Sjukskriven/lönesamtal

Hej!

På mitt jobb har vi löneperiod 1/8-31/7.
Förhandlingarna blev inte klara förrän i november då den nya lönen kom (plus några månader retroaktivt).
Dylik försening är nog en hel del av er vana vid.

Jag blev sjukskriven i slutet av september, dvs ej under perioden då mina insatser ska bedömas.

Blev mäkta förvånad, besviken och ledsen när jag såg på lönespec att jag enbart fått 100kr. Det generella var 625kr.

Har man inte rätt till lönesamtal även om man är sjukskriven? Har ej blivit kallad…

Har en ny chef sen i våras och han har ej haft en position så högt upp innan.

Jag är inte med i facket. Har pratat med kollegor som tycker detta är det värsta de hört. Någon hade legat sömnlös ett par dagar efter att enbart fått 400kr…

Jag är varken snabbast eller sämst.
I somras avbröt jag t o m min semester för att ställa upp när det var en mindre kris.
Inget annat har inträffat som medför denna kraftiga markering som i mina ögon betyder att chefen anser att jag misskött mig eller underpresterat.
Jag har inget otalt med chefen.

Jag är bara så tömd nu. Har såklart funderat fram o tillbaka på hur jag ska hantera det hela.
Ringa o skälla?
Prata med chefens chef (dock föräldraledig o känner ej vikarien)
Fråga försynt hur de kom fram till detta beslut?

Finns det nån möjlighet att kräva en ny förhandling? Är ett stort företag

Känns som det blir fel hur jag än gör, särskilt nu när jag inte gör nånting…

tack på förhand!

Kollektivavtalet reglerar miniminivån oavsett medlemskap i facket.
Gällande lönesamtal, varför initierar inte du det? Du är ju sjukskriven så hem vill ju garanterat inte störa dig.

Tror inte jag förstod, dina insatser ska väl alltid bedömas? Vet inte vad en “löneperiod” innebär.

Skälla behöver du ju inte göra, det underlättar nog inte. Hör av dig till chefen och berätta bara att du blev förvånad och besviken över att endast ha fått 100kr och hur det kunde komma sig. Har det blivit fel? Vad går det att göra åt det?

2 gillningar

Har för mig att man ska bedömas på prestationer innan sjukskrivningen om man är sjukskriven, men prata med facket.

Sluta omedelbart med sånt och sök annat arbete.

TS skriver att han inte är med i facket.

1 gillning

Missade den detaljen. Då är det nytt arbete som gäller.

Som flera skriver - är man ex sjukskriven eller föräldraledig (så att ens prestationer för den aktuella period som revisionen avser), så ska arbetsgivaren titta på tidigare års bedömning och utgå från den.

Inte nödvändigtvis om jag förstått det rätt, kan finnas förhandlat ett snitt för fackliga medlemmar men möjlighet att reglera mellan individer. Vissa fack har förhandlat miniminivå för medlemmar.

Är du offentligt anställd?

Hur länge har du jobbat på denna arbetsplats och hur har löneutvecklingen sett ut hittills?

Jag hade frågat chefen hur de kom fram till den siffran, har de ingen vettig förklaring så kan man ju bara anta att det är för att straffa en…

Du ska inte avbryta din semester för en sådan arbetsgivare, byt jobb. Hoppas att det löser sig.

Jag har varit heltidssjukskriven i flera år och har haft olika chefer under de åren.

Precis innan sjukskrivningen hade jag en ny chef i sju månader. Då fick jag rätt bra höjning om jag minns rätt. Året därpå hade jag varit sjukskriven hela löneperioden. Samma chef nollade mig helt då, med motiveringen att jag har ju inte kunnat visa ngt eftersom jag är hemma. Det skavde, samtidigt mådde jag så dåligt att jag inte orkade agera.
Året därpå en ny chef, jag var fortfarande sjukskriven och fick nog ett mer rimligt belopp. Inte nollad iaf. Året därpå ny chef igen. Samma sak igen, en viss höjning som ändå känns ok. Nu är jag igång och jobbar deltid, blir spännande att se hur löneökningen kan bli nu, då jag verkligen gjort enorm utveckling…

Lönesamtal vet jag dock inte när jag hade senast. Jag har fått veta lönen via sms, eller att chefen kom in på avdelningen (jobbar på förskola) och gav mig en post it lapp och gick igen. På lappen stod min nya lön. Där var det nog sagt att den som vill ha lönesamtal får sjölv boka in, och det efter att nya lönen är meddelad, så fanns inte mycket att påverka det året.

Det jag läst mig till är att vid sjukskrivning ska de titta på tidigare års löneutveckling (senaste tre åren tror jag det var) och ge något snitt av det…typ.

Hoppas du snart ska må bättre och att det ska kännas bra, hur du än väljer att göra angående lönen. Om du vill ha ett svar kanske du kan fråga chefen hur hen tycker att du ska förstå ökningen av en hundralapp… (är det som att dricksa en femkrona för att markera, eller tänkte chefen ”välmenande” att du inte ska bli utan…eller något).

Ett dåligt lönepåslag är en markering från din ag, jag skulle nog söka mig bort från denna miljö.
Fackförbundet är ditt stöd när det gäller kollektiva lösningar, ett påslag på 100 kronor är ett skambud i dessa tider.
Men se det som en möjlighet att hitta någon bättre ag :wink: