Hej. Jag har precis sagt upp mig från mitt jobb och vill börja plugga igen. Trodde arbetsgivaren skulle bevilja mig tjänstledigt för studier, detta har aldrig varit ett problem innan, men nu säger AG att de vill skjuta på min tjänstledighet i sex månader eftersom de behöver folk (det är många som sagt upp dig, har varit en turbulent tid). Jag har tre månaders uppsägningstid. Under dessa månader är jag dessutom sjukskriven på 75 procent, då AG får ändå bara ut 10 timmar i veckan. Finns det något jag kan göra för att slippa detta? Ligger i konflikt med min chef, har utmattningsproblematik och det värsta jag kan tänka mig för min habilitering är att återvända till arbetsplatsen. Har funderat på att ta ut föräldradagar, men då måste jag säga till två månader innan, så det är lite sent påkommet. Kanske får jag bita i det sura äpplet, men funderar också på om jag kan förhandla ned min uppsägningstid. Men finns det verkligen några goda argument för detta om AG har svårt att hitta folk?
Jag vet att en del kanske tycker att jag borde gå in och jobba mina 25 procent i tre månader och sluta gnälla, men jag ställer den här frågan för att se om någon har något förslag på en lösning istället.
Tråkigt att höra. Om du är med i facket kan du rådgöra med dom. Sen om du mår så dåligt så kanske du kan vända dig till din läkare och utöka sjukskrivningen till 100%.
Du skriver inget om vilken typ av jobb det är du har. En lösning kan alltid vara att försöka reda ut vilka specifika arbetsuppgifter som arbetsgivaren har önskemål om att få utförda och ta de som utgångspunkt. Det kan ju mycket väl vara så att dessa saker tar mindre tid att utföra än de tänkta procenterna och att du kan utföra dem hemifrån och utan att delta i alla olika möten och andra gemensamma aktiviteter. Det vore dock sannolikt enklast att ha facket som stöd i sådana här diskussioner. Det är inte säkert att arbetsgivaren är intresserad av att diskutera alls.
Fråga arbetsgivaren om de kan tänka sig att låta dig sluta tidigare. Som chef skulle jag nog föredragit att ngn med 75% sjukskrivning slutade tvärt så jag snabbare kunde anställa en ny person i rollen, men det beror förstås på typen av arbete och hur lätt det är att hitta personal. Jag tror dock inte facket kommer kunna hjälpa dig mkt med detta.
Som läkare vill jag gratulera dig till att du lämnar arbetsplatsen som får dig att må dåligt och väljer att studera istället! Det är alltid smärtsamt med patienter som på det ena eller andra sättet går sönder på jobbet men ändå klamrar sig fast vid sin anställning med en dåres envishet. Fler borde våga att välja att byta jobb. Man ska förstås inte säga upp sig förrän man har ngt nytt, dock!
Skönt att du ändå orkar ta dig ur en dålig arbetssituation
De timmar du skulle jobbat kan du väl bara sjukskriva dig själv antar jag, åtminstone stor del av tiden. Du måste ju fortfarande kunna vara förkyld eller?!
Goda råd… sjukskrivning och VAB då det är påkallat kan nog lösa en del av problemet i alla fall. Men hoppas kunna lösa det med ytterligare dialog med arbetsgivaren (även om jag inte tror på det riktigt). Ska också se om det går att utöka sjukskrivningen till 100 procent med tanke på den uppkomna situationen.
Det skulle jag inte råda någon till.
Är man redan i konflikt med arbetsgivaren och har diskuterat att man inte vill arbeta dessa timmar så kan arbetsgivaren tjafsa och hävda arbetsvägran etc.
Beroende på varför man redan har en 75% sjukskrivning så kan det vara aktuellt att utöka den med hjälp av läkaren man har.
Att istället hitta på egna sjukdagar pga förkylning är bara dumt
Jag håller med om att det bästa är om sjukskrivningen kan ökas till 100%
Men, om det alternativet inte är tillgängligt av en eller annan anledning så skulle jag definitivt prioritera min hälsa framför goda relationer med en erbetsgivare jag ändå inte kommer överens med.
Tråkigt med utmattningen.
Om du orkar, stå på dig.
Om det inte går, försök få till en heltidssjukskrivning
Om det inte går har du i alla fall rätt att sjukskriva dig som vanligt. Många förkylningar och influensor nu …
Ta hand om dig
Fast jag tycker egentligen inte att det är en särskilt bra idé. Jag hade hellre satsat på att gå över huvudet på närmsta chefen som du ju ligger i konflikt med. Jag hade bokat ett möte med dennes chef och förklarat läget: Du är sjukskriven på grund av en konflikt med din närmsta chef, och det har gått så långt att du sagt upp dig. Du har ansökt om ledighet och kan inte förstå varför den inte har blivit beviljad. Nuvarande situationen är inte bra för någon av parterna. Om möjligt vill du veta exakt vilket arbete de behöver från dig under uppsägningstiden och se om det är möjligt att utföra dessa uppgifter under en annan chef. Dra gärna till med att det känns som att du blir särbehandlad på grund av konflikten.