tack för att du beskrev exakt hur det fungerar
Många kloka råd i tråden och du gör ett kanonjobb själv med att navigera bland utmaningarna med FK och övrigt regelverk. Något jag använt själv som mantra pga mina diagnoser, är att inte förvärra mitt mående i krigandet kring ett bättre ekonomiskt liv. Att insatsen av ork ska vara rimlig i förhållande till det jag eventuellt kan uppnå.
Tror att @Melwa har berättat om någon stiftelse som beviljar ekonomiskt support. Här på “byn” är t ex Svenska kyrkan aktiv och stöttar på olika vis.
Mycket klokt råd, det är väldigt lätt att hamna i fight mode mot FK. Lyckligtvis så är min bild att de som hanterar sjukersättning och bostadstillägg, mer seniora och ofta bra på att svara på frågor etc.
Tror mycket beror på tur, men alla mina handläggare för sjukersättningen har varit bra. Men det drar lätt ut på tiden och för mig blev det flera omgångar med utredningar. Jag hade hoppats ha 25% arbetsförmåga, så kämpade på. Men till slut sa min handläggare ifrån, när jag stadigt fick värre symptom.
Sen var min handläggare för bostadstillägg en riktig rövhatt, om man får säga så om tjejer. Men hon var nog inte på rätt jobb.
Min handläggare för merkostnadsersättningen var lite stram först, men vi hade mitt ärende så länge och pratade så ofta, så hon var jättesnäll och reko att ha att göra med.
Tror mycket handlar om tur, vilken handläggare man får.
Sen ska tydligen reglerna för sjukskrivning, sjukersättning osv ändras igen. Så håll koll på FK sida, eller prata med dom på ett kontor. Undvik att ringa. ![]()
Har varit inne i det här området en hel del pga min funktionshindrade dotter. Mitt tips är att om du har fått ihop 100 000 kr i buffert så fokusera sedan på att bli bättre. Det är det viktigaste även innan du har en stor buffert.
Problemet är att så länge som du är beroende av sjukersättning/aktivitetsersättning/övriga bidrag så kommer dina inkomster att reducera andra bidrag och ersättningar.
Min dotter är 31 år och en av mina stora frågor är hur vi ska kunna ge henne en så bra framtid som möjligt. Vi (jag och min fru) har en stabil ekonomi med en hyfsad förmögenhet. Men vad vi än tittar på som långsiktig lösning så kommer det att slå hårt på övriga bidrag. 20000 till i sparat kapital (över 100 000) ger 3000 kr mindre per år att röra sig med (precis 15 %). Kapitalförsäkring verkar ger samma effekt.
Så fokusera på att förbättra din hälsa !
Hej! Se gärna denna tråd på samma tema:
Själv skrev jag då så här:
Som reglerna ser ut nu så har vi numera ungefär standardiserad “folkpension”
I Sverige för drygt majoriteten löntagare som går i pension framöver. Så var det inte riktigt för ett antal år sedan
Det kan man säga beror på att man ansett sig tvungen att höja olika tillägg etc för dom med låg ihoptjänad pension rejält pga hög inflation.
Det betyder pga att intjänade pensioner stigit mycket lite senaste åren att man grovt kan säga att
Alla får typ same same pension om dom tjänat 40.000 per månad eller mindre i snitt under hela arbetslivet.
Ingen vet hur reglerna kommer se ut framöver.
Få tycker att detta rimmar rimligt med det man sagt att pensionen skall som grundregel bero på vad jobbat ihop själv.
Men som det är nu för dig och dom flesta,
Ingen bättre pension eller levnadsstandard som pensionär om
- Du börjar få normal månadslön nu eller senare.
- Du börjar tjäna in normal tjänstepension
- Du jobbar några år efter normal pensionsålder.
- Du sparar ihop med stor möda till säg 500.000 Sek
Det enda som händer om man anstränger sig i normalfallet är tyvärr att behovsprövade tilläggen som pensionär minskas ungefär lika mycket.
Däremot kan det vara smart att anpassa sig efter reglerna.
Dvs vid pension.
- Äga maximalt ett boende. Det du är skriven på. Det räknas inte som en tillgång som ger avdrag på behovsprövade tillägg från statskassan…
- Ha modesta vardagsutgifter. Bo nära service och annat, rimlig hyra/avgift
- Ha sparade pengar max 100.000 Sek renderar inget avdrag på ex bostadstillägg.
- Inte gifta sig som panschis. Sänker bidrag pga gamla regler.
Då får du ekonomi som “majoriteten” som pensionär… ![]()
Du är fenomenal på att spara under svåra omständigheter! Ge dig själv en klapp på axeln!
Min första synvinkel är ränta-på-ränta effekten.
Jag ögnade igenom tråden och hittade inte någon som tar upp ränta-på-ränta effekten. Du är ju fenomenalt duktig som kan spara pengar med din ekonomi! Ge dig själv en klapp på axeln.
Har du lekt med Rikatillsammans ränta-på-ränta kalkylator?
Du behöver ju ha viss buffert i ränta (500kr/månad), men låt säga att du sparar 1000 kr/månad i 30 år i en global indexfond som avkastar 9% per år i snitt och du redan idag har 10000 kr i globalfonden. Då kommer du om 30 år ha 1,8 miljoner kronor!
Gör ränta-på-ränta effekten till din vän. Den kommer kunna göra ditt liv mycket bättre, men det går långsamt.
Det är bättre att du sparar år efter år och har nytta av ränta-på-ränta effekten än att du tänker kortsiktigt på att du kan förlora bostadsbidrag.
Ränta på ränta effekten kan förändra din ekonomiska situation, det kan inte bidragssystemen.
Min andra synvinkel - Pantburkar
Du gör det mesta väldigt rätt ekonomiskt men kan inte öka din inkomst. Vi måste alla motionera, så varför inte cykla eller promenera runt på lördag- och söndag-morgon när ungdomarna festat och kastat runt med pantburkar? Du kan tjäna 20 kronor på varje motionsrunda, och har du inte inkomst är det värdefulla pengar. Det är 1-2000 kr per år. Med ränta-på-ränta effekt gör de skillnad.
Min tredje synvinkel - Att förbättra sin hälsa trots ME/CFS är svårt även om man gör rätt. Men gör rätt ändå!
Forskningen har visat att mer än 90% av drabbade av ME/CFS har 14 olika gener.
Dessa 14 gener är kopplade till autoimmuna sjukdomar, till störd ämnesomsättning i cellernas mitokondrier, till ökade inflammationer i kroppen och stress- och infektionskänslighet. Två av generna är clock-gener som lätt ger störningar i dygnsrytmen:
Vetenskapen har inte botemedel för de flesta autoimmuna sjukdomar.
Vetenskapen har inte svar på hur störningar i mitokondriernas energiproguktion ska botas.
Vetenskapen har inte än botemedel för trötthet från infektionssjukdomar (liknande som efter covid).
Inflammationer finns lite mer behandlingar för.
Störd dygnsrytm finns vissa mediciner och kbt-interventioner, även om de sällan perfekt botar problemen.
Jag har också problem med kronisk trötthet och jobbar med min sömnrytm, kost, motion, naturmedicin (gör egen, köper nästan aldrig från hälsokosten), samt meditation.
Men hur väl jag sköter min hälsa, jag är riktigt vältränad, så löser det inte orsakerna i de 14 gener som ger problemen.
Och vetenskapen har ingen bot än.
Uppmaningar om att ta hand om sin hälsa är som att be drabbade att hitta lösningar på problem vetenskapen misslyckat med.
Man har inget annat val än att optimera sin hälsa med de bristfälliga råd vetenskapen idag tillhandahåller.
Bra att du tar upp aspekten med sparande på lång sikt och att många säger ”spara inte över 100k”. Där ligger brytgränsen idag för bostadstillägg, men bostadstillägg kanske inte finns om 10-15-25 år.
Att ha ett sparande, i mitt fall till pension, ger mig en större trygghet än att jag ska försöka optimera bidrag som kalkyleras efter tillgångar. Dessa bidrag kan ändras eller tas bort helt, då sitter man utan både bidrag och kapital.
Sen får man såklart gå efter vad som känns bäst för en själv, att ens kunna spara när man har sjukersättning är långt från självklart. Men även ett litet månadssparande kan bli stort på sikt.
Är inte säker här (verkligen inte) men för den som omfattas av AFA och också hade tjänstepension så kanske premiebefrielseförsäkring träder in?
Har dålig koll på det, står på min att göra lista att klargöra min pension och vad som gäller från de olika försäkringarna.
Men någon annan kanske redan vet?
Jag kände inte till begreppet, men googlade lite snabbt nu (så ev särskilda villkor etc har jag noll koll på).
På AFA kan du ställa in vad som stämmer in bäst på dig, jag valde kommunen /region eftersom det är där jag är anställd.
Då heter det något avgiftsbefrielseförsäkring, istället för premiebefrielseförsäkring.
Det värsta är att vara sjukskriven och bli ofrivilligt arbetslös p g a att arbetsgivaren (sedan 20 år) behövt säga upp folk. Försäkringskassan ger arbetslösa med sjukpenning maximalt 543 kr/dag före skatt, ett belopp som dessutom är inskrivet i lagen, och inte har ändrats överhuvudtaget sedan år 2015. Det är ju helt vansinnigt, och nuvarande regering har inga planer på en lagändring!
Här kommer två kanske lite okonventionella tankar på hur du kan förbättra din situation.
Skaffa familj och barn
Med respekt för att det kanske inte är enkelt att träffa en bra man när man är behöver rullstol, så är familj något som verkligen gör tillvaron bättre.
Realiteten idag är att du är mer eller mindre ensidigt beroende av din omgivning. Om du skulle vara fru och mamma, så skulle det istället vara ett ömsesidigt beroende vilket är normalsituationen för de flesta och något önskvärt. I en familjesituation så skulle du och din man kunna dela på ansvaret. Din man skulle nog få dra ett större lass vad gäller inkomst och annat, men det kanske han är bekväm med? Jag pratade senast igår med en man vars fru satt i rullstol.
Skulle du träffa en man som har ett företag som går bra så skulle han kanske till och med kunna betala lön till dig. Jag har en bekant familj som fungerar så. Mannen är konsult med eget företag och han drar in tillräckligt med pengar för att betala lön till frun. Då får hon pension. Hon sköter mest hemmet och tar hand om barnen, medans han lägger mera tid på jobbet.
Föd upp raskatter
En kollega sysslar med detta, och hon drar in en hel del pengar på det faktiskt. En raskatt kan säljas för rätt mycket pengar. Du gillar ju djur, så varför inte göra en affärsverksamhet av det? Om du bor på landet så funkar det ännu bättre - då kanske du kan driva annan djur-verksamhet såsom hundpensionat.
Just att skaffa barn skulle med stor sannolikhet kosta en del pengar iom att jag inte kommer gifta mig med en man
Skulle dessutom inte klara att ta hand om barn som läget ser ut idag.
Men det är klart att en partner blir en stor säkerhet på många vis! Håller på och dejtar lite så det är väl bara att vänta och se.
Kattuppfödning hade såklart varit något men vi har redan fyra katter och en hund så det är inte så aktuellt det heller.
Uppskattar tipsen ändå!
Så bra att du sa det själv så slipper jag komma dragandes med min regnbågslans bland stereotyptankarna… igen. ![]()
![]()
Då håller vi tummarna för kärleken, primärt för att sådan är härlig och hjälper måendet. ![]()
![]()
Rätt starka funkofob-vibbar på den meningen. Sådana sunkiga attityder hoppades jag att de flesta människor lämnat till det mörkna förflutna.
Ni som haft sjukersättning länge hur mycket har ni fått in på min pension där man ser totala tillgångar? För här på forumet känns det ibland som alla har minst 5 miljoner +.
Får man in pension trots 100 % sjuk?
Pratade nyss med Skatteverket om detta! Om ditt bidrag är inkomstbaserat, alltså att du haft inkomst innan bidraget och därmed inte får garantiersättning, så är ersättningen pensionsgrundande.
Garantipension är inte pensionsgrundande, vilket är varför jag bara har 3000 på mitt pensionskonto, från två månaders sommarjobb.