Arv efter avliden sambo. Råd önskas

Vad händer om jag inte går ur nu på en gång, menar du…?

Jag tror att han syftar på att det är onödigt att betala månadsavgiften för a-kassa, ifall du ändå inte kan få något av dem i och med att du har sjukersättning, men säkrast att han själv svarar :slight_smile:

Enbart att du får betala avgiften längre tid.
Nu är visserligen 150 kr per månad inte så himla mycket pengar men om du inte agerar alls och begär utträde ur A-kassan så är det 1.800 kr i 7 år.
Totalt kanske 15.000 kr med framtida höjningar.

Vilka 7 år är det du syftar på?

Och vad menar du med att det kan bli 10 000 kr?

Om du menar åren 2016-2023, då jag hade sjukpenning, så var jag självklart tvungen att vara medlem i A-kassan då.

Jag blev sjukskriven i 3-månadersperioder under dessa år (sista 1,5 åren i 6-månadersperioder), innebärande att Försäkringskassan kunde ha valt att neka mig sjukpenning när som helst, när det var dags att avgöra om jag var tillräckligt sjuk för att få fortsätta vara sjukskriven, kunde ha nekat mig ersättning.

Hade jag då inte varit med i A-kassan, hade jag inte överlevt.

Sedan 1 januari i år har jag sjukersättning, d v s förtidspension, vilket är en helt annan sak.

Ett av skälen till att jag trots det fortfarande är med i A-kassan är, att om jag - mot all rimlig förmodan - skulle bli partiellt arbetsför igen, så har jag rätt till A-kassa medan jag söker arbete, under vissa förutsättningar, dock förutsatt att jag i det läget har varit medlem i A-kassan i minst 12 månader.

Det är inte av lathet eller dumhet som jag kvarstår i A-kassan, utan det är på grund av att jag ännu inte i detalj har orkat utforska om det är 100% riskfritt för mig att lämna A-kassan.

5 gillningar

@Anelia jag skulle uppmana dig att inte ta “enkla råd” från personer som inte har full insikt. Har tyvärr inte skedar att skriva ett långt och hjälpsamt inlägg just nu, försöker “överleva fram till semestern”.

Några punkter:

1. Beklagar sorgen
  2. Det ser vid en första anblick som du har en bra utgångspunkt
  3. Gå inte ur a-kassan
  4. Om du har energi lägg lite tid på att titta efter preskriptionstider, efterskydd osv från afa om du omfattades av det. Det är det som skulle kunna göra enskilt störst skillnad för din egen ekonomi. AGS kostar peanuts för arbetsgivaren och har i princip varit premiefritt ganska länge, även innan det var det ganska billigt.

Oberoende rådgivare är något jag håller med om, men det bör vara någon som har insikt i nyanserna som gäller de som är inne i trygghetssystemen så att du inte hamnar i trångmål gentemot dem.

10 gillningar

Tack för ett bra och tydligt svar.
Det var svar i den stilen som jag hoppades få.

Vad gäller AFA, så är det drygt 6 år sedan jag blev uppsagd. Relationen till min arbetsgivare är helt obefintlig, och jag fick dåliga vitsord i anställningsintyget. Dessutom stod det i uppsägningen, att jag i och med signeringen av denna aldrig någonsin kunde ställa några som helst ytterligare krav av något slag på arbetsgivaren.

Jag har inte orkat läsa på om AFA och förstår fortfarande inte riktigt vad det är för något.

Men jag kan inte kontakta min arbetsgivare, och då vet jag inte hur jag ska gå tillväga för att få ersättning.

Jag mår också oerhört dåligt psykiskt , så det måste finnas en reell chans till att jag ska kunna erhålla ett belopp av meningsfull storlek, om jag ska försöka få pengar från AFA. Jag vet heller inte hur jag ska lägga upp mitt ärende eller vad jag konkret ska fråga om, när jag kontaktar AFA.

Vad är AGS för något?

1 gillning

Kortfattat så kan den som omfattas och uppfyller villkoren få en ganska stor ersättning om den beviljas sjukersättning.

Blev du sjukskriven under anställning som omfattades av kollektivavtal så kan du ha en form av AGS som den jag länkade. Man kan också ha det om man jobbat privat på företag som trots avsaknad av kollektivavtal tecknat försäkringsskydd åt de anställda.

Det är tunga bitar att gräva i, men om du inte har något glapp och omfattas så kan det bli tusenlappar per månad.

Kan du ta hjälp av någon bekant/anhörig?

1 gillning

Tack för informationen!

Nej, jag har nog ingen som kan hjälpa mig.
Men jag ska försöka kontakta AFA.

Kollektivavtal fanns inte på min arbetsplats, men det låter som att det kan vara värt att kolla upp detta ändå.

1 gillning

Beklagar sorgen. Vill bara bemöta din lilla fråga om att lösa lånen. Gör inte det.
Du har en extremt stor ekonomisk resurs i form av ditt boende. Fundera på vem som i sin tur skall ärva dig. De pengarna kan man i vissa fall må bästa av att göra av med under livets sista år. Dvs i ditt fall skulle det eventuellt kunna vara värt att skaffa en hyresrätt. Om du absolut vill bo kvar så skall du göra det. men de 1.525.000 kan du behöva senare. Var glad över att du får ha lånen kvar. Efter ränteavdrag kostar det 3600/månaden. Att istället placera de pengarna säkert, tex i räntefond eller på räntebärande konto är bättre. Då kan du istället använda pengarna om de behövs. Egentligen tror jag att väldigt många snålar under livets sista 30 år helt i onödan. De dör bara med en stor säck pengar som de efterlämnar. Det finns absolut ett värde för många att dö med så många miljoner som möjligt på kontot, men det där måste man fundera på… Hur många barn har man, hur gamla är de när man dör och räcker det kanske att de ärver någon miljon var? Måste det nödvändigtvis vara så mkt som möjligt. Hur mkt ärvde man själv efter sina föräldrar?
Det kanske ibland är bra att ta reda på hur mkt arvingarna behöver och inte leva långt under sina tillgångar i onödan.

3 gillningar

Tack för dina synpunkter!

Just den här biten är den absolut enklaste i detta.

Jag har inga barn, och inga hel-, halv- eller styvsyskon.

Jag har ett halvdussin kusiner, alla ett par år äldre än jag, varav jag inte har någon kontakt med de flesta sedan många år tillbaka.

Tre av kusinerna kan jag tänka mig att testamentera i storleksordningen 50 000 kr var till, eftersom deras pappa en gång gjorde mig en stor tjänst, som indirekt påverkade dem.

Mina föräldrar är i 85-årsåldern.

Jag har i princip inga vänner kvar, eftersom min psykiska ohälsa har gjort att jag har tappat kontakten med dem.

De enda är det par som hjälpt mig oerhört mycket efter min sambos bortgång. De får gärna 100 000 kr, eller lite mer. Om jag nu går bort innan de gör det.

Jag har aldrig haft någon hobby eller sysselsättning, så det finns inget fotbollslag eller konstklubb, som jag vill skänka pengar till. Möjligen ett katthem.

Så totalt ungefär 250 000 - 400 000 kr skulle jag vilja testamentera bort, om jag kan.

I övrigt är min förhoppning att mina sista år ska bli så ångestfria, lugna, trygga och bekväma som möjligt.

Summa summarum - att snåla för att efterlevande ska få så mycket som möjligt, är ointressant. Jag har inga efterlevande.

1 gillning

Hmm… Låter som en riktigt bra sits ekonomiskt.
Hoppas du kan må bättre snart så du kan göra kul saker för dina pengar.

Grundtrygghet som pensionär får man numera på en hyfsad nivå I stort oberoende av hur mycket man arbetat om man tjänat som dom flesta eller mindre!

60% av alla pensionärer får ungefär den nivån numera.
Krävs att man jobbat ett långt arbetsliv med över 40.000 i månadslön i genomsnitt, och haft tjänstepension för att man skall ta sig över den nivån.
Man skall då för att optimera sina bidrag…

• Söka alla behovsprövade bidrag som ålderspensionär.
  • Bara äga ett boende. ( räknas inte som förmögenhet)
  • Ha max ca 100.000 i sparade tillgångar.
    Väldigt smart att ha ett lagom dyrt boende man får rejält bostadsbidrag för och små vardagsutgifter.

Men i ditt fall tror jag du kan slippa den “säkerhetsnivån” helt annat än som sista utväg om dina placeringar går uselt och du blir pank på gamla dar.
Du bör kunna hamna på nära dubbla nivån ekonomiskt om du placerar dina pengar bra och lever upp dem över tid.
Om man lägger ihop det har du rejäla tillgångar. Mycket mer än dom flesta.
Antag att du

• ca 1,5 MSEK efter din man som ARV
  • ca 1 Miljon netto från pensionsförsäkring nr 1
  • Ca 180.000 Netto från pensionsförsäkring nr 2.
  • Ca 3 MSek kanske du kan får loss efter skatt om du byter ner dig till billigare BRF. ( gissade att ni inte gav så mycket för den och får betala rejäl reavinstskatt på nån Miljon ?)
  • Ca 3 MSEk i arv efter din mor ?
    Dvs du bör kunna skrapa ihop 8,7 MSEK.
    Jag räknar med att du inte betalar av bolånet.
    Det finns en gammal tumregel att man kan ta ut 4% årligen av ursprungligt kapital inflationsnskyddat i 30 år med låg risk att bli pank över tid. drygt 50% aktiemarknad och max 50 % säkrare placeringar kan vara vettigt om man vill vara konservativ. Säg 3% uttag eftersom alla tillgångar inte är placerade hela tiden.
    3% på 8,7 MSek ger 22.000 per månad netto inflationssäkrat i 30 år och ovanpå det får du en pension. På Ca 8.000 ? i dagens penningvärde kanske efter skatt även om du har förmögenhet.
    Dvs du Bör kunna plocka ut klart mer än du “behöver”.
    Skulle du få slut på sparpengar mot förmodan så får du samma pension som dom flesta andra med tilläggen enligt ovan. OCH då kanske du är 80+ redan och nöjd med det.
    Ingen dålig sits…
1 gillning

Vilka 7 år jag syftar på?
Du har minst 7 år till pension.
7 års A-kasse avgifter blir ca 10.000 kr.

Vad blir konsekvensen av att inte betala avgiften till A-kassan?

OK, då förstår jag.

Jag har inte tagit reda på det i detalj än. Och det är just därför jag fortfarande är medlem.

Och jag tycker inte om att göra snabba förändringar, utan att ha läst på ordentligt först.

Men som jag har skrivit tidigare i tråden:

Det är vare sig p g a lathet eller dumhet, som jag än så länge kvarstår som medlem i A-kassan.

Ingenstans har jag påstått att jag till varje pris tänker fortsätta vara medlem i A-kassan i resten av mitt liv, eller tills jag blir ålderspensionär.

Jag har bara skrivit, att jag har vill vänta med att gå ur A-kassan, tills jag är helt säker på att det inte finns några nackdelar eller risker med det.

Jag har även skrivit att jag röker ett paket cigaretter om dagen. Men trots att ett paket cigaretter kostar c:a 70 kronor numera, så är det lustigt nog ingen som hittills har påpekat att det blir mycket pengar på sikt, och att jag därför borde sluta röka.

Jag blir lite nyfiken här. Är det något alldeles särskilt med A-kassan, som gör att man bör lämna den snabbare än en oljad blixt, när man får sjukersättning…?

FOTNOT:
Konsekvensen av att inte betala avgiften till A-kassan är att man inte får vara med i A-kassan längre. Som alternativt svar på din fråga.

1 gillning

Det missade jag nog. Så av hälsoskäl vore det ju klokt att sluta. Men råd har du.

Blir inte klok på hur man kan svara på ett inlägg, och samtidigt se inlägget man svarar på. Svårt att komma ihåg allt du skrev.

Men stort tack för din analys! Det är sådana här inlägg som jag sakta lär mig mer av.

Angående lägenheten:

Den inköptes 2014 för 5 775 000 kr.
Köpet finansierades delvis genom att jag sålde min tidigare, betydligt mindre bostadsrätt, som jag hade köpt på hembud 19 år tidigare och sålde med mycket god vinst. Resten tog vi lån på.

I nuläget har jag inga planer på att flytta.
Jag tycker väldigt mycket om lägenheten, och en flytt i närtid vore ohyggligt påfrestande.

Men vi får se vad som händer i framtiden.

Jag kom just att tänka på en sak.

Flera av er avråder ju från att lösa in ytterligare delar av bolånen.

Räntorna på mina bolån på totalt 1 525 000 kr ska omförhandlas i september.

Jag har ju haft tur som fått behålla bolånen, trots att jag är förtidspensionär.

Bör jag binda bolånen i några år nu?

Jag tänker att så länge lånen är bundna, kan inte banken plötsligt få för sig att jag inte är kreditvärdig, och säga upp lånen.

Jag läste i en annan tråd här om någon som tänkte binda sina bolån på 3 år, för att banken inte skulle få anledning att eventuellt omvärdera hans kreditvärdighet tidigare. Jag tror att bakgrunden var att han visste att han skulle få sänkt inkomst inom en inte så avlägsen framtid.

Det ser inte ut som du behöver tänka så mycket på ekonomin. Det kommer ju in pengar lite från höger och vänster och om det krisar så finns ju alltid möjligheten att sälja och flytta till billigare.
Det kommer gå bra.

Jag tror inte att det är så bra att låta bli att tänka på ekonomin.