Hej! Jag blev lite inspirerad av senaste poddavsnittet och började tänka på lite fire.
Jag har i dagsläget en rätt låg lön, jag får ut 24k efter skatt. Jag sparar cirka 13k i indexfonder/lysa varje månad. Tyvärr började jag min sparresa på börsen sent, hösten 2024. Är idag 35år äger en lägenhet utan lån på ca 400k. Har cirka 950k på börsen och 530k utanför. (Det är till ett eventuellt bilköp eller ta över föräldrnas hus). Så jag sparade ihop över 1 miljon på bara rent sparkontosparande under 10år. Jag är som titeln lyder en solitär tråkmåns. Köper varken resor eller dyra grejer överlag. Har utgifter på ca 10k varje månad(Detta lär minska om jag slutar jobba). Ett framtida arv som ska delas mellan 4 bröder på ca 4miljoner väntas någon gång de kommande 10-15åren. Kommer aldrig att skaffa barn eller någon partner och tänker dö med noll på kontot då mina bröder redan är välbärgade.
Tycker det är rätt svårt att räkna på hur en fire skulle se ut då 4% regeln inte riktigt gäller mig då jag struntar i om pengarna tar slut. Tror även att med min historik i psykisk ohälsa att jag inte kommer leva över 70år.
Hur tror ni en realistisk fire skulle kunna se ut för mig?
Du har inte alls börjat sent sett till resten av befolkningen. Du har dessutom lyckats spara ihop en hel del även om de inte låg på börsen. Lycka till framöver!
Ser bra ut tycker jag! Härligt med fler som inte behöver mäta lycka i resor och saker. I längden är vi vinnarna! Jobba på några år till så kan du gå sen. Jag har ungefär samma lön och sparkvot som dig och håller mest koll på att pensionen blir tillräcklig, sen drar jag!
Med så låga levnadskostnader och så mycket investerat handlar det mest om tid nu. +50% sparkvot och 35 år innebär ju att varje månad du sätter av en slant betalar för mer än en månad i FIRE. Det du redan har räcker ju till 7-8 år redan, så du kan ju räkna bakåt från t ex 70 och har då redan nått 62. Låter du börsen göra sitt så går det såklart ännu snabbare.
Men måla inte upp att du ska dö och/eller leva ensam hela livet. Det finns mycket otippat och kul som kan hända på vägen.
Hur stor slutsumma tror du man skulle behöva ha? Tycker det är så svårt att räkna på. Jag trivs ju på jobbet så det är ingen panik. Tanken är att gå fire då dagen kommer då företaget eventuellt lägger ner. Vilket nog kommer att ske förr eller senare. Har en autismdiagnos så tanken på att jobba på ett annat ställe är typ omöjligt.
Haha jag vill nog leva själv. Gjort det hela livet och kommer nog förbli så. Mina största hobbies är börsen och spela datorspel. Så i sinnet är jag 18år iallafall
Det är svårt att svara på eftersom det ändå blir uppskattningar utifrån det du skrivit. Men jag gillar att tänka att man bara låter avkastningen motsvara inflationen, för att förenkla.
Du har idag 35 år till du är 70. Ska du enbart täcka det med 12k i månaden så är det fem miljoner. Men redan om ett år är det ungefär 150k mindre som krävs.
Tänker vi tio år framåt så har du sparat 1,5M och drar vi då in börsens normalavkastning i kalkylen dessutom så skulle jag säga att den miljon du redan har tillsammans med nysparandet landar runt 4 miljoner.
Har du lekt lite med denna?
Den bekräftade f ö snyggt det jag höftade i huvudet.
Om vi då tänker att när du är 45 så har du inte bara fått ihop fyra miljoner, du har också betat av 120 månader som inte behöver täckas av FIRE-kapitalet. Det är ju över 1,5 miljoner!
Så, även med toppar och dalar på Börsen skulle jag säga att med din modesta livsstil borde du vara klar vid 45 om du håller nuvarnade sparkvot. Men tillkommer det bil och nytt hus kommer ju allt såklart att förändras, så du blir ju ändå tvungen att anpassa tankarna efter dina förändrade prioriteringar längs vägen.
Wow att ha sparat ihop en miljon, cool milstolpe och bra jobbat! Vilka bra förutsättningar du har som är sparsam och medveten. Stort lycka till framöver.
Edit: Läser att du har 24k efter skatt, det är väl sådär 36k före skatt. Det är ingen låg lön utan svensk median. Du tjänar alltså mer än hälften av alla svenskar. Bra läge helt enkelt, inte dåligt läge.
4%-regeln är en sannolikhetskontroll att pengarna inte hinner ta slut för just 30 år, så är det andra tidslängder som gäller så är den egentligen inte applicerbar. Du kan se hur den funkar och procent för andra längder i den här tråden:
Psykisk ohälsa påverkar väl fysisk hälsa och möjligheten att nå hög ålder mest genom att man ev löpande inte tar hand om sig genom att äta vettigt och röra på sig och få lagom med dagsljus och stressa lagom och sova ordentligt ?. Kanske även att man inte söker vård för fysiska problem i tid ? .
Om du klarar att ta tag i dom bitarna hälften så duktigt som du sköter din ekonomi kan du säkert nå både normal livslängd nu (ca 85) eller normal livslängd på 2070-talet som kanske är närmare 90.
Om man behåller samma upplägg med pensioner då som nu där man får en bra grund inklusive olika tillägg som gör att majoriteten pensionärer får samma standard oberoende av hur mycket dom arbetat eller vilken lön dom haft kommer du klara dig fint även om dina sparpengar är tvärslut redan vid 70.
Faktum är att med nuvarande regler är en buffert av pengar kvar som du låter bli att använda på säg 100.000 när du fyller 70 inte fel. Får man ha utan att det påverkar behövsprövade tillägg till pensionen.