Backa karriären?

Har jobb som ingenjör inom byggbranschen. Har tyvärr gått in i väggen nu för andra gången, ska snart tillbaka till arbete, men känner mig väldigt osäker om jag klarar hantera den stress och krav som jag har på mig i min roll med uppdragsansvar, samt inte har den kompetens som jag är anställd för. Kan jag prata med min chef om att “backa” anställning till något med mindre ansvar, gå ner i lön?
Har tyvärr bara arbetat på en arbetsplats och har knappt några kontakter inom branschen, så att byta jobb i detta läget känns inte bra. Funderar om jag ska prova gå tillbaka som tidigare eller vad det finns för alternativ.
(Är tyvärr ganska dålig sits i livet med psykisk ohälsa, stress, separation och annat, försöker överleva livet…)

7 gillningar

Självklart? Bättre för chefen att du jobbar kvar än att du är sjukskriven

Jag har själv gått ner för några år sen. Hade personalansvar en tid men det var inget jag ville fortsätta med

4 gillningar

Självklart, jag har kollegor som gått ner i hierarkin. Vad jag hört, hos oss, så har det varit lite svårt i diskussionen att gå från en tjänst som är övertidsavlöst tillbaks till att få övertid. Men det finns ju tjänster som inte innebär övertid eller att man då får helt enkelt säga att man bara kommer jobba sina avtalade timmar och blåvägra övertid även vid akuta situationer. (Kanske lite mer politiskt uttalat)
Men din arbetsgivare kanske är enklare i den diskussionen, om det nu berör dig. Men gör det det så kan du ju förbereda dig för att det kan bli diskussioner på den punkten.

Sen behöver ju inte du lyfta frågan själv i första meningen om att gå ner i lön? Men frågan kommer säkerligen upp så hur mycket du vill ha för en annan tjänst får du ju bedöma beroende på vad du blir erbjuden.

1 gillning

Visst det borde fungera men beror förstås på din chef och om lämplig arbetsuppgift och andra lämpliga finns för din nuvarande uppgift.
Jag har sett det omvända problemet där cheferna fick hålla emot rejält.
Har sett liknande sak på ett par olika arbetsplatser.
En utbränd person på väg tillbaka i tjänst efter nära ett års sjukskrivning behövde ett allvarligt samtal varje vecka för att lämna ifrån sig en del nya arbetsuppgifter hen (med överbelastning) räckt upp handen för att utföra :unamused: . Hen var kunnig och drivet var stort men inte rimligt. Företaget hanterade överskjutande uppgifter på andra sätt.
Inte ovanligt att det är “yes I can” personer med inre driv som drabbas har jag hört.
Efter många samtal och flera månader insåg hen vad som var rimligt och kunde planera själv bra nog :smiley:.
Såvitt jag vet gick det bra sedan utan nya sjukskrivningar så länge jag arbetade kvar där.
Att formellt lyfta bort ansvar till andra kan man prova men jag har sett det inte fungera. Även den personen med utbrändhetshistoria var sorten som lastade på sig själv ansvar och uppgifter.
Fungerade inte. Hen bytte till annat “lugnare” arbete ganska snabbt.

1 gillning

Det viktigaste är ju att du ska må bra. Börja med att prata med chefen. Backa undan ett tag och ta på dig mer ansvar när det känns bättre.

1 gillning

Du inte bara kan prata med chefen om detta, utan chefen har en skyldighet att anpassa arbetsuppgifterna efter din förmåga, vilket du verkar ha bra förslag för hur det kan gå till. Du har inte någon rehabkoordinator inkopplad via primärvården som kan stötta dig vid behov?

1 gillning

Jobbet är inte allt, sök lite andra jobb på rätt “nivå” för dig om inte chefen ger den respons du hoppats på.
Lycka till, you got this!

1 gillning

Funderat på att prata med psykolog/terapeut? Jobbet påverkar mkt men att skaffa sig bra verktyg är en värd investering. Att du har tufft i många delar av jobbet är för mig en indikation på att det eventuellt finns fler värdefulla lösningar än jobbbyte.

Har du möjlighet att gå någon slags tilläggsskolning för att få den kompetensen som krävs?

Detta var för mig en stor stressdrivare i början av min karriär. Man visste inget annat, arbetsplatsen blev otroligt viktig för man trodde den var hela yrkeslivet. Oj vad fel man hade, det finns andra i samma bransch och till o med andra branscher. När man inser det på djupet släpper en del stress med att pleasa nuvarande arbetsgivare.
Doppa tårna å sök lite annat, du behöver inte byta men bara känslan att det finns annat och en plan B och C kan börja formas kan sänka pressen rejält även om du stannar kvar där du är.

Jobba inte kvar med något som inte funkar för dig, utbränd två gånger är inte bra. En tredje gång och du kanske aldrig orkar jobba igen, det är allvar. Snacka med chefen om andra arbetsuppgifter, hälsan är mycket viktigare än lönen.

Börja med att lyfta det med din chef. Det verkar du inte ha gjort?