Långt inlägg, TLDR: jag behöver sluta frivilligt på mitt jobb → ålderism gör att jag kanske inte får något nytt → ska jag blunda och hoppa → sparkapital-lean FIRE? Önskar åsikter om mina tankar och beräkningar.
Jag är 54 år, två tonåringar på halvtid, kul jobb med lön på 62 000 före skatt, och även om jag gärna skulle vilja ha högre lön är det här ändå en nivå som räcker till vardagen + lite roligt + sparande. Jag har även sparkapital, främste tjänstepension och pension men även eget på strax under en miljon, mycket av det ISK/indexfonder.
Det har uppstått en situation på företaget där jag arbetar som inte direkt involverar mig men som gör att jag inser att jag behöver byta jobb. Jag kan inte utveckla mer än att vissa beslut som tagits kan göra att det nog inte kommer gå bra för företaget och det kan hända saker relativt snart (nästa år). Jag sitter inte i en position där jag har något inflytande på detta, men skulle gärna lämna innan. Det finns mycket som är bra och jag trivs generellt men även om det går åt skogen gör ledningen av företaget att jag är inte ledsen om jag lämnar “i onödan”.
Problemet är dock att det är svårt att få nytt arbete i min ålder (jag har börjat söka redan). Jag skulle gärna göra samma sak någon annanstans men oftast vill man ha yngre personer med viss erfarenhet (→ billigare, bättre på teknik, AI etc och mer drivna) vilket jag absolut förstår. En 35-40-åring med 5-10 års erfarenhet gör antagligen ett bättre jobb till ett lägre pris. Även om jag antagligen måste gå ner i lön är jag inte förstahandsvalet. Jag har bytt jobb några gånger i mitt liv, har bra utbildning och arbetslivserfarenhet, är bra på intervjuer och har aldrig haft svårt att få erbjudanden tidigare, men nu är det helt annorlunda. Jag kommer förstås ändå fortsätta söka jobb.
Å andra sidan kan jag absolut tänka mig att göra något annat men jag kan inte så mycket på en tillräckligt bra nivå för att vara aktuell för t.ex. att arbeta i blomsteraffär, som äventyrsguide eller sjuksköterska (bara exempel, men överallt kommer det finnas andra med utbildning och erfarenhet långt över vad jag har som är relevant).
Så om jag inte får något annat arbete - hur löser jag ekonomin då?
Just nu och ca sju år till behöver jag ca 30 000:-/månad om jag slutar arbeta. Då sparar jag ingenting. Efter ca sju år (då jag är 61) behöver jag ca 20 000:-/månad men då är jag själv så då kan jag klara mig på ännu mindre om det behövs. Jag kommer givetvis fortsätta söka jobb hela tiden, både det jag gör nu men även annat, det kan ju vara hundpromenader eller vad som helst. Jag räknar dock inte med att jag får några arbetsinkomster under tiden. Jag kan inte heller räkna med några större arv, troligen max 50 000-100 000 totalt och det kan även vara nära 0.
Så först några år där jag behöver finansiera 360ksek/år → sparpengar där jag har ca 1 msek. Säg att de räcker tre år.
Sen kan jag börja ta ut tjänstepension, jag har ca 3,5msek. Kanske när jag är 57 då? Då är det fyra år * 360 ksek= ca 1,5 msek till jag är 61 och sen 240ksek/år framöver.
Och sen när jag når min riktålder 68 får jag leva på pensionen. Det blir inte jättemycket men jag kommer klara mig. Troligen finns en del kvar av tjänstepensionen också.
· På den här nivån kommer mina barn ha ett bra liv till de blir vuxna.
· Jag kommer dock inte kunna ge dem ”allt” och jag kommer t.ex. inte kunna bidra till boende eller bil. Jag kommer inte kunna stötta deras ekonomi särskilt mycket när de är vuxna. Jag har dock ett mindre belopp sparat separat som kommer vara bidrag till körkort t.ex. och de kan bo kvar hemma efter 20 utan att betala mer än mat och liten hyra (tar inte med denna som intäkt eftersom de kanske flyttar ut).
· Jag kommer med stor sannolikhet fortsätta vara singel resten av mitt liv, vilket jag trivs bra med.
· Jag har en bra livförsäkring, vilket gör att mina barn får ut ett par miljoner om jag går bort innan de är vuxna.
Allt ovan gäller ju också om företaget skulle gå i konkurs med tillägg för att då får jag a-kassa med inkomstförsäkring vilket skulle ge mig ett år utan att jag behöver plocka från sparpengar.
Om jag väljer att säga upp mig och sen inte får något nytt arbete någonsin: är det ens realistiskt att tänka att detta skulle fungera? Vad tänker ni och hur hade ni gjort? Jag är så tacksam för alla åsikter och tankar.