Säga upp sig för att gå i pension men nyttja a-kassa samt inkomstförsäkring

Jag håller på att planera för min pension som jag hade tänkt att gå i slutet av nästa år.

Men jag skulle kunna gå redan nu om jag nyttjar a-kassa och inkomstförsäkring. Det blir avstängning i 45 dagar men sedan ska det inte vara något problem att skriva in sig och söka jobb ett år.

Någon som har gjort så? Vad tycker ni? Jag har betalat a-kassa och fackavgifter i typ 40år och extra inkomstförsäkring i typ 20 år utan att någonsin utnyttja något av det så jag skulle inte ha så dåligt samvete.

Skall tilläggas att jag är äldre (62) och vantrivs på jobbet

19 gillningar

Att det skaver. Resonerar du samma med hemförsäkring, bilförsäkring och sjukförsäkring?

26 gillningar

Jag har inte riktigt koll på reglerna men går det så ser jag väl inga större problem med det.
Blir lite att utnyttja systemet som det kanske inte är tänkt men utmaningen kanske blir att tacka nej till jobb om man blir erbjuden?

2 gillningar

Nja, det är ju inte så att man bryter mot lagen på något sätt. Anledningen till att jag vill gå i pension är för jag inte trivs och har möjlighet att snart gå i pension. Teoretiskt så skulle jag kunna hitta ett jobb som passar men det känns inte så troligt .

3 gillningar

Tanken med försäkringarna är att man är till arbetsmarknadens förfogande och redo att ta ett arbete. Det verkar inte som du i detta scenario planerar att hitta ett nytt arbete. Så, nej jag tycker inte man ska använda försäkringen på det sätt som du beskriver.

37 gillningar

Är du säker på att inkomstförsäkringen gäller även vid egen uppsägning? Jag tror inte att så är fallet för alla fackförbund så om du inte har kollat så kan det vara värt att göra det.

Jag tycker dock att det inte är ok att utnyttja systemet på detta sättet när du inte har någon intention att hoppa på ett nytt jobb.

13 gillningar

Ja, det har jag kollat upp. Den inkomstförsäkring som jag har följer helt a-kassans beslut. Vilken säger 45 dagars avstängning vid egen uppsägning.

1 gillning

Är lite som att själv skapa en vattenläcka i garaget, eller kvadda bilen medvetet eller skära upp handen, för att få ut extra pengar eller lite ledig tid.

Försäkringar är till för att täcka upp vid otur, inte för att täcka upp för tidig pension, när man skulle kunna jobbat, eller för att man inte planerade in för att betala sin egen ledighet.

Men om du är slutkörd kroppsligt och fysiskt inte klarar av att jobba, så går det ansöka om sjukpenning.

14 gillningar

Skillnaden är att du faktiskt har rätt att säga upp dig, med karensdagar, och sedan söka nytt jobb med ersättning. Inget konstigt i det. Många säger upp sig frivilligt då de inte vill/kan jobba kvar av olika anledningar. Därför finns a-kassan.

8 gillningar

Jag förstår hur du tänker och håller med om dina exempel. Tycker inte det är riktigt samma sak . Hade jag gjort det för två år sedan utan tanke på pension så hade det inte varit något konstigt även om jag inte fått något nytt jobb

2 gillningar

Men det skaver ändå i detta scenario, för tanken med försäkringen är inte att täcka upp sista året för de som ska gå i pension.

6 gillningar

Ja, det är så jag också tänkt

2 gillningar

Bortsett från att det är försäkringsbedrägeri tänker du alltså slösa med andra människors tid som ska läsa ditt CV, förbereda och genomföra poänglösa intervjuer osv. Obegripligt.

15 gillningar

Tänker du faktiskt göra allt du kan för att få ett nytt jobb under tiden du tar emot a-kassa, eller tänker du ljuga om att du faktiskt försöker få ett jobb när du tänker att du inte vill ha ett? I det senare fallet anser jag att det är tveklöst omoraliskt.

8 gillningar

Jag tror att du svarar fel person.

3 gillningar

Sorry. Tryckte på fel svaraknapp.

3 gillningar

Svarade du på fel inlägg? Det är inte jag som ska säga upp mig.

Det är inte försäkringsbedrägeri .
Sedan har jag suttit på andra sidan och är extremt van vid liknande situationer.

5 gillningar

Klart det är. Om du ställer dig som arbetssökande med den uttalade ambitionen att inte söka ett enda jobb utan inkassera a-kassa, vad är det då?

8 gillningar

Detta är faktiskt något som skulle kunna förbättras i forumet, jag gör själv samma misstag ofta. Båda knapparna är dessutom identiska om jag minns rätt och nära varandra.

2 gillningar