25% sjukersättning

Efter senaste förlängningen av min sjukskrivning lyftes det av FK att det så smått börjar bli dags för bedömning om 25% sjukersättning (tidigare sjukpension)…

Är det någon som har kunskap och/eller erfarenhet av detta och tips att dela med sig av? Om det är något jag ska tänka på innan det faktiskt blir bestämt?

Jag är osäker om jag förstår och räknar rätt, det tar jag gärna emot input på. Det gäller dels vad inkomsten kan bli samt ett par frågor om pension.

På FK står det följande

Om du har arbetat och inte har sjukersättning sedan tidigare får du 64,7 procent av din genomsnittliga inkomst under de senaste åren. Du kan som mest få 21 230 kronor före skatt per månad.

Ngn som vet vad ”de senaste åren” är mer exakt? Tre år? Fem år?
Är maxbeloppet utifrån 100% sjukersättning? Och vid deltid räknas tex 25% av maxbeloppet a 21 230kr?

Jag har varit heltidssjukskriven i flera år, sommaren 2022 började jag jobba 25% och sedan några månader tillbaka jobbar jag 75%.

Som heltidssjukskriven hade jag drygt
23 000kr/månad brutto. Ska jag, för att räkna ut lägsta möjliga ersättning, räkna 64,7% av det beloppet, och sedan en fjärdedel av det (för 25% sjukersättning)?

När jag jobbar 75% och har 25% sjukpenning har jag ca 32 000kr brutto. Kanske ett år av ”de senaste åren” blir på den nivån… 64,7% av det blir nästan 21 000kr, om jag räknat rätt. Nära maxgränsen på 21 230kr.

Jag jobbar kommunalt och kan förhoppningsvis ändå få full inbetalning till tjänstepension.

På Min pension står det följande

Om du är anställd och har en tjänstepension från din arbetsgivare och sedan blir beviljad sjukersättning från Försäkringskassan får du ofta full kompensation för din tjänstepension. När du inte kan arbeta finns det oftast en särskild försäkring om premiebefrielse som ersätter det belopp som din arbetsgivare skulle ha betalat in till din tjänstepension.

Behöver jag göra något för att ”nyttja” denna försäkring?

Inbetalning till allmän pension blev knepigt att förstå… pensionsrätt för 93% av min inkomst, oavsett lön eller sjukersättning, då jag inte når några maxtak…?

Jag har privat pensionsspar sedan tidigare och då jag pga min ohälsa levt som andra levde under pandemin har jag ett bra sparande. Har även investerat skadestånd och försäkringspengar som jag fått utbetalde.

Stort tack ifall du orkat läsa allt, och kanske t.o.m. orkar räkna lite :sweat_smile:

1 gillning

Jag tror inte att någon på forumet har den här typen av detaljkunskaper kopplade till väldigt specifika individuella omständigheter.

Jag minns en tidigare kollega med en svår kronisk sjukdom. Det diskuterades där och då att hon helt eller delvis skulle få förtidspension. Hon var själv mycket emot idén eftersom det skulle påverka hennes ålderspension starkt negativt. Nu tror jag att det var kopplat till olika avtalslösningar inom den kommunala sektorn så det behöver inte gälla för alla.

Jag vet inte exakt hur det fungerade men jag kan tänka mig att pensionsinbetalningar till någon del fortsatte under sjukskrivningen ett antal månader. Hon ansträngde sig därför för att komma tillbaka till 100% med vissa intervaller för att påbörja nya perioder med extra pensionsinbetalning.

Tack för att du ändå försökte svara och ge ett exempel :slight_smile:

Jag vet dock inte om det är så väldigt specifika,
individuella omständigheter. Visst, siffrorna jag anger för min inkomst är det såklart, men det är mest ifall någon hade orkat räkna/granska mina höftade beräkningar :sweat_smile: eller ville veta förhållandet till maxtaken som finns.

Men hur många år ”de senaste åren” är kanske någon har erfarenhet av, eller vet varför det inte är specificerat.
Och likaså kanske någon har kännedom ifall försäkringen kickar in automatiskt för full inbetalning till tjänstepension, eller har tips på saker att ordna eller kolla upp innan utredningen inleds.

1 gillning

Kolla med @melwa, hon verkar ha bra koll på FK-cirkusen.

3 gillningar

Jag önskar jag visste. Men när ersättningen för sjukersättning avgörs så går de inte på SGI. De gör som sagt en egen beräkning, som jag helt ärligt har 0 koll på hur den görs.

När min 100% sjukersättning fastställdes så ligger jag ett par hundra från lägsta nivån, men vet inte hur de kom fram till det. Har själv varit 100% sjukskriven sen 2017.

Det är omöjligt att få besked innan en handläggning är gjord, som jag förstått det. Att förstå hur pensionsavsättning fungerar vid sjukersättning och sjukpenning vet jag ingenting om.

Ska försöka få till ett möte med pensionsmyndigheten när min ekonomiska situation är mer klarlagd.

Men möten med respektive myndighet är nog vägen framåt. Se till att du har en kontakt inom vården som förstår din situation. Både min rehabsamordnare, neuroläkare och husläkare har varit till stor hjälp i dialogen med FK. Men också som stöd för att förstå mina diagnoser.

Tagga mig gärna om du kör fast, kanske jag kan ge råd om var du kan få hjälp att hitta rätt hjälp.

3 gillningar

Tack för tips!
Jag var på väg att crasha @Melwa tråd om sjukersättning på 100%, men tänkte att jag gör en egen för att inte röra till alldeles…och vi har nog olika förutsättningar, men chansa går ju alltid :blush:

Jag vet att du har mycket @Melwa med att kolla upp saker för egen del och att försöka besöka FK, men när/om du får tid och ork över får du gärna ge lite input :slight_smile:

3 gillningar

Tack snälla för så snabbt svar :sweat_smile::cherry_blossom:

Det jag förstått är att en får ut 64,7% av den inkomst man haft ”de senaste åren”.
Jag fick höra av en annan att ”de senaste åren” innebar för hen de tre bästa åren under en femårsperiod, men att en del hade fått tre bästa åren av en sjuårsperiod.

Jag har varit heltidssjukskriven våren 2018-våren 2022. Nu uppe på 75%. Så ev blir det iaf två år med deltidsjobb (från 25% upp till 75%) och sjukpenning för övriga procent som ligger till grund. Men det känns väldigt oklart.

Har du kvar en anställning?
Som jag förstått det fortsätter de betala in full tjänstepension ifall en har en anställning när beslutet om sjukersättning tas. Men jag vet inte säkert hur det går till :crazy_face:

Hoppas det ska gå bra för dig med allt du har framför dig nu! Ta hand om dig :cherry_blossom:

1 gillning

Jag har tyvärr ingen anställning kvar. Företaget jag jobbade för gick i konkurs kort efter att jag blev sjukskriven på heltid.

Men kanske att AFA sätter av lite pension till mig, det är också på listan att kolla upp i höst. :see_no_evil:

1 gillning

Fy, så tråkigt. Hoppas det blir positiva besked när du pratar med AFA!

1 gillning

Nu är det många år sedan jag fick sjukersättning men så här var det då. Man kollade inkomsten på de åtta senaste deklarationerna och valde ut de tre bästa åren med högst inkomst. Sedan får du 64,7% av genomsnittet av de tre åren. För din del får du sedan dividera med 4 för att få fram hur stor sjukersättning blir på 25%. Tyvärr har man ju ofta varit sjuk länge innan FK börjar prata om sjukersättning så det är stor risk att de bästa åren blir de åren du varit sjukskriven så det går inte att räkna med en ersättning efter hur din inkomst sett ut när man arbetade, utan det blir ofta från åren man varit sjukskriven. Nu kanske detta inte är fallet för dig eftersom FK bara förslår sjukersättning med 25 %. Om du får sjukersättning på 25 % nu och om du senare skulle bli sämre och behöver få utökad andel sjukersättning så kommer de inte ingen kolla på de senaste bästa tre åren utan då utgår de ifrån det beloppet som de fick fram vid första tillfället när du får sjukersättning. Jag fick även ersättning från Alecta (jobbat som tjänsteman) när jag fick sjukersättning. Det var inte många kronor men hjälpte till för det är kämpigt att leva på sjukersättning, i alla fall om man får sjukersättning på heltid. Sjukersättning räknas upp med inflationen varje år. Den följer inte med i löneutveckling som du skulle fått om du arbetat. Nu är ju inflationen så hög så just nu blir det bra utveckling på sjukersättning men historiskt så har ersättning knappt höjts något och vissa år kan man även få mindre i sjukersättning om inflationen varit minus.

Om du kan förhala sjukersättning på något sätt så försök in i det längsta särskilt eftersom du börjat jobba 75% i år och det vore ju bra om 2023 kunde komma med som ett av dina bästa tre år.

En annan sak som är jobbig är att om du ska kolla vad du får för pension i framtiden, så får du inte rätt siffror om du loggar in på Minpension.se. Om du har hel eller partiell sjukersättning från FK får minPension inte ett tillräckligt underlag för att göra en tillförlitlig pensionsprognos. Du måste istället ta kontakt med Pensionsmyndigheten och de olika bolag du har din tjänstepension för att få rätt siffror.

3 gillningar

Sannolikt är ”de senaste åren” kopplat just till att du sannolikt varit sjukskriven en tid. Då är det sannolikt den senaste normala inkomsten som
är aktuell.

Tack snälla för svar!
Ah, så de går på deklarationerna…jag jobbade 50% i början av året, gick upp till 75% under våren.
Tanken från handläggaren var att börja prata om sjukersättning i slutet av året. Så en ev bedömning/utredning blir nog inte aktuell förrän efter årsskiftet. Samtidigt ska jag avsluta min terapi och tids nog skrivas ut från psykiatrin, och terapeuten tycker att det är toppen om bedömningen görs medan jag är kvar i psykiatrin, så det inte blir pannkaka av alltihop…

Samtidigt, det är ju FK själva som tänker att jag aldrig kommer kunna klara mer än 75%, då kanske det inte är så viktigt vem de intervjuar sen?

Bra info att de inte gör en ny bedömning ifall jag behöver sjukersättning på 50%, utan använder samma underlag. För det är ju lätt att tänka nu att ”25% sjukersättning är sån liten del ändå av inkomsten”, men blir det längre fram 50% är det ju plötsligt halva inkomsten… och än så länge har jag min anställning, men som förskollärare är det svårt att göra ett vettigt jobb ens på 100%, och vid 50% kommer jag knappt kunna byta arbetsplats. Utan få hänga kvar på den jag är anställd på, hur dåligt jag än skulle trivas. Men dagsläget har jag en fantastisk chef, men om hen slutar, ngn kollega försvinner, ngt händer så kan det snabbt bli helt annan situation.
Så det gäller verkligen att tänka långt framåt och olika scenario.

Stort tack för all din input :cherry_blossom:

2017/2018 så var jag i liknande sits. Efter arbetsträning i 5 månader sa FK att jag borde ansöka om 100% sjukersättning. I slutet av 2019, efter handläggningen, så fick jag ett nej.

Jag behövdes utredas ytterligare, så planen var att arbetsträna igen under våren 2020. Men på grund av pandemin och att jag klassas som riskgrupp så pausades allt. Så först hösten 2022 kom min senaste arbetsträning igång. Som ledde till exakt samma problem som 2017.

Jag hade en anställning fram till 2017, så troligen hade jag fått lite bättre sjukersättning om den hade godkänts då.

Men FK är en djungel och ofta är inte alla beslut logiska. Sen så är sjukpenningen högre, så jag hade det lite bättre i ett par år extra. :see_no_evil:

Men bara för att FK anser att du bör ansöka, så är det inte en garanti för att det godkänns. :grimacing:

1 gillning

@janbolmeson Bara detta med allt strul som många har med myndigheterna och då speciellt med FK, borde utmynna i ett eget avsnitt. Dom som råkar i klorna på myndigheterna har det ofta inte lätt, det vittnar i alla fall denna tråd om.

4 gillningar

Hua, sånt oflyt du tycks haft, från olyckorna och genom hela processen.

Svårt när handläggaren inte är den som fattar det slutgiltiga beslutet :confused: Det hade ju känts tryggare, att det är hens bedömning och därmed blir bedömningen bara en administrativ sak.

Nu när jag ändå har bra folk omkring mig, handläggaren, inom vården och arbetsgivare, kanske det är dumt att försöka optimera genom att skjuta upp processen lite till…samtidigt har jag flaggat för att försöka genomföra en operation inför nästa sommar (att bli heltidssjukskriven mitt i terminen hade blivit väldigt negativt för min återgång, men då blir
sjukskrivningen över sommaren när det ändå är semestrar och inte alls samma pedagogiska verksamhet…).
Om jag förstod rätt skulle det innebära en helt ny sjukskrivningsperiod, ny SGI beräkning osv… men skadan har ju ingenting att göra med orsakerna till min ev sjukersättning…

Efter ett i stort sett helt liv med psykisk ohälsa där jag i omgångar jobbat intensivt med terapi, nu senast flera dagar i veckan (utöver det som sker på egen hand hela tiden) i fyra års tid och parallellt ha andra sjukdomar som kräver sitt skulle det vara väldigt skönt att få pausa. Få släppa de vårdkontakter som krävs för sjukskrivning (terapin ska ändå avslutas) och få försöka landa i allt som varit och där jag befinner mig nu… men jag är rädd att det ska straffa mig hårt ekonomiskt då det ändå är livslångt, om man ser till blivande pension som är över 30 år fram i tiden…

Mycket att processa och det konkreta med ekonomin är kanske delvis ett sätt för mig att slippa undan det känslomässiga…men bara att skriva såhär blir hjälpsamt också, att få syn på vissa tankar och känslor. Så känn inte att du behöver ge respons på allt bara för att det är ett svar till dig. Mycket är för mitt egna processande - men att ngn kan kliva in och göra mig uppmärksam på att vissa idéer kan bli kostsamma eller riskabla. Som att tro att beslutet är givet för att förslaget om ansökan kom från FK.

Trist, men begripligt, att de går på deklarationen…att jag inte kan räkna in inkomsten tex våren 2024 ifall beslutet kommer först framåt sommaren.

1 gillning

Hej!

Jag är sjukskriven och det finns en risk att jag inte kommer kunna återgå till heltidsarbete. Jag har därför försökt sätta mig in i vad som gäller. Försäkringskassan har en vägledning som utförligt med exempel förklarar hur sjukersättning beräknas.

Du hittar den här:

1 gillning