Ja det är smart! Jag är så kräsen med mina kläder (ej syntet och ska vara någorlunda nära viss modell) så jag letar febrilt både bland nyproducerat och i andrahand. Köper man bra kvalité känns det bra att köpa nyproducerat, då blir det ju färre köp i längden ![]()
Livränta är väl inte pensionsgrundande?
Har för mig jag läste något på LÖF om avsättning till pension, men som sagt, detta är något jag behöver se över och få klarhet i höst.
Jag har ändrat till att satsar extra på att få till en bra buffert nu, med ett litet månadssparande i fonder!
Dessutom har jag tur att som er dotter ha bra familj runt mig som kan stötta om det krisar. Har flera vänner som också får aktivitets- och sjukersättning som inte har det stödet och då blir det ju en större oro kring olika beslut, framtiden, med mera.
Såklart viktigt att tänka på begränsningarna kring sparande över 100k men tänker lite som följande:
Om man dessutom lyckas få ordentlig fart på sitt sparande så kan det ju funka. Men ska se till att räkna ordentligt på detta så att jag är medveten om exakta förutsättningar med dagens regler.
En släkting har aktivitetsersättning och sparande på över 100k tack vare en barnförsäkring, och det går runt för denne ändå med minskad ersättning.
Har tänkt på detta men hade inte sett denna kalkylatorn, så tack!
Det blir lite sporadiskt skräp- och pantplockande när jag är ute med hunden. Når dessutom lätt upp till Bowers maxutbetalning per månad, även om den inte är så stor. Dock plockar jag både skräp och pant främst för att få en finare omgivning och inte skada djur och natur. Inte minst min egen hund som häromdagen försökte äta en sån “Do Not Eat”-påse. Kan hon inte läsa? ![]()
Detta har jag också koll på, tack
Min hälsa går svagt svagt uppåt och det är svårt att inte sätta gasen i botten och köra på, för då hamnar man ju där på botten igen.
Vill dock poängtera att det är ett visst hinder i dejtande att vara synligt funktionsnedsatt, då folk har förutsatta meningar och i dagens samhälle kräver det inte så mycket för att någon ska swipa förbi en. Nu använder jag dock bara rullstol på deltid, men många har en tydlig bild av hur dom tänker sin framtid med en partner, så om då t.ex. en rullstol eller annan synlig funktionsnedsättning dyker upp så bryter det mot bilden man har haft, och för en del kan det vara svårt att tänka om.
Ett par gånger i tråden har förslag på temat att skaffa sig ett bättre ekonomiskt liv genom att bli ihop med en ekonomiskt bättre bemedlad person.
Du gör helt rätt som tar ansvar för din ekonomi och ditt liv istället för att leva på andra.
Det tycker jag du ska vara stolt över!
Sååå klokt av dig! Är så jäkla lätt att vilja mer och gasa på när orken verkar finnas ..å så blir det bakslag…
Hej allesammans! Här kommer en liten uppdatering.
Jag började må bättre än jag gjort på åtta år och testade ännu en gång att studera. Det gick toppen! … i fyra månader, sen var det som om all energireserv tog totalt slut och jag kände början till en stor ME/CFS-crash. Kunde knappt läsa mina uppgifter eller skriva en mening, trots att jag fick A i kursen innan. Tråkigt då jag längtar till fortsatta studier och ett meningsfullt arbete.
Vid sjukskrivningen så blev det lite ”tvångssparande” under en handläggningsperiod som drog ut på tiden mer än vanligt. Behövde då leva på lån från närstående tills jag fick beviljad ersättning och därmed även ersättning retroaktivt. Mycket gick såklart till återbetalning av lån, men lite hamnade ändå tillbaka in i bufferten!
Kom även igång med att sälja på Tradera igen, vilket är en riktigt kul sysselsättning som gör att det händer något under dagarna, samtidigt som det är lätt att anpassa efter måendet. Dessutom blir det många trevliga loppisutflykter med min mamma.
Min passiva inkomst fortsätter genom försäljning av digitala produkter. Inga enorma summor. Förra året låg snittet på 1200 kr/mån, idag kanske runt 700 kr/mån. Så idag blir extrainkomsterna (brutto) allt ca 3000 kr och hoppas kunna slänga in majoriteten av detta på olika sparkonton.
Nästa steg är att ansöka om sjukersättning. Just nu står jag på sjukpenning i särskilda fall, vilket är något av en övergångsersättning som dessutom inte ger lika mycket pengar.
Detta skulle innebära någon slags bedömning av arbetsförmåga, så inväntar att jag är någorlunda stabil innan jag sätter igång hela den processen. Hört många som blivit försämrade av detta så känner mig nog lite orolig för hur det ska gå…
Nu har jag landat helt ekonomiskt efter allt med FK så kan jag fortsätta med bufferten. Just detta krångel visar också på hur viktig en ordentlig buffert är! Fick tömma bufferten och även sälja av lite av mitt fondinnehav.
Utöver bufferten har jag även startat ett litet separat sparkonto för semester, där jag tänker lägga in lite slantar som blir över och gåvor. Jag orkar inte så långa semestrar så det skulle vara kul om man kanske kunde kunna åka på två små resor i Sverige nästa år!
Allt handlar såklart heller inte om att bara spara! Jag la en del av mina sparpengar på en ny kamera för att fota främst fåglar och insekter, och har även gått med i en fågelförening vilket har varit mycket givande!
Utöver det har jag kommit igång med att läsa igen. Om man ska försöka se något positivt med att vara långtidssjukskriven är det mest positiva nog att jag har så mycket tid till läsning, och även släktforskning! Kanske finns en anledning till varför så många släktforskar när dom gått i pension…
Jag skriver här för både som en uppdatering (man blir ju nyfiken på hur det går för folk som skriver och sen försvinner!) men även för att kanske få lite extra pepp - det är det många här som är bra på har jag märkt ![]()
OBS: Självklart sker allt jag nämnt (Tradera, försäljning av digitala produkter) i samråd med min FK-handläggare. Om någon i liknande sits är intresserad att höra mer specifikt om detta kan man gärna skicka ett privat meddelande och fråga om mer information.
Kul att få lite uppdateringar! Även om inte allt är på topp, skönt att höra lite verklighet emellanåt.
Hoppas det går ok med utredningen sen, för mig var det helt klart tufft och fick tillbaka min ihållande huvudvärk under min arbetsprövning. Den satt rätt länge efter avslut med, men är borta nu. Får dock huvudvärk lätt om jag inte tänker mig för, så händer då och då.
Hoppas du har bra kontakter på FK och inom vården, utöver anhöriga. Det är guld värt. ![]()
Stort lycka till och kul med fler Traderapysslare! ![]()