Säga upp sig för att gå i pension men nyttja a-kassa samt inkomstförsäkring

Jag förstår vad du säger. Men saken är att det i princip omöjligt att få ett nytt jobb i min ålder. Så tycker du att jag ska vantrivas och må dåligt tills jag kan gå i pension. Jag är inte direkt 20 :worried:

4 gillningar

Jag tycker nog att det är okej. Brukar vara ganska långt till vänster med solidaritet och sånt, men jag tycker att du kan göra det, rent moraliskt. Du kommer ju att ha “sysselsättning” efter omställningsperioden som a-kassan ger och någon annan får ditt jobb istället för dig. I och med det är allt i sin ordning, även om din sysselsättning kommer att vara att köra FIRE. Men man kan tycka olika.

PS: Beroende på vad du jobbar med kan du ju kanske stå lite till arbetsmarknadens förfogande under a-kassetiden och skriva in dig i någon vikariebank eller veteranpool eller något sådant.

5 gillningar

Du kanske hade fått lite annan respons om du hade inkluderat denna information i ditt första inlägg.

1 gillning

Det kan jag hålla med om. Samtidigt, med hög arbetslöshet, unga som inte får jobb, arbetslöshet som inbyggd broms i det ekonomiska systemet etc, så ser jag inget problem med det. Bättre att lämna över till de unga.

8 gillningar

Jag tycker du gör helt rätt, förstår verkligen hur du tänker och resonerar själv liknande. Bortsett dina inbetalningar till a-kassa och fackavgifter så har du uppenbarligen betalat extra för inkomstförsäkring. Alltså högre inkomst vilket innebär betalat mer inkomstskatt och det kommit in mer arbetsgivaravgifter(mer skatt) till samhället.

För egen del dras det ca 1msek i skatt på min inkomst varje år, och nej man blir inte ”rik” som anställd i Sverige. Vi har helt enkelt för höga skatter på inkomster. Så jag säger kör bara kör, all respekt till de som tycker det skaver, men tolkar det som att man inte riktigt förstår hur man med dina förutsättningar ekonomiskt bidragit på så många sätt till samhället.

/S

7 gillningar

@FireBB

Gör det! Du har betalt och gjort rätt för dig

11 gillningar

Jag tycker verkligen inte du ska må dåligt och vantrivas men jag tycker heller inte att den till 80% skattefinansierade a-kassan ska tilldelas den som mår dåligt utan den som söker jobb.

10 gillningar

Ja, jag inser nu att det såg lite nonchalant ut :pensive:La till en rad extra.

1 gillning

Finns det någon moralisk skillnad jämfört med att exempelvis via ett bedrägeri få en bank att betala ut samma belopp? Låt oss förutsätta att du vet att du inte åker dit, så att vi fokuserar enbart på det moraliska.

2 gillningar

Man får enligt reglerna a-kassa efter karenstid när man säger upp sig, dvs det är accepterat.

Sen kan man ju söka jobb med lagom entusiasm och låt åldersdiskrimineringen verka.

Dvs går utmärkt att följa reglerna för TS

8 gillningar

Om du vantrivs och mår dåligt finns det väl en risk att du presterar dåligt på nuvarande jobb. Hur ser din arbetsgivare på din prestation? Kan ett alternativ vara att försöka få ett avgångsvederlag därifrån istället?

Ja, det tycker jag då jag kan bli avstängd om jag inte sköter rapportering eller tar jobb som jag blir tilldelad.
Kanske uttryckt mig klumpigt men jag ser ingen större chans att få ett liknade jobb i min ålder (62). Så jag kan ju inbilla mig att jag får ett nytt jobb den korta tid som jag har kvar men det blir bara teoretiskt.

Kan det verkligen stämma? Så om jag känner för att lata mig fram till pensionen så behöver jag bara vänta 45 dagar och sen lever jag på er andra skattebetalare utan motprestation.

3 gillningar

Jag förstår hur du tänker, men man kan också se a-kassan som ett brygga mellan två punkter i livet där du är självförsörjande och klarar dig själv och det måste inte handla om jobb. TS är självförsörjande nu med sitt jobb och kommer att blir det igen snart. Att ha a-kassa mellan dem är helt enligt reglerna för en försäkring man väljer att teckna. Skulle a-kassorna få problem med att för många gör så får de ändra reglerna, det är inte TS problem.

7 gillningar

Tyvärr presterar jag väldigt bra :sweat_smile: Men har haft den tanken också. Har dock svårt att börja prestera dåligt då jag aldrig gjort det tidigare i mitt arbetsliv. Känns inte så kul att inte avsluta på topp det sista man gör i yrkeslivet.

1 gillning

A-kassorna har urholkats kraftigt de senaste åren. Du kan bara få några månader med full och högst något år totalt.

2 gillningar

Precis, det handlar som sagt om ett antal månader inte flera år

Ja, du kommer att få väldiga problem om du inte tar ett av de miljontals jobb som du som 62-åring blir tilldelad med den arbetslöshet bland unga som vi har idag. Jag tror att du kan sova ganska lugnt. . .

7 gillningar

Kör på. Svaga system är till för att utnyttjas och knäckas.

9 gillningar

Perfekt. Då ska jag ge mig själv sparken något år innan pension och njuta utgiftssidans frukter, om systemet inte hunnit implodera.

4 gillningar