Deltidssjukskriven och studier samtidigt?

Hej! Är det någon som vet om man har rätt att vara sjukskriven från arbete på 50% och tjänstledig för studier övriga 50%? Det låter som en lätt sak att googla på men jag lyckas inte :face_with_spiral_eyes:

Låter som en sak du borde fråga Försäkringskassan så det inte blir något galet.

Vet att telefonkön dit inte är kul, men tänker att det är bättre att få informationen från rätt källa direkt.

Lycka till! :slight_smile:

1 gillning

Ja det har du rätt i såklart. Tänkte nog mest om någon av någon med erfarenhet eller länk till pålitlig källa visste det var helt omöjligt så kunde jag släppa det. Framförallt förstår jag inte varför det inte finns någon info om det haha.

Det går bra att exempelvis vara sjukskriven halvtid och studera halvtid rent generellt, ja.
Däremot så finns det i varje enskild situation omständigheter som gör att du bör kontakta din handläggare (dvs ring inte till den allmänna telefonin) och stämma av det innan. Beroende på diagnos och besvär kan det se väldigt olika ut.

Exempelvis kan din SGI ändras, alternativt bli vilande, och om du klarar av att studera halvtid kan det så klart bli en fråga om du kanske uppvisar arbetsförmåga och därför inte längre kan få sjukpenning.

Du behöver inte lämna information om dig själv mer än du gjort, men ring din handläggare och stäm av. Kanske kan ni ha ett gemensamt möte med exempelvis våfden, s.k avstämningsmöte som FK kan kalla till, för att lägga upp en plan? Det är alltid bäst att stämma av innan så det blir rätt. Det är svårt att ändra saker som blivit fel i efterhand.

Lycka till!
/handläggare på berörd myndighet :slight_smile:

3 gillningar

Tack Gabriel! :pray:

Men om någon går från 50% arbete + 50% sjukskrivning till 50% studier + 50% sjukskrivning, hur skulle det påvisa ökad arbetsförmåga?

Nu generaliserar jag naturligtvis, men för de allra flesta är det mycket mer flexibelt (man kan skjuta upp pluggandet om man ex plötsligt får extra mycket värk eller vad det är man är sjukskriven för lättare än man kan lämna arbetet under pågående arbetsdag), chill etc under tiden man pluggar än under tiden man arbetar - borde ju då alltså rimligtvis vara tvärtom, att man (återigen generellt) klarar att plugga i högre utsträckning än man klarar att arbeta?