Det känns som om det gör stor skillnad vilken handläggare man har… Jag har haft tur att ha en väldigt förstående en. Undrar om man kan be att bli tilldelad någon annan? ![]()
Kanske. Men tror inte jag har någon nu när jag är färdigutredd.
Men om jag kommer på en bra affärsidé, så kan jag fråga igen. ![]()
Har också hört att man inte får driva företag som innehavare av tillsvidare sjukersättning.
Ett spartips!
Köp kläder på Sellpy eller Tradera. Du kanske känner till något varumärke på tröja eller byxor etc som du gillar. Lägg en sökning på din storlek i det märket. Det finns många som lägger ut helt nya eller nästan nya felköp. Du får säkert napp så ofta att du inte längre behöver köpa kläder någon annanstans. Så gör jag!
Jag har ISK och sparkonto på Avanza. Har redan majoriteten i LF Global, men ska satsa på att fylla på bufferten nu, även om det är “tråkigare” haha. Men det är ju bra att ha spar både på kort och längre sikt!
Det har du rätt i. Tror inte det kommer finnas några enorma summor, men allt hjälper ju såklart!
Kommer självklart se till att allt står rätt till i övergången till sjukersättning ![]()
Jag vet inte om det är en tidigare barnförsäkring du kämpat med eller en annan, och med risk för att skriva något du redan vet så skriver jag om barnförsäkringar…
En del barnförsäkringar betalar ut klumpsummor/engångsbelopp tex när barnet får en sjukdom/diagnos som omöjliggör att det kommer kunna jobba.
En del barnförsäkringar har föräldrar aktivt valt, men i en del försäkringar via fackförbunden finns ibland väldigt bra skydd även för barnen, som mer eller mindre ingår utan att en del vet om det (som jag förstått det).
Jag har ”bara” POTS, men många har ju både pots och ME, och i de grupper jag är med i (tex på FB) har jag förstått att en del fått ut försäkringsbelopp för ME genom barnförsäkringar.
Något annat tips har jag inte. Du gör det riktigt bra och verkar redan ha tänkt på allt ![]()
Jag har också POTS
Hoppas du står ut i värmen.
Det är en barnförsäkring som gått över i sjuk- och olycksfallsförsäkring. Jag bör ha rätt till ersättning för både ekonomisk och medicinsk invaliditet.
Tyvärr vill dom skylla allt på min NPF-diagnos, vilket inte ingår i försäkringen och därmed behöver dom inte betala ut något alls. Men hur kan dom skylla bort ett tillstånd som tvingar mig använda elrullstol för att inte försämras som NPF… Helt sjukt.
Nästa steg verkar vara att kontakta en advokat, då jag har överklagat beslut både till försäkringsbolaget och något steg efter det som jag glömt nu i stunden. Det känns som ett stort och läskigt steg, men jag måste ta tag i det.
Vissa försäkringar kan täcka hjälp av advokat. Jag fick hjälp av en av mina försäkringar med juristhjälp.
Så värt att kolla upp.
Tack, jag klarar värmen skapligt bra, även om allting är relativt ![]()
Hoppas det ska ordna sig för dig, låter verkligen bisarrt att de skyller din avsaknad av arbetsförmåga på NPF. Hoppas tipset från Melwa om att få juridisk hjälp via försäkring kan vara något för dig ![]()
Och merkostnadsersättning har du kanske också koll på?
Säg till om du vill ha tips kring ansökan om merkostnadsersättning. För det är på en speciell nivå av jävelskap. ![]()
Står lite här, men uteslöt en del detaljer.
https://rikatillsammans.se/forum/t/att-beviljas-100-sjukersattning-vad-hander-sen/61788?u=melwa
Då förstår jag din oro mer, för att gå från aktivitetsersättning till sjukersättning är inte så enkelt. Jag vill inte oroa dig men det kan krävas ett par försök innan sjukersättningen blir beviljad. Då du är så pass ung. Och det måste vara helt uteslutet att du ska kunna återgå till något arbete under resten av ditt yrkesverksamma liv. Jag vet, helt galet. Men ändå så reglerna ser ut.
Jag håller tummarna för dig. Och bra att du har stöd av ett ombud.
Och så önskar jag alla oss drabbade av me/pots/postcovid all bättring! ![]()
3 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Ni som vill ha sänkta bidrag, hårdare tag osv. Vad händer med de “goda” behövande?
Hur kan det straffa sig med garantipensionen?
Förlåt jag var otydlig i mitt svar. Om man har garantipension som är väldigt låg i sig själv så behöver man oftast kompletterande bostadstillägg. Bostadstillägg betalas bara ut om man har mindre än 100 000 i tillgångar. Jag vet att det har varit upp till diskussion bland politiker att höja det beloppet då det drabbar sparsamma personer hårt. Men just nu är det 100 000 som gäller i tillgångar.
AI sägs kunna va behjälplig med att skapa specifika hemsidor
Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Ni som vill ha sänkta bidrag, hårdare tag osv. Vad händer med de “goda” behövande?
Fel, de tillgångar som överstiger 100 000kr beräknas in som årsinkomst med ett fast %, tror det är 15%.
Jag har mer än 100 000kr i mitt pensionssparande, men min sjukersättning är så låg att jag ändå får bostadstillägg.
Det bedöms årligen utefter inkomst, kostnad för boende och ens tillgångar och tillägget upphör när man når brytgränsen.
Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Ni som vill ha sänkta bidrag, hårdare tag osv. Vad händer med de “goda” behövande?