Leva på sjukersättning och börsen, går det? Eller riskerar jag att bli av med ersättningen?

Om du vill ha 10% avkastning per år så finns det enligt mig två sätt att åstadkomma detta på:

1. Förstå saker om börsen och företag som investeraren bakom den genomsnittliga investeringen inte förstår sig på själv. Notera alltså att vi inte pratar om den genomsnittlige investeraren utan den genomsnittliga investeringen. Så det är inte andra privatpersoner med lågt kapital som du måste förstå börsen bättre än, utan sådana som professionellt sysslar med placering av pengar.

2. Ta högre risk. Då kan du få högre avkastning än vad man räknar med att en global indexfond kommer att avkasta, men det är också större risk att du förlorar mer.

Så, du bör fråga dig själv om du tror att du är bättre på att förstå företags/börsens värde än professionella investerare och/eller om du är villig att ta en högre risk.

Tycker också att det här svaret som du fick i din tidigare tråd är bra.

Med allt detta sagt så kan jag säga att jag själv är kaxig/dum nog att tro att jag har bättre koll än professionella investerare OCH jag är villig att ta en rätt hög risk, så jag har inte majoriteten av mina investeringar i globala indexfonder. Dock är jag högst medveten om mina bevekelsegrunder för detta.