Resan mot FIRE när livet händer 😊

Hej alla grymma :waving_hand:

Jag har egentligen ett väldigt delikat ”problem” men behöver lite input.

Jag har alltid varit ”sparsam” men började min investerings-resa för ca 15 år sen. Har utmanat mig i mitt risktagande (från att ha mestadelen av kapitalet på räntekonto och i obligationer till en början :sweat_smile:). Även varit en resa ang hög sparkvot kontra leva nu.

Jag är idag 40 år och har nått en stor milstolpe, 4mkr, mot mitt mål FIRE före 50 med ca 6mkr.

Till saken hör att jag nu varit sjukskriven i ca 1 år. Har fortsatt kunna spara och är så tacksam för det, men nu kommer det inte gå på ett tag pga lägre inkomst. Det är jag helt fine med! Men…

Dilemmat: Jag vill ju känna att jag i min sits med stress om återgång i arbete trots att jag inte är tillräckligt läkt använda mitt kapital till just detta - nyttja mitt kapital till att finansiera livet i 1-2 år (30tkr/mån x 24= 720k). Det tar så emot att genom det beslutet förlänga tiden till FIRE målet.

Hur ska jag tänka utan att känna att jag sabbar mitt mål om FIRE? Jag är inte så säker på att jag kommer vilja sluta jobba helt men vill iaf ha den möjligheten.

Som sagt, skäms att jag tvekar och att jag grubblar över nåt som enligt många inte är ett problem. Jag har ingen i min närhet jag kan/vill bolla detta med.

1 gillning

Hej,

kan du inte se det som att du tar ut FIRE i förskott och provar på hur det är att vara ledig 1-2 år?

Även om du tycker att du skjuter fram det så är det ju inte riktigt så utan du kör lite i förskott :smiley:

1 gillning

Är jobba halvtid och vara sjukskriven halvtid ett alternativ?

Ja helt klart- tack :folded_hands:

Det tråkiga är att mitt mående begränsar mig i min vardag & därför ”tråkigt” använda till ”överlevnad”.

Misstänker att jag isf får ta tjänstledigt eller säga upp mig - det känns läskigt :frowning_face_with_open_mouth: Tänkt som en plan B om Försäkringskassan anser jag är mer arbetsför än jag är alltså.

Du lever här och nu. Se till att ordna med bästa förutsättningar för att du ska bli så bra som möjligt. Du har ingen aning om livet om 10 år. Var glad att du har ekonomiska möjligheter. Krya på dig.

4 gillningar

Det hade varit mer stressande om du inte hade haft något kapital.

1 gillning

Helt rätt :heart:

1 gillning

Vad är sparandet till om inte att använda det när du väl behöver pengarna?

Det är väl bättre att använda det du har för att återhämta dig till 100, istället för att lida nu och kanske aldrig återhämta dig helt? Du kommer knappast tacka dig själv för beslutet om du har pengarna men har inte orken eller möjligheten använda dom om 10 år.

2 gillningar

Finns det andra parametrar att väga in?..
Jag antar att du har din anställning kvar nu? .
OM du inte skulle få vara sjukskriven för försäkringskassan säg ett år till.
Går din arbetsgivare med på en ett års tjänstledighet utan lön? .

Ett par individer jag haft i samma arbetsgrupper som jag som kommit tillbaka långsamt efter exempelvis en utbrändhet har börjat på 25%. ofta 2 timmar per dag för att över olika lång tid sakta växla upp . Jag vet inte hur mycket av upptrappningen styrdes av dom själva eller försäkringskassan i dom fallen.

Jag har min anställning kvar & arbetar nu 25%.

Tanken är att trappa upp men just nu känns det långt bort att vara ”tillräckligt kapabel”.

Jag antar att jag vill känna trygghet i en egen plan om den som bestäms för mig inte håller :blush:

Nu har jag ingen aning om hur ditt liv ser ut men om du hade levt ett mer simpelt liv, fått ner kostnader för boende / transport så hade pengarna räckt längre. Så fråga dig själv hur du vill att ditt liv ska vara. Måendet är det viktigaste du har och en förutsättning för att allt annat ska fungera i livet, så om du väljer att jobba så gör det för frihet och inte materiella ting och försök skapa lite balans i ditt liv till saker som du finner frid i. Tex gå i natur / träning / yoga / hitta bra sömnrutiner, ät hälsosamt.

1 gillning

Du är 40 bast. Du har 4 miljoner nu.

De behöver växa till 6 millar inom 10 år för att ditt mål ska uppnås.

Börsen ska alltså gå upp med mindre än 50% på 10 år för att ditt mål inte ska nås utan att spara en enda krona till. Så hade förmodligen nått ditt mål med råge om du fortsatt spara som du gjort de senaste 15 åren.

Om du plockar ut 750k. så har du 3.25 m kvar. Då ska du upp 84% istället på 10 år, och du kommer ju fortsätta att spara efter 2 år. Så du har ju 8 år kvar med både sparande och ränta på ränta. Detta känns fortfarande fullt möjligt att uppnå. Och jag skulle bli förvånad om du inte klarar det enkelt även med dessa förutsättningar.

Sen kan det ju såklart gå riktigt kass i en 10 års period, då får du väl bara skuta på det i 1-2 år istället och se dessa 2 åren som en del av din FIRE.

Du fixar detta. Och krya på dig!

1 gillning