Långt inlägg, TLDR: jag behöver sluta frivilligt på mitt jobb → ålderism gör att jag kanske inte får något nytt → ska jag blunda och hoppa → sparkapital-lean FIRE? Önskar åsikter om mina tankar och beräkningar.
Jag är 54 år, två tonåringar på halvtid, kul jobb med lön på 62 000 före skatt, och även om jag gärna skulle vilja ha högre lön är det här ändå en nivå som räcker till vardagen + lite roligt + sparande. Jag har även sparkapital, främste tjänstepension och pension men även eget på strax under en miljon, mycket av det ISK/indexfonder.
Det har uppstått en situation på företaget där jag arbetar som inte direkt involverar mig men som gör att jag inser att jag behöver byta jobb. Jag kan inte utveckla mer än att vissa beslut som tagits kan göra att det nog inte kommer gå bra för företaget och det kan hända saker relativt snart (nästa år). Jag sitter inte i en position där jag har något inflytande på detta, men skulle gärna lämna innan. Det finns mycket som är bra och jag trivs generellt men även om det går åt skogen gör ledningen av företaget att jag är inte ledsen om jag lämnar “i onödan”.
Problemet är dock att det är svårt att få nytt arbete i min ålder (jag har börjat söka redan). Jag skulle gärna göra samma sak någon annanstans men oftast vill man ha yngre personer med viss erfarenhet (→ billigare, bättre på teknik, AI etc och mer drivna) vilket jag absolut förstår. En 35-40-åring med 5-10 års erfarenhet gör antagligen ett bättre jobb till ett lägre pris. Även om jag antagligen måste gå ner i lön är jag inte förstahandsvalet. Jag har bytt jobb några gånger i mitt liv, har bra utbildning och arbetslivserfarenhet, är bra på intervjuer och har aldrig haft svårt att få erbjudanden tidigare, men nu är det helt annorlunda. Jag kommer förstås ändå fortsätta söka jobb.