Det här börjar bli en fars, försäkringskassan

Jag gjorde en större operation 21 maj där jag donerade en njure till en släkting. Jag hade precis avslutat studierna 17 maj (då sista tentan var), och jag skulle gått på och börjat sommarjobba direkt på det jobb jag är studieledig från (schemalagd 100% under hela sommaren)-om det inte varit för operationen. Jag har en säkerhetstjänst, så det gäller att man inte får vara trött och därför var jag sjukskriven i 2 månader efter operationen (men hann att jobba drygt en månad innan jag började plugga igen). Jag jobbar på ett seriöst och stort företag, och fick sjuklön från dag 1 (21 maj) efter operationen-inga problem där inte. 2 veckors sjuklön-sen är det ju försäkringskassan som ska ta över.

Och så kommer det då till försäkringskassan. De säger att pga min huvudsakliga syssla är studier så måste de göra en utredning av SGI. Det tar lång tid och jag ringer och påminnner dem hela tiden under sommaren-de säger först att det tar lång tid pga semestertider. Därefter tar det lång tid pga utredning osv. Jag ringer många gånger under sommaren. Efter ett tag lackar jag ur, men påtalar noga till personen jag pratar med att det inte är personligen mot denne att jag spyr lite galla för tillfället. Att det är situationen, att det inte ska behöva ta många månader att få ersättning man har rätt till. Personen lovar att ta över och se till att det görs så snabbt som möjligt. Detta är i mitten på september. Jag tar det lugnt, för nu har jag blivit lovad att en person ska sköta det och ta hand om hela ärendet själv så det inte bollas runt mellan flera personer.

25 September fattar FK beslut om min SGI, och jag tänker “nu äntligen kanske det kommer hända grejer”. Drygt en vecka senare (2 oktober) får jag ett mail, med frågor som de ställde mig om och om igen i somras: “hur såg dina studier ut under sommaren, och vad har du för krav på att klara av studierna”. Jag svarade med vändande mail som jag sagt flera gånger tidigare: det var INTE planerat några som helst studier under sommaren, jag skulle ha JOBBAT. Därefter har jag inte hört ett knyst. Det är den 11 oktober idag.

Det har de lovat mig redan innan jag donerade: att jag kommer inte förlora ekonomiskt på det. Man får ersättning för förlorad arbetsinkomst av region Stockholm (där operationen utfördes. Det är där släktingen bor), men för att jag ska kunna ansöka om mellanskillnaden från det FK betalar ut upp till min 100% lön, så måste jag ju veta hur mycket som saknas. Och det är försäkringskassan som schabblar och gör en massa misstag. De har sagt jag ska få ersättning, men inget händer. Och nu ställer de samma frågor som de gjorde i somras när det skulle till en utredning vad gällde SGI:n. Börjar det om från början nu igen?

Jag har kontaktat kuratorn på sjukhuset (det är de som hanterar de ekonomiska frågorna och administrerar och hjälper en med ansökningar om förlorad arbetsinkomst osv), och de har sagt att jag inte behöver bry mig om resultatet på SGI:n, oavsett vad den säger kommer Region Stockholm betala ut så jag får 100% ersättning av förlorad arbetsinkomst (oavsett vad FK betalar mig). Men de behöver ett underlag på vad FK betalar mig för att jag ska kunna ansöka-så de vet mellanskillnaden. När jag fått från FK så ansöker jag hos region Stockholm-och det i sig brukar ta ytterligare en månad säger de. Dessutom ligger jag ute med reskostnader (har åkt till Stockholm några vändor i samband med utredning och operation, även om den största delen av utredningen skedde i min hemma-region). Det rör sig om ca 50k netto för 6 veckors lön samt olika reseersättningar. Om FK hade sagt “du har inte rätt till ersättning från oss” så hade region Stockholm betalat ut 100% ändå och allt hade gått snabbare. Men nu säger de att jag har rätt till ersättning, och då måste jag vänta på FK:s beslut för att det ska bli korrekt :woman_shrugging:

Så nu är vi här, nästan 5 månader efter operationen och jag väntar fortfarande på ersättning från FK (har inte fått en krona ännu, och inget på väg heller), och ingen indikation på att det verkligen kommer betalas ut-det ser snarare ut som om de börjar om från början med sina frågor igen. Jag har börjat fundera på om det är värt att fortsätta banka pannan i kaklet för 6 veckors förlorad arbetsinkomst. Jag och min man har det gott ställt och har klarat det bra ändå (men de kan ju inte veta att min man har en inkomst som täcker våra utgifter. Tänk om det hade varit en ensamstående?). Ska det vara en klassfråga att kunna donera en njure? Ska folk behöva dö, för att det kanske finns anhöriga som inte har råd att donera en njure-fast de inte har något emot i övrigt att donera? Finns det någon journalist härinne som kan vara beredd att ta sig an frågan, för såhär ska det banne mig inte vara? :enraged_face: Folk hamnar i skiten trots att man försöker göra gott (vill betona att jag inte hamnat i skiten, men det finns ju andra som också donerar), och dessutom sparar in en massa pengar till samhället när mottagaren inte behöver lika avancerad sjukvård och dialys längre. Jag mailade DN för en vecka sedan, men ingen respons så det är nog inte intressant för en tidning ändå. Det här är privatekonomi, men ändå inte-så RT kanske inte är rätt forum för en sån här fråga. Men nu känner jag att jag måste få kräka ur mig offentligt någonstans, och vet inte vad mitt nästa steg ska vara, vad ska jag göra-någon som vet? Folk råkar ju illa ut ekonomiskt av sånt här.

15 gillningar

Här är ytterligare ett liknande fall för flera år sedan, där en man drabbades på liknande sätt. Det här valsade runt i media (har sett flera artiklar om det, men länkar bara denna som exempel) för 8 år sedan, och de lovade bättring då. Mannen i reportaget skrev de om eftersom det var upprörande (vilket det är!) att han hade fått vänta i 2 månader. Jag har väntat i snart 5, och jag kommer få full ersättning tidigast inom 6 månader- om jag ens får någon alls…

5 gillningar

Först och främst lider jag med dig och din situation. Försäkringskassan är ett tillhåll för inkompetenta “lallare” där deras största livsuppgift är att försvåra och förhala. Har haft en del att göra med dom vid två större operationer (Hjärta & Tumör) Men i mina fall var det mer att få vara sjukskriven så länge som den läknings processen erfordrades. Men kämpa på och ge inte avkall på det du har rätt till. Bästa lyck önskningar!

4 gillningar

Tyvärr känner jag igen frustrationen. Har själv kämpat med FK sen 2003 och fram till januari i år.

Det är därför jag anser att alla behöver minst 3+ månader i buffert, men även i mitt fall så har utredningar och besked ibland tagit 6+ månader, ibland flera år.

Är men pank och singel sen innan, så sitter man i skiten och får hoppas att man kan låna pengar av anhöriga.

Tyvärr är FK lika motiga oavsett vem man är och hur man hamnat i sitsen man är i.

Man behöver vara frisk för att orka vara sjuk är ett sant uttryck.

Blir ledsen av att du hamnat i denna sits, men är glad att du ändå har ok förutsättningar att lösa det. Men det kan ta tid. :see_no_evil_monkey:

4 gillningar

Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och liknande statliga skyddsnät verkar inte fungera särskilt bra. Hur kan de vara så omständliga och ineffektiva?

4 gillningar

För att de styrs av politiska mål, snarare än verkliga behov.

Det började med konstiga regler under Reinfeldt, sen har de flesta styren efter det ändrat om och förbättrat och försämrat om vartannat. Märkte det tydligt då jag varit skadad, opererad, påkörd, utförsäkrad och sjukskriven under alla perioder från Reinfeldt tiden fram till idag.

Ingen löser grundproblemet, att många verkligt sjuka nekas ersättning och att de behandlar alla ansökningar som att de kommer från brottslingar. Så utredningarna tar tragiskt lång tid.

10 gillningar

Tack <3

Jag vet ärligt talat inte hur mycket mer jag orkar kämpa på. Tiden man lägger på det börjar snart inte bli värt det. I mitt fall har de inte ens förnekat att jag har rätt till ersättning, och ändå får jag inte ut den. Tänk så för hur det varit för såna som er, där de ifrågasätter om ni ska få tid att läka. Man både skickar meddelanden till de (som man inte ens får svar på), och sitter i långa köer för att ens komma fram och få prata med dem. Tiden jag lagt på det här nu är insane. Man kan undra om det är medvetet från deras sida för att de ska slippa betala ut något, och då spara in skattepengar? Först “tack tack för njuren, där sparade vi in skattekronor när en person tillfrisknade- nu har vi fått vad vi vill ha så försvinn med dig”. Jag låter jättecynisk, jag vet. Jag hade hoppats på att efter allt “krigande” med FK-när jag kontaktade kuratorn-kunde få lite hjälp. Typ “vi kontaktar FK och ser vad som gått fel” eller nåt. Men de sa bara att jag måste få besked från FK (de sa jag behöver dock inte bry mig om hur mycket de säger jag ska ha i SGI), och det var allt. Jag är lämnad att klara ut det själv, och jag pallar snart inte mer. Jag hade ju- oavsett ersättning eller inte-donerat till honom. Inget snack om saken. Men hade jag vetat det jag vet idag så vet jag inte ens om jag hade försökt påbörja processen med FK. Det känns så förnedrande att ringa och ligga på, och känns som om man tigger pengar man egentligen har all rätt till. Jag har skickat meddelande för över en vecka sedan, och inte fått svar. Jag har heller inte fått ett enda svar på de meddelanden jag skickade tidigare i somras. Om jag ringer igen så kommer jag återigen bli lovad saker som de sen kastar i soptunnan- så finns det ens någon mening med att fortsätta ringa? Ingenting händer ju?

1 gillning

Nu är det något år sedan jag var i kontakt med dom, men i mina fall löste det sig till slut när jag efter mycket påstridighet fick prata med en handläggares chef och lägga fram mitt “Case” ihop med flera dokument från läkare! Om dom arbetar liknande idag så kanske det är en väg att gå, att få tag i en högre ansvarig.

2 gillningar

När det förflutit mer än sex månader sedan du ansökte om ersättningen har du möjlighet att kräva att Försäkringskassan ska fatta ett beslut. Då måste de göra det inom fyra veckor. Notera att man bara kan göra det en gång, så det gäller att se till att det verkligen gått minst sex månader. Om du inte är nöjd - Försäkringskassan (Fliken: “Om du väntat på beslut i mer än sex månader”)

7 gillningar

Så är det verkligen-man måste vara frisk för att orka vara sjuk. Jag var så trött efter operationen att jag inte ens orkade ansöka från FK förrän det hade gått några veckor efter operationen. Orkade inte ta tag i någonting. Sen har jag ändå varit tillräckligt pigg för vissa saker, även om jag haft restriktioner på att inte lyfta tungt osv (också en anledning att jag inte fick gå tillbaka till jobbet för tidigt). Så jag har ju ändå haft relativt mer energi än de flesta andra som varit sjuka “på riktigt”. Jag kan inte ens föreställa mig hur jobbigt ni haft det.

Hade jag inte haft min man så hade jag haft andra anhöriga. Min familj, och mottagaren och hans familj hade aldrig låtit mig hamna i skiten. Men jag kan tycka att det är sånt här man borde blivit informerad om- att det kan dröja såhär länge. Det är nog inte alla donatorer som är medvetna om det. Jag hade som sagt donerat oavsett, men för andra som inte har lika bra ekonomi, eller möjlighet till stöd- där förstår jag om man avstår pga ekonomiska skäl. Men ja, förutsättningarna finns för mig iaf!

Jag är ledsen att du hamnade så i skiten, att behöva kämpa i åratal hade jag aldrig orkat. Men för dig är det ju skillnaden för att kunna fortsätta leva och ha tak över huvudet. För mig och min man är det ett extra belopp att skjutsa in på börsen för en guldkantad ålderdom. Så det är en stor skillnad i anledning till att orka kämpa. Du var i en värre sits än mig, jag kan inte ens föreställa mig vilket pannben du har <3

Man kan ju tycka att när allt var så planerat som det var inför operationen, och jag dessutom var beviljad högriskskydd och allt vad det hette- då borde det inte varit så svårt att förbereda och reda ut SGI innan operation, så det hade gått att betala ut snabbare. Människor riskerar dö om potentiella donatorer avstår donation pga ekonomin.

1 gillning

Ja, det kan vara värt ett försök att få prata med en chef. Det har jag ju faktiskt inte begärt att få göra ännu! Tack för tipset <3

2 gillningar

Tack <3 Det är ju bedrövligt att man ens ska behöva vänta 6 månader… De har fattat ett beslut om SGI 25 september, så det beslutet är redan taget. Men det har inte blivit någon utbetalning av det, trots att det stod att jag har SGI som ger mig rätt till ersättning. Eller är det annat beslut du menar? Ska det tas ytterligare ett beslut till efter det, om själva ersättningen också? Det här är första gången för mig, så jag har noll koll…

Det var tråkigt att höra! Hoppas det löser sig!

Om man jobbar på en myndighet måste man följa lagar, regler, policies, riktlinjer och rutiner. Ofta finns det ”tjocka handböcker”, numera digitala som berättar vad man ska göra i ett givet fall. Dessutom finns det IT system som mer eller mindre stödjer handläggningen. En handläggare får sällan fatta egna beslut, dvs deras chef måste godkänna beslutet allt som oftast.

Så länge det handlar om rutinärenden brukar handläggning funka helt okej. Det är ofta sällan-ärenden eller helt nya fall där det strular och tar tid.

2 gillningar

Men SUCK! Är det NÅGOT de verkligen borde prioritera så är det väl ersättning till någon som donerat ett organ.

Det verkar inte vara en helt effektiv organisation…

6 gillningar

Inte förvånad. Inkompetens och ovilja hos FK blåste mig på minst 100k netto i samband med föräldraledighet.

Jag undrar det. Har svar från mellanchef på FK att de anställda inte har någon skyldighet att lämna korrekta upplysningar kring sina egna regelverk.

Om man själv gör fel däremot, kan räcka med en dag fel, kan misstaget vara oåterkalleligt och direkt leda till noll i SGI trots att man betalat fantasisummor i skatt under massor med år.

2 gillningar

Mycket handlar tyvärr om vilken handläggare man får. Vi är ju flera i tråden som varit med i Kafka-liknande processer hos FK. Till TS: kuratorn kanske kan begära ett avstämningsmöte eller ringa till handläggaren? Jag har haft stor hjälp av sjukhusets kurator i kontakterna med FK.

4 gillningar

Med den erfarenhet jag haft av FK som föräldraledig så vill jag ha så lite med dem att göra som möjligt. Sparar extra motiverat för att minska risken att jag, min fru, eller mina barn ska behöva förlita sig på FK.

1 gillning

Ja, SGI är ett beslut. Det din sjukpenninggrundande inkomst och det är utifrån den olika ersättningar beräknas.

Sen behöver du även beslut om den specifika förmånen (som jag antar är sjukpenning?). Den utredningen kan nu ha startat och kan även i sig även ta ett tag för den hamnar i kön bakom andra ärenden och ska utredas.

Balansera på FK är i regel rätt stora, inte minst inom SGI, så inte sällan tar beslut lång tid. Gäller det dessutom en SGI som är lite special (inte typ jobbar heltid sen något år) tar det oftast ännu längre tid. Tyvärr. Det är en ganska svältfödd organisation med för få medarbetare i förhållande till uppdraget. Kan intyga att handläggarna i regel inte gör saker för att jävlas (vilket påstått i tråden, inte av dig!) utan det finns helt enkelt för händer i arbete. FK är extremt digitaliserat, effektivt och långt fram i användandet av rätt bra system, men det hjälper liksom bara så långt när du jämt och ständigt har för få handläggare i förhållande till uppdraget.

2 gillningar

Jag har faktiskt bara stött på 1-2 handläggare genom åren som varit otrevliga och ärligt talat rätt elaka. Resten, 15+ har varit trevliga, bett om ursäkt att det tar tid, visat frustration över regelverk x och y och gjort så gott de kan.

Sen så är kundtjänsten över telefon ett lotto, ofta långa köer och sen läser de ofta bara texterna som redan finns att läsa på hemsidan. Så rejält värdelös.

Bäst hjälp brukar jag få på lokala kontoret, speciellt vid blanketter. Sen får även de problem att fylla i dokumenten, men då har man försökt till världs ände i alla fall.

Sen är ett råd att alltid dubbelkolla så inskickade papper verkligen registreras, har hänt mig att de aldrig lagts in i rullarna. En gång så ledde det till 30 000kr+ i felutbetalningar.

Hade det hänt i år, så ska den summan betalas tillbaka inom 30 dagar, eller max ett år i speciella fall.

Det är därför många med återbetalningskrav från FK i år hamnar hos kronofogden, då många sjuka inte har de marginalerna.

2 gillningar

Sunt förnuft är ju tyvärr inget som verkar premieras i bland rekrytering av handläggare på FK :roll_eyes:

När jag tittar tillbaka på mina kontakter med FK, så finns ett tillfälle som står ut extra mycket och det var när jag skulle till och få ändrat min SGI när jag skulle ta ut föräldraledighet för första gång 2008. Då ifrågasattes hur jag kunde ha förändrat min SGI med över 100% sedan förra gången FK hade mottagit en SGI anmäla för mig. Den äldre SGI anmäla var ifrån 1991 och sedan 1991 hade jag hunnit studera, byta både jobb och branscher några gånger till 2008. För att få till det fick jag alltså ta det först med en ifrågasättande handläggare för att sedan ta det vidare med någon lika oförstående mellanchef. Vad man kan lägga till var att både handläggaren och mellanchefen verkade inte förstå att mycket kan hända på 17 år och att det finns något som heter löneökning… Det hela öste sig med en av löneadministratörer på det företaget jag jobbade på då pratade med FK och fick fylla i något för att det hela med SGI skulle gå igenom. Efter det har de inte bråkat om SGI med mig.

Varför hade jag inte sett till att ändrat SGI i mellanspelet? P.g.a. jag hade inte behövt nyttja några av deras tjänster under mellan tiden.

Men slutsatsen är att FK är en fyrkantig organisation med tyvärr för många som inte innehar sunt förnuft i varje fall på ledande platser i organisationen annars skulle mycket av sådan här dumheter sluppits och det har varit på detta viset ett bra tag.

1 gillning