När jag var ung och helt uppslukad i min karriär berodde det här ofta på dålig planering. Någon satte orimliga deadlines och jag jobbade dygnet runt för att hinna ikapp. Jag beskyllde mig själv när jag missade en deadline och hamnade lätt i en ond cirkel där pressen bara ökade och ökade.
Med facit i hand så berodde det på helt orimliga deadlines. För att ge en bild över hur vi hade det så kunde man under tuffa veckor sova 3 timmar om natten (på jobbet) och jobba resten. Åkte ibland endast hem för att byta kläder, inget annat. Vår VD hade vant sig att det var så här och det hade väl egentligen vi med. Det var en norm och jag försvarade det med att jag utvecklades snabbare.
Mitt stora mentala skifte var att börja inse att allt inte borde landa på mig. Kanske är det någon annan som borde planera bättre om 8 timmar om dagen inte räcker till. Sedan går världen oftast inte under om man missar en deadline heller även om man kan tro det när man i ny i spelet. Det här sjunker in med tiden även om det kan vara svårt när man befinner sig i en kultur där alla sätter arbete och karriärer först.
Ett annat mentalt skifte är när man kommer upp lite i karriären och inte hela tiden känner att man har mycket att bevisa. Det är samtidigt svårt att gå hem kl 17-18 när de flesta går hem långt senare. Då kanske man helt enkelt borde byta miljö.
Har ni några strategier för hantera stressiga situationer?
Jag vet vad som inte fungerar.
För några år sedan hamnade jag i en extremt pressad situation. Tänk dig en tech-launch som inte riktigt höll när tiotusentals användare kom in exakt samtidigt. Jag ledde hela projektet med flera team involverade och när det gick åt skogen gick min telefon varm. Min chef och vår VD ringde med jämna mellanrum, en arg kund ringde och alla i teamen ha uppdateringar var 5:e minut. Sömnbrist på det så ville jag bara iväg.
När allt var över gick jag till närmsta resebyrå och sade att jag bara ville komma iväg. Det enda kravet var att det var varmt och fanns en strand. Det slutade upp med att jag åkte ensam till Dominikanska Republiken. Bodde i Nederländerna på den här tiden och hamnade på ett hotell där alla talade franska eller nederländska.
Perfekt. Ingen kommer att störa mig. Nu ska man bara ligga på beachen varje dag och varva ned. Japp… Det var kul i 3 dagar sedan blev man uttråkad och ville börja göra saker. Underligt hur man fungerar…
Nej, idag är det annorlunda. Jag sätter inte längre jobb och karriär över allt annat i livet. Det gjorde jag verkligen förr. Fick även hälsoproblem under några år efter vad som med all sannolikhet berodde på stress. Är numera konsult och pappa där man inte kan jobba hur som helst. Perioden med hälsoproblem vill jag aldrig uppleva igen så man får göra andra prioriteringar i livet.
Har som konsult varit i miljöer där man mer eller mindre är först om man går hem före kl 18. Då får det vara så. Ingen betalar mig för att stanna och det är jag trygg i.
Sedan några tankar man kan ha med sig när pressen är som absolut värst.
- Som @Anonym var inne på. Ställ dig själv frågan vad det värsta som kan hända är?
- Är ansvaret enbart ditt eller har projektet (eller vad det nu är) planerats fel?
- Är din stress verkligen befogad?
För att utveckla den sista punkten. Jag kan bli stressad när jag upptäcker ett stavfel i ett mail till en viktig person. Befogat? Nej, livet går vidare. Världen går inte under. Det är så här man måste börja tänka.