Arv efter avliden sambo. Råd önskas

Hej!

Jag är kvinna, 58 år gammal.
Har arbetat som kontorsassistent/receptionist i större delen av mitt yrkesverksamma liv.

2016 gick jag in väggen, som det populärt brukar kallas. Jag fick diagnoserna depression och utmattningssyndrom, och var heltidssjukskriven, d v s fick sjukpenning, i drygt 7 år.

Sedan 1 januari 2024 har jag istället sjukersättning, d v s det som tidigare kallades förtidspension. Det får jag tills jag fyller 66 år.

Vad som händer sedan vet jag inte riktigt, men jag förmodar att något slags ålderspension tar vid. Den blir förmodligen väldigt låg, eftersom jag avslutade mitt arbetsliv redan vid 50 års ålder, och har haft relativt låg lön under alla år.

Jag är fullständigt okunnig när det gäller pension, både ämnet som sådant och min egen, och har inte ens öppnat mitt orangea kuvert på de senaste 6-7 åren.

I september 2023 gick min sambo sedan 21 år tillbaka bort i cancer.

Dödsbodelägare är hans två vuxna söner och jag. Min sambo, som hade god ekonomi, hade skrivit ett testamente som ganska kraftigt “vägde över” till min favör, vilket mina styvsöner har godkänt.

Sambon och jag ägde tillsammans - jag ⅔, han ⅓ - en bostadsrätt i Stockholms innerstad. Den är på 81 kvm, totalrenoverades 2014 och nyligen värderad till c:a 8,7 Mkr.

Han testamenterade genom ett s k partiellt arvsskifte sin tredjedel av bostadsrätten till mig, mot att jag övertog ansvaret för bolånen. För att banken skulle godta att jag ensam tog över bolånen fick jag ett legat på 1 250 000 kr. Med detta, plus lite sparpengar, löste jag nyligen in ungefär hälften av bolånen, och fick OK från banken på att ta över resterande lån.

Nu äger jag alltså en bostadsrätt värderad till 8,7 Mkr, och har bolån på 1 525 000 kr.
Lägenheten har en avgift på c:a 4 000 kr i månaden.

Inom ett par månader kommer det slutliga arvsskiftet att ske. Min del av arvet blir troligen någonstans mellan 1,5 och 2 Mkr, och jag behöver lite råd om hur jag ska tänka kring detta, eftersom jag just inte kan något om privatekonomi.

Jag är alltså ensamstående, och har inga barn.

Min månadsinkomst är, efter skatt:

Sjukersättning, 11 500 kr.
Betalas ut tills jag fyller 66 år.

Utbetalning från sambons pensionsförsäkring 1, c:a 7 500 kr.
Betalas ut till 1 januari 2036.

Utbetalning från sambons pensionsförsäkring 2, c:a 4 500 kr.
Betalas ut till 1 januari 2028.

Summa inkomster:
C:a 23 500 kr/mån, efter skatt.

Pensionsförsäkringarna är på något sätt kopplade till aktiemarknadens rörelser, men på något “tryggt” sätt. Beloppen från dessa varierar c:a 100-400 kr upp eller ned varje månad.

Tillgångar i nuläget:

Bostadsrätt värd c:a 8,7 Mkr.
C:a 50 000 kr på mitt vanliga “lönekonto”.
C:a 75 000 kr på ett sparkonto.
C:a 100 000 kr i ISK-sparande.

Månatliga fasta utgifter:
Månadsavgift, c:a 4 000 kr. I denna ingår bredband.
Räntor på bolån: 4,1% ränta på 1 525 000 kr; i dagsläget c:a 5 300 kr/mån.
Hemförsäkring, c:a 250 kr/mån.
Olycksfallsförsäkring: C:a 125 kr/mån.
El: Har ingen koll. 300 kr/mån?
Avgift Unionens A-kassa: C:a 125 kr/mån.
SL-kort: 650 kr/mån (pensionärsrabatt).
Netflix: 179 kr/mån.
Mamma som “Netflix-medlem”: 59 kr/mån.
TV4 Play Plus: 59 kr/mån.
Spotify: ? Kanske 150 kr/mån.
Medlemskap SKB: 25 kr/mån…
Medlemskap Blomsterfonden: 35 kr/mån
Medlemskap Stockholms Bostadsförmedling: 25 kr/mån.

Summa utgifter:
C:a 11 500 kr/mån.

Kvar till mat, kläder, hygienartiklar, vårdbesök, glasögon samt fritid/nöjen:
C:a 12 000 kr/mån.

Har inga andra lån eller krediter.
Har ingen bil eller annat fordon.
Dricker inte alkohol men röker tyvärr 1 paket per dag.
Lägger sedan många år 0 kr på nöjen och resor, p g a av min psykiska ohälsa och att sambon var sjuk i flera år innan han gick bort.
Har absolut ingen “bucket list” utan det handlar mest om att försöka ta sig igenom dagarna. Men har förstås hopp om att må lite bättre så småningom.

Sparande:

500 kr/mån till ISK (tror jag).

Den resterande delen av mitt arv kommer som sagt gissningsvis att bli mellan 1,5 Mkr och 2 Mkr.

Jag är skyldig dödsboet c:a 75 000 kr, vilket kommer att dras av från arvet.

Jag kommer också att ge en penninggåva på 75 000 kr till ett par nära vänner till sambon och mig, som har stöttat och hjälpt mig enormt mycket sedan sambons död, emotionellt och praktiskt.

Tänker också att det är klokt att sätta in i storleksordningen 3-400 000 kr på sparkontot, för eventuella reparationer av lägenheten.

Vad gör jag med resten av pengarna?

När man är totalt okunnig som jag, så är det frestande att lösa in ännu en del av bolånen. Men det kanske är dumt? Vissa säger att “Det är alltid bra att ha lite lån”, vilket jag som okunnig inte riktigt fattar….

Bolånen ligger f ö på 2 års bunden ränta, 4,1%, och ska omförhandlas i september. Vet inte riktigt vad jag ska ha för tänk där heller.

Det känns som att det är viktigt att komma ihåg att min ålderspension förmodligen kommer att bli väldigt låg, när man ska tänka i strategiska banor.

Allra viktigast för mig är trygghet.
Jag tycker inte om att ta risker.

Jag ska tillägga att jag är enda barnet.
Båda mina föräldrar lever och är i 85-årsåldern. De är skilda.
Mamma har tillgångar på totalt gissningsvis 3-3,5 Mkr. Pappa tror jag inte har några tillgångar att tala om.

Jag har för avsikt att boka ett möte med min bankkontakt efter arvsskiftet för att få rådgivning, men efter att ha läst lite på forumet så förstår jag att det kanske mera kommer att bli ett ‘säljsamtal”. där hon försöker få mig att investera i bankens fonder eller andra produkter.

Därför vill jag gärna få lite råd och tips här på forumet.

Jag har autism, ADHD m fl diagnoser, och är tacksam för tydliga svar.

34 gillningar

Först och främst, så beklagar jag sorgen :heart:

I din rätt komplexa situation och med dina diagnoser så tycker jag solklart att du ska ta hjälp av en oberoende rådgivare dvs en sådan man betalar för råden/hjälpen. Det kan vara värt några tusen. Lite i sammanhanget när det handlar om miljoner.

(Bankers rådgivare är egentligen säljare och har inte alltid ditt bästa för ögonen)

Visst kan du få en hel del råd i tråden men det är svårt att få det rätt då man ändå inte kan ha lika god insyn som en oberoende rådgivare kan få när du talar med en sådan.

Med din sorg och diagnos kanske du heller inte ska utsätta dig för den stress det kan bli när man måste fatta beslut om ekonomin.

Se tråden nedan med en lista med namn som @janbolmeson rekommenderar.

Önskar dig stort lycka till och hoppas du kan finna en fin väg framåt där du ändå kan få njuta av livet :grinning_face::+1:

32 gillningar

Tack snälla!

Ja, det kanske är klokt med en oberoende rådgivare.

8 gillningar

Välkommen till forumet! :slight_smile:

Jag säger som @JFB - det finns inte så mycket annat att optimera baserat på råd i forum. Oberoende rådgivare klår allt vad banksäljare säger.

Jag vill naturligtvis beklaga förlusten och konstaterar att du kommer att klara dig bra även framöver. Det enda jag reagerar på är A-kassan, är den en forutsättning för försäkringar eller andra bra villkor eller betalar du den enbart av gammal vana? Lite samma sak med olycksfallsförsäkringen, kolla vad den verkligen täcker när du nu inte jobbar.

3 gillningar

Tack för din medkänsla!

Jag tänkte gå ur A-kassan, men när jag ringde dem så sa de strängt ungefär att “Det brukar Försäkringskassan kraftigt avråda ifrån, men visst, du väljer själv…” Så jag blev kvar.

Olycksfallsförsäkringen visade sig vara bra att ha ganska nyligen. Genom den fick jag 10 psykologbesök gratis, p g a “förlust av nära anhörig”.

4 gillningar

Mina kommentarer verkar inte innehålla något citat från den medlem som jag skriver till.

Således kan det bli lite oklart vem jag svarar.

Gör jag något fel, eller?

De vill ju ha in pengarna, men du lät så bestämd att det inte skulle bli något mer någonsin framöver och det var därför jag undrade.

Dåså, bra att ha den kvar om den gör nytta. Jag avsåg mest att det ibland är dåliga nivåer när man inte får för utebliven arbetsinkomst och liknande.

Svarar man den som senast skrev så exkluderar systemet citatet. Det är lite oklart till en början men man vänjer sig. :slight_smile:

Tack!

Jag kommer nog att gå ut A-kassan så småningom.

Med risk för att röra till det med info som jag inte ens är säker på…
Parallellt med sjukersättning kan du ha hjälp av AFA.

A-kassa däremot verkar bara vara hjälpsamt om du endast har 25-50% sjukersättning…

Precis som andra lyft är det nog klokt med en oberoende rådgivare.

Jag beklagar din förlust :cherry_blossom:

Hej!

Tack för din medkänsla.

Jag har 100% sjukersättning, och så lär det förbli.

Hur menar du att AFA skulle kunna vara till hjälp för mig?

Jag går på en daglig verksamhet där i princip alla har aktivitets- eller sjukersättning, och har aldrig hört om någon som även fått pengar från AFA.

Om det har någon betydelse, så blev jag uppsagd från mitt tidigare arbete våren 2018, officiellt p g a arbetsbrist, men egentligen för att arbetsgivaren ville slippa sitt rehabiliteringsansvar. Jag godtog det, bl a eftersom det var helt utsiktslöst att de skulle kunna erbjuda mig något slags anpassat arbete. Fanns även en “back story” som jag inte tänker gå in på här.

Ah, den ersättning jag tänkte på är ifall du fortfarande hade varit anställd, då AFA väl är knutet till arbetsgivaren…
Lägger in ett par skärmdumpar på det jag menade (jag har precis ansökt om sjukersättning, men på 25% därför jag har viss koll, men ändå inte).

Vid uppsägning pga arbetsbrist ska det också gå att få ersättning från AFA snubblade jag över i mitt googlande, men det kanske är försent att ansöka om nu?

Oj, nu blir jag lite orolig för att jag kanske har missat en massa pengar.

Men AFA är väl en försäkring som arbetsgivaren måste ha, för att arbetstagaren ska kunna få någon ersättning?

I så fall tycker jag att arbetsgivaren borde ha upplyst mig om det, när jag slutade.

Men om AFA är en för arbetsgivaren helt frivillig försäkring, så kan jag nästan gå ed på, att man f d arbetsgivare inte hade tecknat den.

Det var ett litet privat företag i finansbranschen, där ingen skulle drömma om att t ex vara med i facket.

När vaktmästaren blev uppsagd p g a arbetsbrist, och försökte hävda sina rättigheter, så minns jag att ekonomi- tillika personalchefen suckande sa på en after work:

• Alltså, det är så jobbigt när folk blir uppsagda, och så kräver dom att allt ska göras “by the book”.

I övrigt kunde arbetsgivaren vara oerhört generös, t ex med gåvor och resor. Men på sina egna villkor.

1 gillning

Ja, jag tror att det är frivilligt för arbetsgivaren att teckna den försäkringen.

Usch, låter inte alls som en arbetsgivare en vill ha, och uttalandet om hur jobbigt det är att behöva göra saker ”by the book” var ju allt annat än ok. Då undrar en ju hur saker brukade hanteras :smirk::face_with_symbols_over_mouth:

Jag hade väntat med beslut om hur jag skulle göra med pengarna till september då räntan skall omförhandlas. Om räntan blir mycket högre skulle jag betala av på lånet. Man behöver inte ha bråttom med att ta beslut.

Beklagar sorgen. Du hamnar i risken @axr där du har ett stor del av ditt kapital bunden till bostaden. Tycker du ska kika på oberoende rådgivare hos småspararguiden.

Klok tanke!

Vad betyder “risken axr”?

Vi har en medlem här i forumet som beskriver problemet för mycket kapital bundet till fastigheten och pga detta blir det likviditetsbrist.

OK, tack så mycket.

1 gillning

Som flera andra påpekat.
A-kassan.
Gå ur nu.

Vänta inte.