Sjukskriven dröm fire

Hej
Jag behöver hjälp i mina funderingar som sjukskriven med drömmen om fireläget.

Jag har sedan många år varit sjukskriven och arbetat 50 % och därmed haft en inkomst på ca 11.000 (efter skatt) Även ca 2000 kr (efter skatt) från Försäkringskassan varje månad.

Jag drömmer om Fire men då mina inkomster knappt räcker för utgifter i form av kosttillskott och behandlingar så är det sparade kapital jag har det ända jag kan röra mig med. För närvarande befinner sig de pengarna utlånade/investerade som kompensation för att jag har en låg hyra i det lilla hus jag hyr av min mamma. Jag har även ett kapital låst i IPS på Avanza.

Min dröm är att vara ekonomiskt oberoende så jag kan skriva på min bok och kunna ge ut den. Att kanske en dag kunna försörja mig som författare, antingen helt eller delvis.

Jag har oftast har klarat att arbeta 50 % men det senaste månaderna har jag varit helt sjukskriven eller arbetat 25 %. Lite osäker på min arbetsförmåga till hösten, kanske jag bara kommer klara ca 25 %.

Då är det inte säkert att jag kan klara mina utgifter med den inkomst jag får, jag behöver ett visst mått av kosttillskott och behandlingar för att kunna fungera. Jag kan inte resa och gör inte av med så mycket pengar i allmänhet mer än att jag brukar unna mig en månad extra känslighet under sommaren. Detta lägger jag under “få leva nu” kontot. Dock innebär det att jag får gnaga lite på mina besparingar liksom jag även gnager på dem ibland när jag behöver ta extra behandlingar.
Det kan gnaga lite att detta minskar kapitalet på sikt samtidigt som att leva på sommaren är det jag älskar allra mest!

Jag går och funderar på hur jag ska få ihop mina drömmar om Fire och kunna arbeta med boken samtidigt som jag inte har någon möjlighet att spara i vardagen. Det skall tilläggas att jag hittar på och skapar grundmaterial till boken, men inte har möjlighet att skriva då min tid är ytterst begränsad på grund av min hälsa.

Det ända jag kan i viss mån arbeta med är hur jag investerar IPS pengarna och mina utgifter, men där har jag nästan gjort allt jag kan.

En dag kommer jag även få ärva från mina föräldrar, men det vill jag helst inte tänka på och det är ju även ovisst när det sker. Är det någon som har någon tanke eller input till det jag ovan beskrivit?
Tack på förhand!

3 gillningar

Hoppas detta tas emot på rätt sätt, menar inget illa. Att drömma om FIRE i ditt läge känns som lite självplågeri med tanke på din situation. Om du knappt kan täcka dina kostnader idag är det kanske bättre att fundera på om det finns något du kan göra för att ev. kunna arbeta mer i framtiden alt. sätta upp andra mål kopplat till ditt författarskap tex.

28 gillningar

Jag sparar just nu ganska mycket varje månad. Ändå har jag inga tankar om någon FIRE. Jag förstår inte riktigt vad det skulle vara bra för.

5 gillningar

Jag tycker om och förstår hur du tänker med Fire.
Du står även i en tuff sits låter det som, så från min sida skulle jag istället lägga fokus på att finna harmoni och balans.

Med det menar jag att fundera på det lilla du kan göra idag (tänk på att alla större förändringar startar med ett litet steg) för att förbättra din situation.

Sen skulle jag dela in den i tre delar:

• hälsa vad gör du idag som du skulle behöva göra mer av för att må bättre?

• utgifter, vad av dina kostnader om du synar tillbaka skänker minst glädje eller går justera lite.
    Vanligtvis är tipset att se över tex abbonemang osv…

• inkomster
    Eftersom du skrivit att du är sjukskriven så kanske det är att försöka komma nämre heltid. Men kan ju vara att finna ett annat jobb man trivs bättre med ocv därav orkar med bättre?

I slutändan lägg inte fokus på ett slutmål om 20år utan mer vilka små saker du kan påverka idag.

13 gillningar

Ge inte upp dina drömmar, men glöm inte av att vara realistisk också.
I din situation just nu kanske fire inte är första prioritet utan se över dina utgifter och intäkter.

Får du någon avkastning på de utlånade pengarna?
Kan de generera mer investerade någon annanstans?

Lycka till

3 gillningar

Hej,

Jag förstår din längtan efter FIRE, det är naturligt att drömma och vilja ha saker man inte har. Det jag tror du måste göra är att försöka hitta glädjen i ditt liv och acceptera din nuvarande situation, för att någonstans komma till ro mentalt. Det kan komma en tid där du kanske kan jobba mer, för att spara mer, fokusera då på att öka tryggheten i ditt vardagsliv i första hand, med tanke på den osäkra arbetsorken. Pensionsspara sedan det du har råd att undvara. Livet är för kort för att drömma sig iväg, kan jag tycka någonstans, även om jag förstår det till fullo. Ta istället vara på tiden du mår bättre än andra dagar och börja knåpa på din bok när du har lust, tid och ork. Hitta balans i vardagen. Hitta en bra balans ekonomiskt. Lev livet nu :heart:

8 gillningar

Vetenskapligt beprövad medicin och nödvändig medicinsk behandling täcks väl av högkostnadsskyddet?

Eller är det frågan om “alternativmedicin” (läs: homeopatiska piller och behandling med kristaller etc.)

Det är inte meningen att låta hård eller dömande, men om det är det sistnämnda så har jag en anhörig som, precis som du: varit sjukskriven i flera år, aldrig jobbat mer än 50%. Pendlar mellan diverse projekt subventionerat via arbetsförmedlingen. Drömmer om att slippa jobba. Drömmer om att bli författare. Ville hyra ett litet hus på landet, men hade inte råd.

Hon började försöka försörja sig via vad jag kallar pyramidspel (men vad de själva kallar “multi level marketing”) via ett av kosttillverkarna vilket resulterade i kostnader på tiotusentals kronor för henne som hon behövde låna, etc. I hennes fall skulle skulle jag säga de största ekonomiska problemen kom från just diverse kosttillskott som inte direkt kunde köpas på apotek och behandlingar med just kristaller och elektriska pendlar av privata aktörer i källare. Det behöver inte alls vara så i ditt fall, men då symptomen och beskrivningen i övrigt stämde till 95% kände jag att jag ändå ville skriva. Just i hennes fall var nämligen en del av lösningen att sluta med både dessa kosttillskott och behandlingar, men eftersom jag inte känner till dig och din situation vill jag egentligen inte råda dig med något mer än att åtminstone inte börja med Multi Level Marketing som lovar massa enkla pengar till folk som inte riktigt kan/orkar jobba.

11 gillningar

Tack för alla svar!
Tyvärr har ni nog rätt att fire drömmen är orealistisk. Men ville få output utifrån om det var så att jag missat något, stängt in mig själv i mina tankar.
Fire handlar nog egentligen mest om för mig att kunna förverkliga mina författardrömmar. Jag gör som sagt vad jag kan nu med att hitta på och skapa, men själva skrivandet hinner jag inte med nu i min nuvarande situation.

Ni har rätt i att det viktigaste är att ha balans i livet just nu! Jag gör vad jag kan för att bli friskare men det är inte lätt…

8 gillningar

Är som jag brukar säga, sätt inte upp hinder för dig själv och tänk inte att det är omöjligt att nå dina mål, det finns alltid folk på kö som ställer upp och gör detta åt dig.

Ingen aning om varför din hälsa sviktar eller vad du gjort (skulle jag gissa från din text skulle jag chansa på ont i leder och nyponpulver från Danmark) men det finns alltid fler metoder för att må bättre.

Går det inte att börja med att skriva 1 sida per vecka? Om inte, i värsta fall så får du vill skriva stödord och låta en AI sätta ihop sidan och redigera därifrån.

Finns alltid mer att göra åt ekonomin, både på utgifts- och inkomstsidan. Har du helt slut på idéer så kanske du skulle ägna en tanke åt The double up game men i dagens läge får man väl byta ut steg 1 mot en pantburk eller liknande. På utgiftssidan tycker jag själv att det är bäst att slumpvis grotta in sig i t.ex. En utgift och fundera kring hur jag skulle kunna sänka den till bibehållen levnadskvalite. Ibland går det inte men det går att hitta något nytt att tänka på.

Jag tycker inte du ska ge upp men FIRE ska nog inte vara ett slutmål utan högst ett delmål, pengar är bara ett verktyg och de används isf för att hjälpa dig med ett annat projekt.

8 gillningar

Jag känner mig lite låg idag så uppskattar verkligen er support! Skrattade lite mellan tårarna när jag läste om Jimmys80 gissning om “ont i leder och nyponpulver från Danmark”. Det är faktiskt relativt nära verkligheten, men i mitt fall handlar det om muskler, inflammationer, matintoleranser, stress med mera, med mera.
Jag vet att det är mycket humbug i alternativmarknaden men för min del har tagit tester och får även fysiska effekter om jag inte får i mig mina kosttillskott. Jag har försökt att mer och mer behandla mig själv för att så långt som möjligt komma ifrån att behöva ta behandlingar. Det är ju en väg att minska kostnaderna.
Jag ser som en röd tråd i det ni skriver att ta ett litet steg i taget/ isolera en utgiftssektor och försöker minimera denna. Även att fokusera mer på nuet än framtiden.
Just nu har jag semester och lite mera tid än annars, med andra ord lite mer utrymme att komma närmare mina drömmar. :slight_smile:

4 gillningar

Jag håller med resten av tråden. Fokusera på att bli frisk.

Ser inte hur du ska kunna skriva en bok om du inte orkar arbeta.

Vad gör du om dagarna nu?

3 gillningar

Ha det bra idag! :heart_hands:

3 gillningar

Vill du slippa jobba helt eller vill du vara stormrik? Att jobba 25-50 % är ju någon form av “barista-FIRE”. Och att inte ha råd med resor är väl rimligt om du vill spara mycket till att vara fire…

1 gillning

Investeringar i hälsan är avsevärt viktigare än besparingar på kontot. Mycket i livet kommer gå lättare om hälsan går att återställa (med respekt för att den inte alltid går att återställa). Att känna att man behöver nå ett visst sparkapital varje månad för att nå FIRE skapar sannolikt bara onödig stress.

Jag talar ur egen erfarenhet här. Min hälsa sviktade såpass mycket år 2014 att jag i nästintill inte kunde/ville lämna lägenheten på två år. Idag är jag som väl är återställd igen men vet hur det kan vara när det ser mörkt ut.

Fördelen med matintoleranser är ju att det kan bli rätt så konkret vad man bör undvika. Problemet kan vara att ta reda på vad som triggar igång dem om testerna inte ger utslag. Då får man gå på uteslutningsdieter och föra en mat- och symtomdagbok.

Min nutritionist påpekade att många hanterar kosttillskott fel. Det är lätt att dosera fel, särskilt om man lägger om sin diet samtidigt. Kan nog vara en idé att testa sig då och då för att se att man ligger rätt och inte över- eller underdoserar något av dem.

Hoppas det löser dig och att du får ordning på din hälsa.

7 gillningar

Kan du inte ta ett arbete som du kan påverka själv alternativt en sjukersättning?

1 gillning

Hade jag inte varit sjuk hade att arbeta 25-50% varit baristaFire:) men som det är just nu går mycket av min tid åt till stretching, massage, sjukbesök, att jag får i mig föda jag tål och allmänt hålla mig i så god balans som möjligt. Har inte kunnat resa på grund av att ditt kräver för mycket i bagage då jag måste ta med precis allt jag äter, samt att jag inte har den energi som krävs för att kunna. Men jag tror det är svårt att helt förstå om man inte själv har upplevt detta. Roligt @Robert_G att höra att du blivit återställd igen! :smiley:
Det är sant som ni skriver att hälsan är viktigare och grunden för allting annat, både att kunna jobba och skriva på en bok…Det är ju det som är drömmen/målet.
Lockelsen med Fire är just det att kunna göra vad man vill, att få ha fritid…
Tack!:heart_eyes:

1 gillning

Sent svar, men kan du inte vara fire för hela din ekonomi, så kan du bli självförsörjande kaffe-fire resten av livet!

Om du dricker 2 kaffepaket per månad (=24st/år) för 50 kr styck, hur mycket sparkapital behövs för att du ska ta vinsten av sparandet och göra dig självförsörjande på kaffe resten av livet?

24 kaffepaket gånger 50 kronor kostar 1200 kronor.
Avkastningen på ditt kapital måste alltså vara 1200 kr per år.

En bra billig globalfond typ Länsf Glob Ind avkastar i genomsnitt 10% så du behöver 12000 kronor, teoretiskt.

Men ibland går börsen ner tre år efter varandra, så lägg till 3 gånger 1200 = 3600 kr.
Då är sparkapitalet uppe i 15600 kr, men vi har inflation oxå.

Lägg till 5% extra till sparkapitalet så bör du vara inflationssäkrad, det är 15600 gånger 0,05 = 780 kr.

Avrundar du uppåt till nästa jämna tusental så kommer vi fram till att om du vill vara självförsörjande på kaffe resten av livet bör du spara 17000 i en globalfond, så kan du ta av den avkastningen varje år resten av livet (men ta inte ut mer pengar än motsvarande 24 paket).

När du fått självfinansierad kaffe resten av livet, då kanske du har ett nytt sparmål som att kunna köpa busskort varje månad resten av livet finansierat av avkastning på ditt sparande, eller elräknings-fire, eller…

Fire är ett stort mål.
Bryt ner det i många små del-mål.

Varje delmål i självförsöjning av kapital är en vinst för dig.

24 gillningar

Bra förslag att sätta upp FIRE-delmål. Gör också att man tänker över sina vanor och kostnader. Är mitt kaffe värt 17000 eller ska jag lägga det på Netflix eller ingetdera. :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Hej Niklas
Tack för att du tog det tid att svara så utförligt, det gjorde mig glad!
Jag får helt enkelt skrota idén om helfire och istället ersätta den med delmål, förgylla livet buffert! Jag kan ju till exempel tänker att den täcker eller bidrar till min extra månad semester varje år.
Just nu är ju mina pengar investerade i att jag får en lägre månadshyra, och det är ju också en slags bidrag till livet…
Ha en fortsatt fin dag!

6 gillningar

Kaffe-fire var en rolig idé! :slight_smile:

@janbolmeson - något att ta med som tips i form av olika exempel i något poddavsnitt vid tillfälle? (Kanske detta kaffeexempel och/eller annat exempel)

(Eller har jag bara missat det avsnittet… :))

4 gillningar