförmåga? Är du osäker, fråga FK.

Sen fråga 3, såklart det i teorin går att utbilda sig ett par år och skaffa nytt jobb i 40 årsåldern. Men om du saknar arbetsförmåga, hur ska du lösa studierna? Eller finns det framtidsutsikter med förbättrad hälsa och arbetsförmåga? Det går att arbetspröva med sjukersättningen vilande vet jag, men det är ett stort hopp mellan full sjukersättning och heltidsstudier.

Sen kanske deltidsstudier på 5h/vecka är ok? Med tanke på att jobb 5h/vecka är det, kolla upp med FK.

Hoppas det går så bra det kan! :raising_hands:

Är i lite liknande sits med 100% sjukersättning, men är troligen för trasig för att ens komma tillbaka på 25% arbetsförmåga. Men siktar på ett 5h jobb.

Jag sparar främst i globala indexfonder, sen lite Lysa hållbar och lite i en traditionellt förvaltad kapitalförsäkring till främst pension. Det passar mig.

5 gillningar

Tack för svaret.

Är osäker om man får köpa och sälja aktier alltför ofta om man har sjukersättning. Rädd att de kanske kollar upp hur ofta man köpt eller liknade och får för sig att jag har arbetsförmåga om jag har köpt/sålt aktier för ofta. Är rädd för/orkar inte att fråga FK :slight_smile: hade varit bra om någon här visste vad som gäller.

Vet inte hur min framtid kommer att se ut. Just nu finns det inte det, men det kanske blir det i framtiden om jag skulle våga att ansöka om att få ersättningen vilande för att pröva på studier.

Tror inte man får studera ens 5h/vecka, annars hade jag testat på att göra det innan jag eventuellt tar vilande ersättning för att pröva på heltidsstudier.

Eftersom du sysslar med din egen ekonomi, så kan det nog inte ses som arbetsförmåga. FK ser bara det som syns på din deklaration och de ser den bara om du har bostadstillägg. Så länge man inte pysslar med andras investeringar så bör det vara lugnt.

Har man dock för stort kapital, så får man inte bostadstillägg. Men det är en annan femma.

Jag har haft sjukersättning på deltid i 12 år och aldrig har mitt kapital nämnts i samband med min sjukersättning.

1 gillning

Om du fått ditt beslut innan 2008, så verkar deltidsstudier vara ok. Men inte om man fått det efter, men det hindrar inte att ta del av Youtube kurser, böcker och poddar när man orkar. :blush:

Jag försöker lära mig italienska 5 minuter per dag. :wink:

2 gillningar

Inte jag heller. Men tänk såhär: hur stor sannolikhet är det att du med din kompetens, tid och ork konsekvent kan hitta bolag som marknaden prissatt fel, och köpa och sälja dessa vid rätt tillfällen? Dvs har du någon form av fördel som gör det rimligt att tro att du kommer prestera bättre än en indexfond?

Jag har börsen och de finansiella marknaderna som ett ganska stort intresse.
Jag har investerat i nära 30 år.
Jag har dubbelexamen som civilingenjör och civilekonom.
Jag jobbar bl a med bolagsvärdering och förvärv.
Jag har mycket god insyn i vissa branscher och tror mig kunna se vilka bolag som har rätt förutsättningar.

Jag köper nästan uteslutande indexfonder med låg avgift…

3 gillningar

Skönt att höra att det förmodligen går bra att lägga tid på mitt börsintresse utan att jag behöver vara orolig för FK :slight_smile:

Vet du förresten om FK kollar upp ens banktransaktioner? Kollar FK upp sånt med jämna mellanrum? När det gäller studier, skulle man kunna bedriva självstudier i den mån man orkar (dvs utan att ta några poäng eller få betyg via en skola). Detta intresserar mig mest för att känna på hur det är att läsa texter, skriva osv. Få någon slags studiekänsla utan att behöva ta erättningen vilande.

Tror du att jag behöver vara orolig för FK om jag köper t.ex. en kursbok eller en onlineprenumeration för att få en känsla om hur det är att studera? Dvs att jag känner på hur det är att studera innan jag bestämmer mig för om jag vågar ta steget till vilande ersättning och CSN… eller bör jag undvika detta och endast köra på sådant som finns tillgängligt gratis på internet? Annars kanske det går att en släkting köper det åt mig? Vet inte om jag oroar mig för mycket i onödan nu.

Inte stor ^^ Du har nog helt rätt. Jag bör nog satsa mer på fonder.

Oj, det var riktigt imponerande.

Får man fråga vilka fonder du har och hur stor del av din portfölj de tar upp? Äger du några aktier eller investmentbolag?

Jag gör inte anspråk på att ha en vetenskapligt optimerad portfölj, men den är ganska enkel att underhålla iaf.

Jag har ungefär 90% av portföljen i
Avanza Global
LF Global indexfond
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Plus Allabolag Sverige Index
Avanza Emerging Markets
Ovanstående är belånat med 6-7% i snitt, dvs en liten liten hävstång.

Resten är några slattar med Investor, Berkshire Hathaway och andra bolag som är ungefär lika spännande som färg som torkar.
Ibland deltar jag i IPOer.
Ibland får jag aktier i min arbetsgivare via optionsprogram, de brukar jag hålla ett tag och sen kränga i lagom portioner.

Tack för svar =). Fin portfölj du har. Jag har just nu 10% av min portfölj i Avanza Global. Hoppas att det räcker att äga endast en globalfond. Jag funderar dock på att öka fondandelen av min portfölj till 50%, resten i investmentbolag och aktier. Vet inte om jag vågar köpa mer i Avanza Global just nu. Kör du på kontinuerligt månadssparande i dessa innehav eller kan det hända att du köper fonder för en större summa direkt? Är nämligen själv osäker på om jag skall köpa för en månads sparande i taget och sprida ut köpen eller köpa för en klumpsumma direkt.

Jag månadssparar men vid det tillfälle jag bestämde mig för att strukturera om portföljen sålde jag aktier och köpte fonder för flera årslöner på en gång.

Okej. Får se hur jag själv kommer att göra. Tror det kommer en rekyl ganska snart innan vi får se vidare uppgång så jag kommer nog att avvakta med att köpa något i nuläget. Jag köpte också Avanza Global för en klumpsumma direkt för ca 1 år sedan. Har gått upp över 20% sedan dess så det var ett bra beslut.

De uppgifter FK har om dig är de du skickar in och de kan begära in deklarationsuppgifter från banker och försäkringsbolag. Men bara i samband med ansökan om bostadstillägg. Jag tror aldrig jag sett att mina transaktioner synts i mina deklarationsunderlag.

Sjukersättning är en ersättning för att man inte har tillräckligt stor arbetsförmåga, det regleras inte av vad du har på banken. Men det är skillnad för bostadstillägg, där vägs tillgångar in.

Det finns också ett utökat samarbete mellan bland annat FK, CSN, Soc, Polisen och skatteverket för att förhindra bidragsfusk. Men ingen av dessa kan se vad du gör på dina bankkkonton, bara de uppgifter som berör skatt som sedan dyker upp på dina underlag för din deklaration.

Det är 100% tillåtet att läsa, äga, låna och ta del av böcker. FK är knepiga, men även de har gränser. :wink:

Tror även köpta kvällskurser kan vara ok, men ha en dialog med FK. De vill inte att folk ska sitta hemma och deppa, de vill bara att man ska jobba om man får tillbaka sin arbetsförmåga.

Sen är mitt råd att kika på de avsnitt som nämns i ”börja här” sektionen. Ta alltid investeringsråd från främlingar på ett ekonomiforum med en stor nypa salt.

Jan och Caroline är inte anonyma och deras inkomst hänger på deras trovärdighet. Så för mig väger deras kunskap och tips tyngre än medlemmar på RT.

Men i slutändan behöver du veta vad som är bäst för din portfölj och för dig. För det krävs kunskap och lite pluggande. :heart:

2 gillningar

Tack för svar. Har en del böcker hemma som jag skulle kunna pröva på att läsa. Tänker mest om det är så att jag i framtiden skulle vilja köpa någon onlinebok och att det då kommer synas att jag köpt kursen på mitt bankkonto som FK skulle kunna se och då kunna tolka mina självstudier som om jag har tillräcklig arbetsförmåga.

Så långe du inte plockar ut CSN och kursen är online och görs i din takt, bör det vara ok.

Ok. Nej, CSN är förstås inte aktuellt, det blir det endast om jag bestämmer mig för att i framtiden ha ersättningen vilande i framtiden och få aktivt läsa kurser via skola. Tänker mest onlinebok, dvs ett möjligt komplement till de böcker jag har. Alltså där det är en lärare gjort interaktiva uppgifter och videogenomgångar.

1 gillning

Så länge lektionerna och uppgifterna är förinspelade, så bör det vara ok. Men är du osäker, ring FK innan. Sova gott om natten faktorn gäller även för FK och sin sjukersättning.

Jag ringer ibland och frågar om saker, ibland säger de nej och ibland finns inga hinder. Men jag gillar att veta, då hela min fasta inkomst hänger på min sjukersättning och jag vill inte riskera den.

2 gillningar