Efter lång tid på mitt nuvarande jobb inom offentlig sektor (15 år) överväger jag allvarligt att säga upp mig trots bra lön.
Jag har dragit på det år efter år för att jag haft så hög lön (60 000) och velat försöka bygga upp ett litet sparkapital i aktier och fonder. Men arbetsmiljön är inte bra och jag har kommit till en punkt där jag insett att jag måste följa mitt hjärta och hellre skaffa ett lågavlönat jobb där jag trivs på, än ett högavlönat som skadar mitt och i förlängningen min familjs välmående.
Sanningen är att jag är på bristningsgränsen på grund av långvarig dålig arbetsmiljö och därför kommer jag nog inte att kunna hoppa på ett nytt heltidsjobb direkt.
Samtidigt måste jag ta steget och säga upp mig själv för att skapa en vändning i livet.
Jag överväger alltså att hoppa ut i arbetslöshet och ställa ställa mig under såväl a-kassans som arbetsförmedlingens nåd.
Även om jag önskar att jag hittar ett nytt jobb direkt så är det möjligt att det kommer att ta månader eller ett år innan jag hittar ett nytt jobb som fungerar.
Min fråga till forumet:
Hur är det att vara arbetssökande och gå på a-kassa kortsiktigt som långsiktigt?
Är det acceptabelt?
Är Arbetsförmedligen och a-kassan lika jobbig att ha att göra med som Försäkringskassan (man blir ju frisk bara för att slippa deras utredningar)?
Det kan nog variera lite, men av de jag har i min omgivning som har haft ett välbetalt och kvalificerat arbete så har de känt sig jagade med blåslampa av AF. Den dagliga blåslampan är inte lika illa från FK, imo.
Jag tror inte man får A-kassa om man själv sagt upp sig. Eller kan det möjligen bara handla om längre karenstid? Eller olika på olika A-kassor? Värt att kolla upp i alla fall.
Som andra redan svarat lär du ha en karenstid eftersom du säger upp dig själv. Hur lång karenstid du har beror troligtvis på vilken A-kassa du är ansluten till.
Erfarenhet från personer i min närhet är att arbetsförmedlingen inte vill lägga alltför mycket resurser på att jaga individer som har goda möjligheter att hitta en anställning på egen hand. Du kommer dock att behöva redovisa vilka arbeten du sökt månadsvis, och det är viktigt att du håller dessa deadlines. Då förväntar de sig vanligen att du inte endast söker de jobb som är klockrena matchingar mot din erfarenhet, du får sänka kraven lite på de jobb du söker. Sen lär de inte ha kapacitet att kontrollera att du faktiskt sökt de jobb du listat i din månadsrapport.
Det kommer nog dyka upp enstaka event och möten som är obligatoriska att gå på. Det bör inte vara mer än något enstaka tillfälle per kalendermånad.
Allt ovan är under förutsättning att du inte är långvarigt inskriven. Kraven på dig som arbetssökande kommer att öka om månaderna går över till kvartal och därefter år. I de lägena brukar åtgärdsprogram sättas in, och då kan det bli heltidssysselsättning av varierande givande karaktär. Beroende på hur nitisk din kontaktperson på AF är, och om de tror det är meningsfullt, kan du bli placerad i ett sådant program ganska tidigt i processen. Dock är de programmen främst till för de som har väldigt svårt att hitta ett arbete av ett eller annat skäl, så känns tveksamt att du skulle få ta upp en sån plats.
På det stora hela skulle jag säga att AF troligtvis inte är särskilt krävande, om det bara är under en kortare övergångsperiod. Det är inte alls lika krävande som Försäkringskassan.
Min spontana tanke är att om man råkar så illa ut att man hamnar i längre arbetslöshet så skulle man kanske kunna lätta på trycket ifrån AF:s krav genom att skriva in sig som heltidsstudent några månader och sedan komma tillbaka som arbetssökande igen.
Håller med om den längre karens som beskrivits tidigare. Värt att veta är att själva karensen har bäst-före-datum, du får fråga a-kassan men tror det är cirka 6 månader. Går att slippa genom studier tex. Ska förklara med hur det var för mig:
Var själv i sitsen att jag var tjänstledig och studerade. Om jag då sade upp mig och pluggade vidare cirka 6 mån efter uppsägningstidens utgång kunde jag gå på a-kassa utan lång karens .
De beräknar nivån på a-kassan på perioden innan studierna började så inget negativt där heller.
Nu blev det inget jag behövde utnyttja men bra att veta. Dubbelkolla förstås att det gäller även idag
Jag tror det är 112 dagar du får vara avstängd (karens) som mest.
Du kan starta studier dagen efter du sagt upp dig, och studera minst 112 dagar, sen har du rätt att få ersättning från akassan om du inte hittar ett jobb direkt efter studierna.
Jag är ganska säker på att du också skyddar din SGI om du startar på studier direkt efter uppsägning.
Jag var arbetssökande i en månad ungefär. Hade ett inskrivningssamtal med arbetsförmedlingen där de konstaterade att jag ansågs stå nära arbetsmarknaden, och därför behövde de inte ha några uppföljningssamtal. Jag fick som krav att söka minst 6 jobb per månad. Första månaden behövde jag dock inte rapportera jobben jag sökt. Eftersom jag fick jobb efter en månad krävdes jag inte på några rapporter.
Förberedde dock för att söka 6 jobb via linkedins easy apply för att slippa redovisa de jobb jag faktiskt ville ha. Kändes inte bra om någon handläggare från arbetsförmedlingen skulle börja ringa runt till arbetsgivare jag faktiskt var intresserad av…
Ju längre du ej jobbar desto svårare blir det och få jobb. Och säger du upp dig själv med 15 års kompetens och medvetet väntar med och söka jobb. Så kommer du framstå som någon som inte vill jobba. Men saken är den att du kan inte vänta med och söka jobb. För du måste rapportera varje månad vilka jobb du sökt. Om du bara söker 2-3 jobb per månad kan arbetsförmedlingen avsluta din a kassa eller tvinga dig att var vecka komma på så kallt öppet hus där de lägger ut lediga jobb. Då blir det ännu mer press på dig och söka jobb.
Från någon som varit arbetslös och haft hemska jobb. Det kommer bli dit livs misstag och säga upp dig. Sök annat och byt. Det här med palla inte kommer du tyvärr inte långt med. Tyvärr är livet såhär jobbigt. Det är bara till och härda ut.
Det har att göra med din ålder också. Fyllda 60 år så blev man kallad till möte. Digitalt. De la inte isig jättemycket vad du gjorde under arbetslösheten. Det hade säkert med åldern att göra. Ett till digitaltmöte till inga ambitioner från af att fråga hjälpa till.a kassan kom ändå.