Student och sjukskriven – Ingen ersättning framöver

Hej!

Pluggar och är 100% sjukskriven från studierna. Att gå tillbaka till studierna är inget alternativ för tillfället då jag inte mår bra nog för det. Läkaren vill att jag framöver ska vara sjukskriven på 50% men då vet jag inte om jag kommer få några pengar.

Jag har fått okej från Försäkringskassan att söka lite jobb under sjukskrivningen. Men ifall jag inte lyckas hitta jobb, hur blir det då när jag är sjukskriven på 50% som arbetssökande? Och har jag rätt till a-kassa när jag aldrig haft ett riktigt jobb tidigare? Jag har varit timanställd och jobba helger tidigare i livet. Under studietiden har jag också gått med i flera fackförbund som student, dock står det att de ej erbjuder studenter a-kassa.

Ifall jag skulle hitta jobb, hur blir det då? Kan man börja jobba i en 100% anställning och vara sjukskriven på 50%? Eller får man kanske ta det som en 50% anställning?

Jag har ingen koll och tycker bara situationen att kanske stå utan pengar men med samma utgifter som tidigare är jobbig att tänka på.

Har någon något klokt råd?

5 gillningar

Min sambo studerade och blev sjuk, det var lite knixigt att få pengar från försäkringskassan men det går. Dock när hon skulle trappa upp igen och började studera på 50% vägrade försäkringskassan ge henne pengar, det var några turer fram och tillbaka. Tydligen är det nästintill omöjligt att vara sjukskriven och få pengar för det på 50% om man studerar, så hon hade 50% csn och inget annat.

Handläggning för dessa ärenden är också extremt långa eftersom du har flera olika instanser som pratar med varandra och ingen riktigt har koll på exakt vilka dokument som skall fyllas i, eftersom 50% studier och 50% sjukskrivning tydligen är ett sådant specialfall att det saknas rutiner. Så det är några turer fram och tillbaka. Varje gång hamnar du sist i kön.

Jag skulle rekommendera dig att vara sjukskriven tills du kan gå upp på 100% om du inte har någon i din närhet som kan försörja dig eller om du klarar dig på 50% csn.

6 gillningar

Tack! Det är just det med upptrappningen jag tycker blir krånglig, men då har jag fått mina misstankar bekräftade. Då sitter man en aning i skiten.

Läkaren anser att jag borde kunna klara av 50%. Således blir jag arbetsssökande utan a-kassa och skriven på 50%, så typ inga pengar?

Jag borde fundera igenom allt… Men tack för den värdefulla inputen!

Jag har tyvärr dålig koll på hur man gör i din sits. Men, kika in på Välfärdsguiden. De om några bör veta vilka alternativ som finns.

1 gillning

Studdra enkla kurser i stället tills du mår bättre så kan du behålla studiemedel under tiden. Det är ju inte det bästa alternativet men att hamna mellan stolarna är verkligen inte det.

Rent krasst har du rätt till det, men i realiteten kommer du inte se några pengar eller ha en ledit på väldigt många månader innan ett beslut tas. Sen är också frågan hur många veckor pallar du spendera i telefonköer under din sjukskrivning.

Man ska inte snylta på systemet, men när systemet inte fungerar som det ska får man lösa det själv, försök fortsätta vara sjukskriven tills du kan plugga 75% eller 100% Då kanske du hamnar på en nivå du kan leva av.

1 gillning