Hej trevliga forumet! Läst en del här men inte skrivit innan nu.
Jag försöker att förbättra min ekonomi för att kunna öka mitt sparande för framtiden, och undrar om det finns något mer jag kan göra?
Lite bakgrund: Jag blev kroniskt sjuk i mitten av gymnasiet och har i princip varit sjukskriven sedan dess, utöver kortare försök till arbete/studier. Jag har idag mindre än 10% arbetsförmåga och det är med stor sannolikhet många år innan jag kanske når 25%.
Jag får sjukersättning med bostadstillägg från FK. Dessutom har jag en viss delvis passiv inkomst via min firma (Man får jobba 5h i veckan på min ersättning, vilket funkar vissa veckor.) Detta varierar mellan 500-2000:- per månad och jag har svårt att öka detta i.o.m. att jag sällan har energi till att skapa nya produkter.
Jag har ca. 4000:- kvar efter hyra, olika fasta avgifter och mat. Just nu ligger mitt månadssparande på 1500:- men tänker också börja lägga över det som blir över i slutet av månaden till ett sparkonto.
Jag har ungefär 18 000:- i olika sparformer - global indexfond, några aktier och räntesparkonto.
Då jag inte har någon SGI blir sjukersättningen inte heller pensionsgrundande. Mitt pensionskonto har nu hela 3000:- insamlade från sommarjobb då jag klarade av att jobba en månad per år i början av min sjukskrivning. Så jag oroar mig dessutom rätt ordentligt över pensionen.
Jag har ett fint liv, bor med min syster och våra djur, och mår bättre än jag har gjort på många år, men drömmer om att en dag bo i hus på landet och att inte behöva oroa mig över om FK kommer ge avslag ca varannat år.
Jag förstår att det inte finns någon magisk formula som kommer lösa mina problem, men jag tänkte att någon här kanske har något tips ändå?
Saker jag redan gör/har gjort:
- minskat på utgifter
- sälj av saker jag inte behöver
- ordnar cashback på köp online
- bråkat med min sjukförsäkring om att få ut ersättning - behöver ta tag i detta igen.
Jag vill passa på att nämna att jag otroligt gärna skulle vilja börja plugga och jobba - har drömmar om att jobba inom museum eller arkiv! Men med min sjukdom behöver jag ta pyttesmå steg om jag inte vill hamna längst ner på botten igen.
OBS att jag inte vill ha några tips om hur jag kan förbättra min hälsa. Jag har med stor sannolikhet hört och eventuellt testat förslagen förr. Om jag hade fått betalt för alla oönskade (om än välmenade) tips så hade jag inte haft någon problem med ekonomin ![]()