Hälsoproblem före FIRE

Jag har följt forumet sedan 2019 och fått mycket inspiration härifrån sedan dess både gällande investeringar och tankar kring mjuka värden i livet. Idag har jag ett fritt meningsfullt arbete, som jag haft i 23 år, som initialt var min hobby men under se sista 2-3 åren har blivit till en börda.

Jag hade tidigare en dröm om att sluta lönearbeta vid 50-55 års ålder. En nyfiken tanke om känslan av fullständig frihet och att införskaffa en husbil att utforska den skandinaviska naturen över olika årstider samt utveckla sommarstugan som ligger idylliskt vid en skogssjö. Idag är jag 49. Hustrun och jag har tillsammans jobbat hårt i 20 år utöver våra ordinarie lönearbeten, med fastigheter, jord- och skogssbruk, för att nå den grad av frihetskapital vi har idag.

Jag lever med en kronisk åkomma sedan 30 år tillbaka med kronisk smärtproblematik. Mitt medvetna spår som jag har valt gällande min problematik har varit problemlösning och att hitta möjliga vägar/lösningar/anpassningar för att jag ska kunna jobba vidare med det jag velat göra. Jag har haft en del vårdbesök genom åren, med inställning att bita ihop och kämpa på, vilket har resulterat i nästan ingen sjukfrånvaro trots min smärtproblematik.

De sista 2-3 åren har jag tyvärr tappat gnistan och det är inte bara att ”bita ihop” längre och ”köra på” som jag gjort tidigare. Jobbet som tidigare har varit min hobby känns mer som ett ok, som jag inte riktigt vet vem som kan axla framöver. Även min dröm om FIRE känns mer avlägsen även om jag rent ekonomiskt sett närmar mig den allt mer. Jag har under det sista året fått hjälp från vården och ett smärtrehabiliteringsteam, som har gett mig många verktyg och insikter. Jag har även för första gången i mitt yrkesverksamma liv varit 100% sjukskriven samt deltidssjukskriven en längre period på deras inrådan.

Kan det finnas någon rådgivning eller någon coach som jag kan konsultera för att få stöd i hur jag kan tänka och navigera framåt i ett ekonomiskt perspektiv? Börjar inse att min väg till FIRE kanske inte blir som jag tänkt mig utan att jag mer närmar mig långtidssjukskrivning, sjukpension eller förtidspension. Känns som en djungel att börja navigera om när man haft siktet så tydligt inställt under lång tid. Samtidigt känns det som att jag har lika stor rätt att ta del av alla våra sociala förmåner, som jag varit med och betalat in massor med skatt till under alla år som yrkesverksam. Varför ska jag avstå det som jag har rätt till utifrån min sjukdomsproblematik bara för att jag ekonomiskt börjar närma mig möjligheten till FIRE?

Har någon råd eller erfarenheter av liknande situation och tankar? Tar tacksamt emot er klokskap och allehanda tips och råd. Forumet brukar ju vara ett fantastiskt bollplank för tankar.

Vänligen,

Vilda

14 gillningar

ping @Melwa

5 gillningar

Hej.

Har själv varit och delvis är i liknande situation vad gäller kronisk värk. Efter en svårbehandlad skada för 20+ år sedan så kämpade jag på länge, alltid med förhoppningen att nästa behandling och operation skulle göra att jag kunde jobba heltid igen.

Har också fått gå en period med smärterehabilitering, vilket gav många bra KBT-verktyg, men smärtan är fortfarande en del av vardagen. Genomgick cirka 10+ operationer över 11 år, varav de flesta i efterhand klassades som felbehandlingar. Så jag får en liten livränta från vårdens försäkringsbolag varje månad, som komplement till min sjukersättning.

Fick mitt beslut om 100% sjukersättning under 2023 efter cirka 11 år av utredningar, arbetsträning, rehab, arbetsprövningar och flera turer med Försäkringskassan.

Min situation är dock ganska komplex, då jag även har en hjärnskadediagnos från en annan olycka som ger mig hjärntrötthet och flera tillhörande symptom. Så det hade troligen inte behövt ta så lång tid att utreda, men FK var veliga och jag ville verkligen kunna jobba. Så provade det mesta innan både FK och AMS sa ifrån om fler åtgärder.

Pandemin lade även på 2.5 år, då arbetsträning inte kunde genomföras i och med de restriktioner som fanns.

Ekonomiskt är det lite tufft, får planera och klura en hel del. Men det är också en befrielse att kunna lägga upp en vardag efter mitt mående och vad jag faktiskt orkar. Körde ofta på över min egen förmåga innan i långa perioder, så i princip bara jobbade och all fritid gick åt till återhämtning från jobbet.

Så mitt råd till dig är att utreda om du kan få sjukersättning, om inte hel, så kanske 75%? Ett jobb och det sammanhang det ger har ett värde, men det går även hitta utanför arbetsmarknaden. Föreningsliv, volontärjobb och vänner och familj är även det bra sammanhang.

Om du har stora ekonomiska investeringar som kräver mycket jobb, som skogsbruket och dylikt. Tänk över om det inte finns andra sätt att äga tillgångarna, utan arbetsinsats.

Att förenkla och minimera måsten är viktigt, om du ska orka med i längden. Jag lägger en del pengar på hjälp med min kolonilott, då det är min oas och andningshål. Som jag gärna lägger lite pengar på, när det är tyngre projekt.

Sen är utredning och att vara i Försäkringskassans händer en resa, det kan ta lång tid, men förhoppningsvis landar du på en bra plats när du fått ett beslut. Sen finns bra och sen finns sämre handläggare, men de flesta är bra och man får beakta att de har rätt tuffa direktiv att följa.

Stort lycka till och hojta om du har några funderingar eller kör fast i systemet. Har själv lyckats lösa det mesta genom åren. Så oftast finns det sätt även när man tror att det är kört. :blush::raised_hands:

24 gillningar

Jag hoppas du har undersökt om det möjligen finns pengar att hämta från AFA försäkringars AGS(AvtalsGruppSjukförsäkring).

Förutsättningen är att du innan sjukskrivningen började jobbade på en arbetsplats med kollektivavtal som inkluderade AGS. Värt att undersöka om du inte redan gjort det. Även värt att tänka på för Trådskaparen.

2 gillningar

Jag får lite från AFA med. :blush:

Bra att kolla upp om man blir sjukskriven länge och eller får sjukersättning.

2 gillningar

:+1: Toppen! Bra att du får en slant där. Alldeles för många missar att de kan få pengar när de blivit beviljade Sjukersättning.

1 gillning

Jag har även lägsta nivån av merkostnadsersättning. Men det var ingen lätt historia att få, men har en tråd på det ämnet. Kanske att den är inbakad i min sjukersättningstråd.

Länk till tråden.
https://rikatillsammans.se/forum/t/att-beviljas-100-sjukersattning-vad-hander-sen/61788

2 gillningar

Självklart har det ingen betydelse att du jobbar för och närmar dig FIRE! Självklart har du rätt till alla sociala försäkringar så länge du uppfyller villkoren i respektive försäkring. Det är superviktigt att du ser till att behålla din SGI(Sjukpenninggrundande) inkomst. Det är nyckeln till att kunna få Sjukpenning och eventuellt längre fram sjukersättning. Om det finns kollektivavtal på din arbetsplats finns ofta kompletterande försäkringar från AFA. Glöm inte att ansöka om det i fall det är aktuellt. Info och anmälan på www.afaforsakring.se

Lycka till med att få en bättre tillvaro.

3 gillningar

Det är verkligen få som idag blir beviljade sjukersättning. Alla rehabiliteringsåtgärder ska ha testats, sedan är det väldigt mycket som ska till för att få det igenom. Men ansök om det.

Det är inte relevant för behovsprövning av försäkringar om du har tillgångar sedan tidigare.
Endast försörjningsstöd kräver att du ansökt om alla andra bidrag/försäkringar och även tömt alla konton och sålt kapital. Eftersom du har en maka/sambo som kan försörja dig blir försörjningsstöd inte aktuellt oavsett.

3 gillningar

Jag tänker det finns två parallella spår här; Vilken hjälp du kan få och hur långt ert egna kapital faktiskt kan ta er.

Vill du utveckla dina siffror lite? Kostnader, upparbetad pension, lön och sparande idag? Vilket FIRE-kapital såg du framför dig vid 55 och hur långt har ni nått idag?

Till TS, släpp dina tankar om att dina Fire planer skulle påverka din utredning, eller ens rätt till sjukersättning.

Alla med kroniskt försämrad arbetsförmåga har rätt att ansöka om sjukersättning. Försäkringskassan frågar aldrig om hur stort ditt kapital är vid en ansökan och under en utredning.

Det är endast vid ansökan om bostadstillägg som de bryr sig om ens sparande.

Sjukersättning är en utbetalning av vårt gemensamma trygghetssystem, en försäkring som vi alla betalar in till och har rätt till.

Så vänta inte med att ansök, ditt kapital spelar ingen roll för FK, din hälsa betyder mer.

Sen kan ditt kapital underlätta efter ett beslut och när du ska leva. Men det är en senare fråga hur du ska lägga upp din privatekonomi.

4 gillningar

Hej,
och tack snälla för fina inspel och tankar. Det stämmer att det kanske blev lite otydligt vilken frågan var, men det var inte så mycket kring hur vi får till vår ekonomi för att nå FIRE utan mer en fråga kring hur jag ska navigera och tänka om nu när mitt liv förändrats eller håller på att förändras. Jag behövde tankespjärn kring hur jag personligen kan göra i den för mig nya världen med sjukskrivning och Försäkringskassan m.m. samtidigt som jag även tacksamt tar emot hjälp kring att ändra mitt tänk. Även om jag når FIRE kommer inte mina förutsättningar i livet fortsätta att vara de samma som jag varit inställd på under resan som varit. Nu krävs en process i tanken för att hitta nya strategier i livet, då min ”att bara köra på och växla ned och ta i ännu mer” faktiskt inte fungerar i detta fall. Det är svårt att bara byta strategier man använt under så lång tid av livet och som varit hjälpsamma och gjort att jag lyckats så bra som jag gjort på många plan i livet och helt plötsligt bara byta tänk när man alltid har haft entreprenörens driv och varit van att driva på i olika projekt.

2 gillningar