Att beviljas 100% sjukersättning - vad händer sen? 🤔

Inte dåliga hälsobesked. Men fick besked från FK om min sjukersättning. Det blir 100% sjukersättning (vilket på ett sätt är skönt), men ersättningen är oerhört låg. Så nu väntar troligen en karusell med försäkringsbolag och myndigheter, så jag ska ha råd att bo kvar. Var helt hjärnmosig innan, efter helgens festligheter. Så den nyheten hade gärna fått vänta en vecka. :see_no_evil:

Ni i chatten vet redan lite, men tänker att det kan vara en ”resa” som fler kan ha nytta av att följa, troligen under närmsta året.

Jag fick beskedet igår när jag kom hem från Malmö, så nu i veckan ska jag börja nysta för att få ordning på min ekonomi. Mitt mål är att kunna bo kvar i min lägenhet. Om försäkringsbolagen eller FK inte täcker upp lite, hamnar jag under existensminimum.

Jag har varit med i rullarna länge, så jag vet vilka saker jag behöver ta tag i nu.

Veckans ”Lista”!

1. Scanna in Försäkringskassans beslut. :white_check_mark:
  2. Maila detta beslut till 4 olika instanser och försäkringsbolag så de kan ta beslut om eventuell livränta, eller ersättning för förlorad inkomst. :white_check_mark:
  3. Kolla upp om jag återigen har rätt till juridisk hjälp via min försäkring om det blir en tvist.
  4. Säga upp min A-kassa. :white_check_mark:
  5. Räkna på hur länge jag klarar mig med min buffert, så jag vet när jag behöver lägga om mitt månadssparande.
  6. Kolla med FK igen om bostadstillägg, jag blev nekad i våras. Men jag kanske behöver vänta in besked från mina försäkringsbolag. Men vill veta läget!

Jag har bra koll på FK, vad de erbjuder osv, så känner till alla länkar för bostadstillägg med mera. Så ni behöver inte tipsa om det.

Men om det är något mer som bör finnas på min lista, tipsa gärna. Om ni har egna erfarenheter av liknande resor, berätta gärna!

Ska gå igenom mina siffror mer exakt, så de uppgifterna kommer så småningom.

Men det brev jag fick i somras om att jag skulle bli återbetalningsskyldig mellanskillnaden mellan min gamla sjukpenning och min nya ersättning, var tydligen fel. Mellanskillnaden kvittas, så jag kommer inte få en räkning på x antal tusen kronor i höst. Vilket är skönt.

Jag pillar in uppdateringar i tråden varefter. Troligen kommer detta ta minst ett par månader, men kan även ta orimligt lång tid. Mycket beror på handläggningstider och om det blir en tvist mellan försäkringsbolagen.

Självpepp! :muscle::cherry_blossom:

25 gillningar

Tvist med vem?

Jag hade lagt detta högst i listan. Sök med förutsättningarna du har nu, får du negativt besked från försäkringsbolagen kan du nog inte få tillägget retroaktivt för tiden du väntade. Bara att meddela ändrade förhållanden om du får högre inkomst.

3 gillningar

Man kan ansöka om bostadstillägg från 3 månader bakåt i tiden, om jag minns rätt. Men ska kolla i veckan. Så det ligger på agendan! :wink:

Har förut åkt på tvist när jag fick 50% sjukersättning. Två av försäkringsbolagen tyckte det var det andra bolagets ansvar, så jag fick 0 från båda. Då fick jag hjälp via min olycksfallsförsäkring med en jurist. Så båda fick betala x %!

Min journal är på hundratals om inte tusentals sidor, så det var ingenting jag kunde lösa själv. :grimacing:

5 gillningar

Har råkat ut för detta själv. Var en komplicerad situation. Hade studerat och var på väg till jobb. Hade dessutom
två olycksfallsförsäkringar via samma bolag. De har med glädje tagit betalt för båda med gav endast ersättning från en av dem.

Juridikförsäkring som man kan få via en del gruppförsäkringar är nog inte så tokigt ändå.

Hoppas att det löser sig till det bästa för dig Meles.

4 gillningar

Försäkringsbolagens agenda är delvis att hålla nere onödiga utbetalningar, så jag förstår dom. Men man känner sig ganska liten när två jättar säger nej och man vet att de båda gör fel. :grimacing:

Så ibland är juridisk hjälp ovärderlig.

2 gillningar

Pratade med AFA idag, så de har nu fått beslutet. Killen i kundtjänsten nämnde i förbifarten något om tjänstepension. Snälla @emilv hittade en bra länk, så jag läser den när jag inte har en hjärna som känns som gröt. :see_no_evil:

5 gillningar

Ja det är vad som kallas premiebefrielse (för arbetsgivaren). En försäkring som typiskt ingår i kollektivavtalade TJP.

Som jag har förstått det…. När man inte kan arbeta så täcker denna försäkringen upp det som din arbetsgivare skulle ha betalt in till din TJP. Försäkringen betalar in din TJP.

Nu borde detta väl redan ha hänt. Det står på länken att det sker automatiskt, men det är nog bra att kolla. Kanske det inte skett för att du varit under utredning typ.

Alltså, logga in på den TJP du hade senast före du blev sjuk / inte kunde arbeta. Där borde det skett ”premie inbetalningar” alltså att du fått pengar insatta där till din pension.

Kan du inte se att det kommit in premier/inbetalningar så ring bolaget där du har pensionen. Där hade jag nog börjat.

Men förhoppningsvis har din TJP betalats in på rätt sätt efter att du blev sjuk så det inte är något ytterligare de behöver dra i :grimacing::grinning::+1:

6 gillningar

Skriver upp i kalendern att jag ska kolla upp det om någon vecka! :raised_hands:

4 gillningar

Är det en arbetsskada eller olycka som orsak till din ersättning?

3 gillningar

Det är lite rörigt, men i grunden är det skador från två olika olyckor. En halkolycka där jag krossade ena fotleden och en påkörningsolycka där jag lyckades krossa framrutan på den bil som körde på mig, med mitt huvud och ena axeln.

Fotledskadan fick aldrig en bra behandling, så den har opererats 10+ gånger. Har fortfarande kronisk värk, nervvärk och lite balanssvårigheter.

De övriga benbrott jag ådrog mig vid påkörningsolyckan har jag få men av idag. De läkte bra.

Men jag har hjärntrötthet, minnesproblem, huvudvärk, koncentrationsproblem och fördröjd reaktionsförmåga till följd av hjärnskakningen.
Hemma kan jag lätt anpassa mina dagar med varvad vila och aktivitet, men det är svårt att få till i en arbetsplatsmiljö.

Jag kan puscha mig enstaka dagar och göra mer än jag bör. Men då behövs ofta ett par dagar med mycket vila efteråt för att huvudvärk och hjärnmosighet ska släppa.

Men jag har en liten arbetsförmåga, men den är för låg för FKs regelverk. Men hoppas kunna hitta ett minijobb som passar. Det vore kul. :blush:

Vid 100% sjukersättning har man rätt att jobba upp till 5-6h per vecka om jag fattat rätt.

13 gillningar

Upp till 5 timmar per vecka men bara 1h per dag sa dom till mig, måste alltså vara utspritt.

I övrigt så är ett tips att du kan få ett intyg som ger dej pensionärsrabatt på en del ställen.

Ett annat tips är att hitta någon som jobbar med feldenkrais rörelseträning och även somatic experiencing för att se om det kan hjälpa dej rehabilitera dina olyckor ytterligare.

Har själv haft sjukersättning länge men börjat jobba igen på halvtid eftersom jag nått till att jag mår och fungerar bättre.

7 gillningar

Kul att höra att du mår bättre! :raised_hands:

Jag får ta en dialog med FK om vad som gäller. Idealet vore att hitta något som delvis kan göras hemifrån när jag har sämre dagar. :blush:

Men först behöver jag lösa all logistik med försäkringsbolagen och FK!

4 gillningar

Har du sett över möjlighet med att få ersättning från sjukvårdens försäkring https://lof.se/

Är skadorna relaterade till arbetet inkluderar det även om dom skedde under resa till eller från arbetet.

Vilken ohälsoresa du gjort, ingen här inne kan nog förstå detta förrän man gott igenom någpt sådant.

Take care :fire::heart:

4 gillningar

LÖF och AFA är de jag idag får lite månadsersättning ifrån utöver FK.

LÖF kopplades in ganska tidigt, men det är cirka 30% av mina operationer som utförts felaktigt. Så de kan fortfarande inte avgöra vem som gjorde bort sig mest. :see_no_evil:

Även haft ärenden hos Länsförsäkringar och Folksam, men det är inte säkert att de gör något mer. Men de får ta del av nya beslutet, så jag inte missar något.

5 gillningar

Jag beundrar din positivism och vilja att dela även kamp i motvind. Det breddar forumet och alla sidor av vad privatekonomi är. :muscle::blush::+1:

18 gillningar

Ja, innan man har varit med om en sån hjärnskada så är det svårt att föreställa sig. Jag blev aldrig sjukskriven efter mig olycka (men det borde jag ha blivit) och det kunde ha slutat riktigt illa. Som tur är fick jag komma till e läkare som förstod vad som vad fel till slut och jag fick en diagnos ”post kontusionellt syndrom”.

Jag arbetar sedan tidigare på distans så jag kunde anpassa ganska bra och hade en väldigt förstående chef.

Jag hoppas att du hittar en lagom sysselsättning som fungerar för dig och dina omständigheter.

Det du skriver om minijobb fick mig att tänka att det borde finnas någon slags digital tjänst där man kunde mötas. Lite som FIVERR eller Guru som passar till svenska förhållanden så att man bara behöver göra jobbet och sedan får man lön för det så att man inte behöver driva eget företag.

3 gillningar

Skickade ett meddelande till Försäkringskassan idag med två frågor kring miniarbete vid 100% sjukersättning. Så jag vet vad som gäller när jag ska börja söka jobb.

Detta skrev jag.

”Hej!
Jag fick nyligen besked om att jag beviljats full sjukersättning. Min utredning kom fram till att jag har cirka 5 timmar per vecka i arbetsförmåga. Jag har läst lite om att man kan jobba lite med full sjukersättning. Så min önskan är att försöka hitta ett enklare jobb på 4-5 timmar per vecka. Hur ser reglerna ut med fördelningen av timmarna per vecka?
Jag lider av hjärntrötthet, så det optimala vore att kunna arbeta två kortare pass per vecka, med vilodagar emellan.

En andra fråga!
Är det möjligt att starta en egen liten verksamhet som företag i mitt namn på motsvarande timmar per vecka? Jag gillar att skapa saker och det vore meningsfullt om det i liten omfattning gick att skapa en verksamhet utifrån det.”

Borde få svar inom 10 arbetsdagar! :blush:

10 gillningar

Wow! Bra jobbat. Det här är för övrigt en sak som jag har tagit hjälp av ChatGPT 4 för att bolla texter kring min olycka, funktionsnedsättningar vid kontakt med försäkringsbolag, skola, myndigheter osv.

6 gillningar

Smart! :raised_hands:

Får komma ihåg till nästa gång! :blush:

2 gillningar

Usch vilken tung situation, bra jobbat på alla plan. Sjukskrivning är väl iaf ett skönt besked att få hoppas jag!

Gav de en anledning till nekandet? Om ej hade jag bett om en. Detta är troligen en väldigt viktig pusselbit.

3 gillningar