Mellan get-rich och stay-rich? Nu då?

Hej
Jätte bra avsnitt både del 1 och 2!
Förstår nu mer ang 4 hinkar och hur/vad under “Get Rich” och “Stay Rich” fasen.

Det jag saknar och försökt att förstå är “när” och “hur” man skall börja dirigera om från “Get Rich” till “stay Rich”.
Är idag 58 år, och vill testa mig fram till om tex…när kan jag gå i “FIRE” tex 63 år och leva på det fram tills jag kan börja ta ut min pension tex 65 år.
Men…hur lägger jag om för att gå från 4 hinkar till..2 hinkar?
Skall man sälja av så att man har tex 3 års utgifter “på en dag” eller?
Har läst och hört ang “nedtrappning” 10% per år..men samtidigt pratas det om i dessa avsnitt att vi tar för lite risk..pga för mycket räntor redan i vårt sparande/individ.

Exempel om hur Ni tänker är varm välkommet eftersom känns att jag är i en “mellan zon” nu..och ingen i Forumet är där.. känns lite ensamt.

2 gillningar

Jag är också där. Snart i alla fall. Jag håller på att flytta målsnöret bara…

1 gillning

Hej @Anders001

När du säger att du flyttar på målsnöret, kan du förklara närmare?:smiley:

Har du upplägg 4 hinkar inkl i Bevara Värdet hink med x% räntor/ räntepapper och %i aktier/indexfonder?

Dom har pratat om det flera gånger i podden. Man vågar inte ta steget. Tror att det behövs lite mer pengar. Ska bara spara ett eller två år till.

1 gillning

Jag skulle säga att det är när ditt nysparande inte riktigt gör så stor skillnad längre. Men överväger du om du är där så skulle jag säga att kan du täcka sju års utgifter fram till pensionen så finns ju möjligheten att sluta redan idag. Nysparar du då istället i sju år till bör du ju ha mer än nog.

Det där med “stay rich” blir liksom lite lurigare när man börjar prata pensioner och huruvida du räknar med dessa redan nu eller ej. Vill du ha hjälp att tänka får du nog var mer specifik, antingen med summor eller med anta årsutgifter och mål. :smiley:

4 gillningar

Hej @angaudlinn :grinning:
Jag har sett/hört ditt youtube avsnitt ang ditt uttagsstrategi, och där är det samma fråga jag har: hängde inte med ditt tänk/planering dvs vad du gjorde X antal år innan sista Arbetsdagen/lönen.

Om man tar ett exempel dvs man vill sluta att jobba vid 63, och är 58 idag, dvs 5 år kvar - hur skall en person “agera” gentemot

1. Sina Hinkar

2. Balansera om sina ISK/KF med mindre aktiefonder och mer % i räntekonto/fonder..?

succesivt tills man når 63 år (år är enbart ett exemple :slight_smile: )

Känns som om den biten ovan är något jag saknar i RT forum…har inte sett ett exempel om hur en person som går från “Get rich” och sadlar om succesivt till “stay rich”.

Som du har sagt flera gånger i din youtube kanal, det spelar ju ite roll om hur mycket etc utan vad jag saknar är ett exempel som man kan associera med och hur man skall gå från A till B
Tex, varför inte använda utav ett exempel som @janbolmeson gör i del 1 och del 2, vidar spinna det med med att från get rich till Stay rich (Fire/pensionär) exemplet.

..eller är det enbart jag som är trög…?:upside_down_face:

Det är väl lite olika beroende på tidigare strategi. Jag följde inga hinkar på det sättet, så jag valde att fokusera på min krockkudde framför omfördelning mot t ex säkrare fonder.

Jag tänker att det beror på hur hinkarna ser ut idag och vad man är bekväm med. Exempelvis rör det ju större saker som boende och hur den situationen ser ut.

På punkt två kan man ju generellt säga att man brukar råda att man växlar över till mer räntor. Det finns lite olika råd, men en klassiker är att det för finnas 10%-enheter aktiefonder i portföljen kvar tills pengarna ska användas. Så i ditt fall 50% med fem år kvar. Men då ska tilläggas att du knappast väl ska bränna allt om fem år utan vill att det varar kanske tio, femton eller mer?

Sedan får du ju tänka lite på hur pensionen ser ut och om den räcker. Klarar du dig på den från riktålder så är det ju bara fem år du behöver täcka mellan 63 och 68 (som exempel).

Låt oss föreställa oss att du behöver 250k om året för att trivas och du vill sluta vid 63 samt att den ihoparbetade pensionen räcker från 68. Då är det ju 250k x 5 år som är behovet och dessa 1,25M kan ju investeras väldigt konservativt för att inte förstöra drömmen om att gå tidigt.

Vill du istället täcka dessa fem år, men sedan dryga ut pensionen med t ex 100k till om året under 15 år, då behövs 1,5M till, men samtidigt behöver du ju inte vara lika restriktiv med dessa då sparhorisonten är längre.

Det är just det där med personliga behov som måste styra.

Blev det lite mindre rörigt?

1 gillning

Om du ska gå två år tidigare så är det väl bara att sälja av lika mycket som du behöver för att leva i två år. Du kan ju även börja ta ut tjänstepensionen. Resten kan du ju spara och plocka ut när du känner att du behöver.

Om du är orolig för börsfall så är det bara att sälja av mer och sätta in på bankkonto.

1 gillning

God Jul @angaudlinn och tack för nedan exempel,

Men undrar dock nedan om jag har förstått det korrekt :slight_smile:

Låt oss föreställa oss att du behöver 250k om året för att trivas och du vill sluta vid 63 samt att den ihoparbetade pensionen räcker från 68. Då är det ju 250k x 5 år som är behovet och dessa 1,25M kan ju investeras väldigt konservativt för att inte förstöra drömmen om att gå tidigt.

Om tex jag behöver 1,25 MSEK totalt för mina 5 år fram till pensionen (dvs gå vid 63 år pch börja ta ut pensionen vid 68 år) ,då skall jag alltså redan “idag” se till att mitt kapital vara placerat med 50% i Aktiefonder och 50% i Räntekonton/eller Räntefonder eftersom jag har 5 år kvar och fortsätta spara varje månad och inte ändra % och låta vara 50%/50% från “idag” fram tills jag blir 63 År,
Är detta korrekt?

Som jag har förstått, så har du även Globala aktifonder & Svensk Aktiefond för att generera kapital för att fylla på varje år med 4% på dina rullande räntekonton om det har gått bra på börsen.
Är dessa 50% Aktiefonder din “Bevara värdet Hinken”?

Jag har förstått att mininmum 3-5 års utgifter på ett eller ca 3-5 olika rullande ränte konto är ett
bra upplägg - och fylla på dessa antingen per år eller kvartal med 4%.
Men, skall jag börja med 50%/50% redan nu idag, dvs sälja av idag 50% och placera på olika räntekonton?

Hur gjorde du @angaudlinn :slight_smile:
Hur många årsutgifter har du på räntekonton?
3 eller 5 år tex?
När i tid började du “placera” om dessa årsutgifter till räntekonton?
Var det tex 1 år innan du slutade att jobba du “sålde” av för att ha tex 5 år utgifter och plcarear dessa i räntekonton, eller var det under 2 eller mer år förberedelse?

1 gillning

God fortsättning! :smiley:

Det är inte riktigt så enkelt, men vi fortsätter på den förenklade beräkningen. Detta är ju fortfarande en beräkning och inget facit, så se det mer som inspiration kring hur man kan tänka:

Du har fem år kvar till första uttaget och nio år till sista uttaget (förutsatt helårsuttag). Mitt i finns “uttagsår” sju. Så man kan då säga att första uttagsårets pengar “ska” vara fördelade 50/50 idag, för att motverka risken för börsfall. Sjunde uttagsårets 70/30 (aktier/räntor) och nionde årets 90/10. Men redan om ett år i nutid förskjuts denna fördelning till 40/60, 60/40 och 80/20 eftersom du hela tiden närmar sig uttagsdagarna. Men som sagt, se det som inspiration. Man vet bäst hur känslig man är själv. Har man goda marginaler kan man antingen köra med högre risk eller lägre risk, beroende på personlighet.

Njae, jag tar ju s a s ut avkastningen under året, om inte börsen dyker. Då tar jag pengar från fasträntekontona (lite förenklat). Så jag har liksom lämnat hinkarna jag aldrig riktigt använt. Hinkmodellen är ett tankesätt och jag tycker inte det passat mitt eget riktigt.

Ja, se mitt räkneexempel först i denna posten. Men kom också ihåg att om du har lön idag och sparande så påverkar ju detta din fördelning. Nysparar du t ex 50k om året så utgör ju detta 20% av första årets uttagsbehov. Så fortsätter du med sådant sparande har du med största sannolikhet sparat/investerat ihop till första året redan.

Men som sagt: Ligger du 100% investerad i aktier idag (via t ex fonder) så är det läge att börja omgruppera tillgångarna eftersom du kommer att vilja ha en del säkrade inför första uttag. Återigen, helt i förhållande till din risktolerans, nattsömn etc.

Jag kör fasträntekonton och räknar med två år garanterat eller kanske tre år, om jag är beredd att dra in livremmen lite. Men jag kör på en annorlunda filosofi än den här med 10% per år kvar. Men är mer riskfylld, så därför rekommenderar jag den inte.

Jag hade hög sparkvot så med ungefär ett år kvar till FIRE slutade jag investera och satte varenda sparad krona på fasträntekonton istället. Så sista 12-14 månaderna gick allt dit.

Om du skulle vara *bekväm" med mitt sätt (jag säger inte att du är det) och du idag har en sparkvot på t ex 20% (som jag var inne på lite tidigare) så kan du med fördel börja bygga fasträntekonton nu. Är sparkvoten högre så kan det bli fler eller mer, lite beroende på hur mycket du isf vill ha på dina fasträntekonton. Men det är ett annorlunda sätt än glidande fördelning från 100/0 till 0/100.

Det där med att ta risk handlar ju också ofta om att bygga rikedom. Nu ska du använda din. Har du samtidigt exempelvis tjänstepension du redan kan röra om det kniper, så påverkar det också dina möjligheter att riskera mer. Men ska sanningen fram så krymper ju chanserna för god utväxling varje dag eftersom det finns uttag planerade i relativ närtid.

Tar jag mig som exempel kan jag ju fortfarande hoppas på att 2026 ger +25% på börsen, men utan nysparande så är det ju “bara” de innestående medlen som är investerade på aktiemarknaden som kan ge denna 25%-iga avkastning. Pengarna på fasträntekonton, i byrålådan och de som kunde varit sparande från lön, de kan ju inte bidra.

Jag blev inspirerad av det du skrev, så jag ska nog gräva lite i tankarna för egen del, så får vi se om det resulterar i något mer eller mindre substantiellt i min kanal. Jan har kanske också något intressant på gång?

En sak jag tycker ibland görs bra i tevenyheterna är när de ställer upp ett gäng typiska hushåll för att sedan visa hur de påverkas av hyreshöjningar, skattesänkningar, inflation och ändrade föräldrapenningsregler m m.

Men för att ge en vettig och heltäckande bild i alla lägen så behöver man sitta där själv med sitt eget psyke och sina egna faktiska kontosiffror framför sig. Vi är alla olika och vi hanterar risk och möjligheter olika. :smiley:

God fortsättning och Tack :grinning: @angaudlinn

1 gillning

Fast en fråga på det, dvs när man går i pension tidigare. Blir det inte fel att bara tänka att man skall täcka upp för kostnaderna för att leva eftersom man då i praktiken även går miste om ett ev överskott från lönen + inbetald tjänstepension som du hade fått om du arbetat vidare?

1 gillning

Ja, självklart så kostar det. Man tjänar ju på att jobba några år extra också.

Jag personligen har inte ens räknat på min pension. Det löser sig, bara anpassa sina kostnader och sälja huset etc. Sen kommer ju ett arv så småningom också.

Jag kanske missförstår dig, men vad ska du med överskott till om pengarna räcker? :thinking:

1 gillning