Mitt namn är Thomas och jag är 58 år och bor på Gotland. Mitt liv har verkligen varit tufft. Har aldrig haft ett tryggt och bra jobb som jag verkligen har kunnat försörja mig på. Det har gjort att jag har dragit på mig många skulder som jag aldrig har kunnat åtgärda. År 2010 var situationen helt ohållbar. Då hade jag skulder på ca 250000 kr. Detta slutade med katastrof och jag hamnade i en riktig kris. Så åren mellan 2010 till 2021 var det väldigt mörkt. Fick bara några kortare säsongsarbete och jag levde mest på socialbidrag. Men 2021 kom en liten vändning med en heltids anställning på Samhall. Men problemet blev mina skulder som hamnade hos Kronofogden. Jag fick en löneutmätning där de drog ca 10000 kr i månaden från min lön. Så det blev inte så mycket över och det var jätte jobbigt. Jag mådde inte heller psykologiskt bra under dessa år. Det blev så mycket problem så att i maj detta år blev jag avskedad från Samhall. Men som tur var så fick jag 2 månaders uppsägningstid till och med juli månad. Så jag fick lön både juni, juli och augusti. Augusti var slutlönen som jag har levt på fram till idag. Till en början blev jag inskriven på Arbetsförmedlingen och erhöll a-kassa. Men nu i september beslöt Arbetsförmedlingen att jag inte längre skall vara inskriven och har därmed blivit av med min a-kassa. De hänvisar till att jag behöver annan hjälp än vad de kan erbjuda. Så nu måste jag leva på Socialbidrag. Så nu är jag väldigt orolig för vad som skall hända i framtiden. Sedan vet jag också att jag absolut inte är ensam i denna sits.
Vad jag vill med det här är att det skulle vara intressant att komma i kontakt med andra som är i samma situation. Att man kanske kan få lite råd.
Ursäkta det sena svaret. Men det är lite som har hänt och jag har inte riktigt haft tid att hålla mig uppdaterad här. Men tack för svaret i alla fall. Jo det är super tufft nu. Det enda jag har att vänta mig just nu är Socialen. Men det kommer inte att bli mycket. Vet inte alls hur jag skall klara mig faktiskt. Man får ta en dag i taget.
Vet ej om detta går för dig men kanske plugga till ett bristyrke så som sjuksköterska eller om du ej är så taggad på mycket studier så undersköterka rätt kort utbildning och dräller av jobb inom den branchen du är ju relativt ung så du har många år att beta av skulden innan pension då.
Får Samhall säga upp personal pga psykiska besvär? Det är väl Samhalls uppgift att hitta ett jobb som passar efter dina förutsättningar? Alternativt sjukskriva.
Facket var säkert involverade men kanske värt att dubbelkolla.
Så var det förr, men idag är det mer likt en vanlig arbetsgivare. Så ogiltig frånvaro, att man missköter sitt jobb och är svår att jobba med kan resultera i att man avskedas.
När jag jobbade inom arbetsrehabilitering så mötte jag en del personer som fått sluta på Samhall.
När Försäkringskassan ofta bestrider sjukintyg så blir det ett moment 22, då a-kassan inte ger ersättning till folk som inte är arbetsföra. Om man inte tar den juridiska fajten, så är socialen sista anhalten. Men även där ställs krav och ersättningen är oerhört låg.
Så mitt råd är att försöka hitta juridisk hjälp, så att man får rätt mot FK. Men förstår att många saknar den orken som krävs för att inleda en sådan process, när man redan mår dåligt.
Ofta kan handikapporganisationer vägleda kring hur man kan hitta juridisk hjälp.
Men då vi inte vet hela situationen, så är det svårt att ge specifika råd.