Om du har kollektivavtal typ ITP eller motsvarande kanske det är bättre att använda ”kollektiv slutbetalning” dvs från det att man är 62 år och 1 månad så kan du gå i pension och få pensionen slutbetald som om du jobbade till 65. Prata med arbetsgivaren eller din fackförening.
När jag sade upp mig från mitt förra jobb där företaget var oseriöst och ej betalade ut full semesterersättning m.m så fick jag förutom ingen ersättning alls i 9 veckor sedan ingen ersättning alls från inkomstförsäkringen vid egen uppsägning.
Vanliga A-kassan har ett tak på 1200kr i ersättning /vardag i de 100 första dagarna och sedan 1000kr i max ersättning dag 100-200.
Vet dock inte om det är så hos alla inkomstförsäkringar.
Ett alternativ är att försöka bli utköpt från arbetsgivaren. Få en månadslön eller två och slippa gå till arbetet.
Jag var i samma situation för fyra år sedan och efter 38 år hos samma AG. Jag kanske inte vantrivdes som du beskrev det, men kände att jag fasades ut mer och mer. Detta, tillsammans med konsekvenser efter en tuff skada, gjorde att jag riktigt längtade efter att få gå hem. Inledde en diskussion med AG om att få bli uppsagd pga arbetsbrist. De var inte så sugna på att ge mig fullt avgångsvederlag och föreslog tom att jag kunde vara kvar i anställning men jobba när ”jag kände för det”, vilket inte passade mig. Vi gick halva vägen var och jag fick sju månaders avgångslön. Sedan började allt med Arbetsförmedlingen, A-kassan och Trygghetsstiftelsen - suck. ”Tvingades” att söka 10 jobb i månaden samt andra jobbsökande aktiviteter och redovisa dessa noggrant varje månad och det blev som ett tungt ok för mig. Fick dessutom ett kvalificerat jobb som jag mer eller mindre kände mig tvingad att acceptera, vilket inte kändes optimalt. Gjorde då upp med den nya AG att jag tänkte gå i pension efter ett halvår så de tog ett omtag i sin sökning efter en bra kandidat, men jag höll verksamheten igång i sex månader. Att hoppa på ett nytt jobb under de förutsättningarna var nog det sämsta beslut jag tagit, men hade försett mig själv i den situationen. Så, med det sagt, finns det ”risk” att man faktiskt blir erbjuden ett bra jobb trots att det inte varit syftet.
Jag jobbar med arbetsrätt. Merparten av inkomstförsäkringarna. Gäller ej vid egen uppsägning. Ring försäkringsgivaren och kolla. Det bästa i ditt fall är att göra en överenskommelse om avslut av anställningen med din arbetsgivare. Ring ditt fackförbund och ta stöd.
Mår man dåligt fysiskt eller psykiskt av sitt arbete så kan man bli beviljad s.k trygghetspension om man har minst 5 år kvar till sin riktålder.
Jag tycker det är ok om du kan tänka dig att ta ett nytt jobb om du skulle bli erbjuden ett som passar dig. Sen att sannolikheten är låg att du skulle få ett är en helt annan sak. Det är intensionen som är viktig tycker jag. Lycka till! ![]()
Finns ju andra alternativ, beror lite på hur “ful” man vill vara.
Vi har flera exempel på vårt jobb där folk har misskött sig men arbetsgivaren vill inte sparka personen då det ser “illa ut” så man har i samtliga fall bett personen sluta mot en morot som 3-12månader betalt.
O det får ju “djävulen på axeln” att viska. . varför säga upp dig, bara missköt dig, skriv felaktiga tider eller nått o få sparken istället - - -då får man minst 3-mån gratis lön extra… .
Nu vill man ju inte sluta så efter 20år…MEN irriterar mig lite att såna som misskött sig får massa månader extra betalt. … jag som inte missat en dag eller fått en “prick” på dom 20år jag jobbar får inte ett öre om jag säger upp mig normalt
Att du borde skämmas lite, bara för att du varit med och bidragit till ett system utan att behöva använda det betyder inte att du med gott samvete kan missbruka det…
Finns en liknande tråd här.
Konstigt att utnyttjande av a-kassa trots att man inte behöver inte ses som lika fult som att fuska med andra försäkringar… har inte sett en tråd där någon ber om råd hur man kan fejka översvämning i källaren ![]()
Om jag funderar på saken hade jag nog hellre snuvat ett stort försäkringsbolag med vinstintresse på pengar istället för att utnyttja a-kassan som väl är icke vinstdrivande och kompletteras med skattemedel?
Kör på! Går det spela systemet enligt lagda regler, så why not, men undersök regelverket mycket noga innan. Moraliskt kommer flera bli förbannade på dig här, men det behöver du ju inte lyssna på. Däremot kanske du inte ska berätta för dina vänner om strategin. De kanske blir väldigt sura ![]()
Ett alternativ kanske kan vara någon form av sjukskrivning?Utmattningssjukskrivning, om den diagnosen finns kvar? Eller nedstämdhet/depression? Jag har en person i min närhet som verkar ha fått en “förstående” läkare på sin vårdcentral som ungefär “Jaha, skitsamma, du klagar på diffus smärta i arm men verkar egentligen bara inte vilja tillbaka till den där dysfunktionella arbetsplatsen. Aja, vi sjukskriver dig 2-3 mån i taget så du kan sparka hinken fram tills årskiftet och pensionera dig sen”.
Då kan ju någon arbetslös yngre ta ditt jobb istället om du inte har ett jobb där det inte finns några arbetslösa vill säga. Se det som att ni bara bytet plats.
Borde inte jobbsökande idag vara rätt lätt med AI-verktyg som ChatGPT? Dvs, generera massa ansökningar specifikt mot jobben, men även förklara dilemmat för AIt så den hjälper till att delvis försämra ansökningstexterna för att minska risken att bli kallad på intervju?
Ja, och om du vantrivs på ditt jobb får du leva på dina egna pengar.
Pengarna tas från kollektivet det är alltså andra som ska betala för att du är ledig. Hade varit något helt annat om du faktiskt hade som mål att få ett nytt jobb vilket är syftet med försäkringen.
Som du skriver i OT “jag skulle kunna gå redan nu…” kan ju inte tolkas på något annat sätt än att du inte tänkt söka något annat jobb. Eller jo du har tänkt slösa på andra personers tid genom att söka jobb du inte har någon tanke att ta eftersom kraven säger att du måste söka jobb.
Själv känner jag att vi som samhälle tyvärr gått över en gräns till då inte Svenska systemet längre fungerar, allt är jag jag jag och ingen tanke på kollektivet. Alla ska själv gå plus på systemet, ingen som har en tanke på att det måste finnas någon som är nettobetalare till ett system om det ska fungera.
Bara läsa här i tråden att det inte är ett solklart fall av både moraliskt fel och bedrägeri och folk tycker att detta är ok.
Tror tyvärr vi får räkna med att i princip samtliga av våra skyddssystem kommer nå en bristningsgräns så att de inte längre kommer fungera och därmed försvinna eller bli så pass dåliga att de inte räcker till.
Men som alltid så försvarar man sig med att en person spelar ingen roll eller att alla andra gör det.
Var en tid då vi var stolta över våra trygghetssystem i landet.
Fast här är väl syftet inte att begå bedrägeri, utan att använda reglerna till sin egen fördel. Man kan jämföra med folk som hoppar mellan olika elbolag för att nyttja välkomsterbjudanden på ett sätt som det inte är tänkt, vilket jag sett en del trådar om.
Det här är förvisso en diskussion som förtjänar en särskild tråd, men… bristningsgränsen eller “förfallet” kommer inte över en natt. Du ser det i realtid, sakta och gradvis. Det handlar om försämrade försäkringssystem, om sämre skola, brist på svenskspråkig förskolepersonal, svårigheten att rekrytera rätt typ av kompetens till myndigheter, kommuner etc. Mer som att koka en en levande groda?
Får mig att inse att jag borde säga upp A-kassan. . .
Max 5 år innan riktålder ska det stå naturligtvis
Då blir man “sjukskriven” och ersättningen är pensionsgrundande.
Om du mår så dåligt som du säger, då borde du väl sjukskriva dig. Och om en läkare bedömer det är grund för sjukskrivning är det väl ett givet val? Bedömer läkaren inte att det finns tillräckliga skäl, ja då är det ju så.
Håller med om att du kan göra det du vill lagligt, men tycker inte det är moraliskt ok. Jag tycker det borde vara moralen som är styrande, inte lagen.
Jag tycker det är på gränsen till bedrägeri, och jag är inte intresserad av att betala till din förlängda pension för du inte trivs på jobbet.