Efter senaste förlängningen av min sjukskrivning lyftes det av FK att det så smått börjar bli dags för bedömning om 25% sjukersättning (tidigare sjukpension)…
Är det någon som har kunskap och/eller erfarenhet av detta och tips att dela med sig av? Om det är något jag ska tänka på innan det faktiskt blir bestämt?
Jag är osäker om jag förstår och räknar rätt, det tar jag gärna emot input på. Det gäller dels vad inkomsten kan bli samt ett par frågor om pension.
På FK står det följande
Om du har arbetat och inte har sjukersättning sedan tidigare får du 64,7 procent av din genomsnittliga inkomst under de senaste åren. Du kan som mest få 21 230 kronor före skatt per månad.
Ngn som vet vad ”de senaste åren” är mer exakt? Tre år? Fem år?
Är maxbeloppet utifrån 100% sjukersättning? Och vid deltid räknas tex 25% av maxbeloppet a 21 230kr?
Jag har varit heltidssjukskriven i flera år, sommaren 2022 började jag jobba 25% och sedan några månader tillbaka jobbar jag 75%.
Som heltidssjukskriven hade jag drygt
23 000kr/månad brutto. Ska jag, för att räkna ut lägsta möjliga ersättning, räkna 64,7% av det beloppet, och sedan en fjärdedel av det (för 25% sjukersättning)?
När jag jobbar 75% och har 25% sjukpenning har jag ca 32 000kr brutto. Kanske ett år av ”de senaste åren” blir på den nivån… 64,7% av det blir nästan 21 000kr, om jag räknat rätt. Nära maxgränsen på 21 230kr.
Jag jobbar kommunalt och kan förhoppningsvis ändå få full inbetalning till tjänstepension.
På Min pension står det följande
Om du är anställd och har en tjänstepension från din arbetsgivare och sedan blir beviljad sjukersättning från Försäkringskassan får du ofta full kompensation för din tjänstepension. När du inte kan arbeta finns det oftast en särskild försäkring om premiebefrielse som ersätter det belopp som din arbetsgivare skulle ha betalat in till din tjänstepension.
Behöver jag göra något för att ”nyttja” denna försäkring?
Inbetalning till allmän pension blev knepigt att förstå… pensionsrätt för 93% av min inkomst, oavsett lön eller sjukersättning, då jag inte når några maxtak…?
Jag har privat pensionsspar sedan tidigare och då jag pga min ohälsa levt som andra levde under pandemin har jag ett bra sparande. Har även investerat skadestånd och försäkringspengar som jag fått utbetalde.
Stort tack ifall du orkat läsa allt, och kanske t.o.m. orkar räkna lite ![]()