Jobbet tar knäcken på mig

Hej hej.

Har läst på forumet ett tag, men detta blir mitt första inlägg. Det kommer bli mycket galla, för mitt mått är rågat och har runnit över för länge sedan.

Jag har varit på samma arbetsplats i fem år. För ett år sedan blev jag övertalad att ta en ny tjänst på min avdelning. Det fanns redan två seniora kollegor med den titeln, men tanken var att jag skulle läras upp och “komma in i det” för att sen kunna avlasta dem kollegorna, som hade mycket att göra. Det tog tid att övertala mig, men när man lägger fram det som att det är det bästa för teamet att göra så, så är det sannolikt ett bra argument för att övertyga mig. Kan tillägga att tjänsten inte går att ge till “vem som helst”, utan man ska godkännas av en myndighet och för det krävs rätt bakgrund och erfarenhet. Jag blev godkänd (och fick också en löneförhöjning)

Strax efter säger den ena av de två kollegorna upp sig. Det blir en ganska kort och intensiv överlämningsperiod, jag känner mig allt annat än varm i kläderna när hen slutar. Hen kunde verkligen allt och var en klippa. Allt sedan dess har jag i princip ingen att fråga.

Den andra kollegan med samma titel har även personalansvar. De arbetsuppgifterna vi har gemensamt, gör hen i princip inte något av. Om någon frågar hen om något, hänvisar hen oftast till mig, för hen “är upptagen”. Så jag gör alla min gamla kollegas arbetsuppgifter samt i princip allt jag gjorde i min förra roll. Jag sköter i princip två heltidstjänster själv. Om det går bra? Nej.

Jag jobbade tidigare deltid, men fick så mycket övertid att jag bad om att gå upp till 100%. Tänkte att om jag ändå spenderar heltid på jobbet så ska jag ha betalt en heltidslön. Det har dock inte hjälpt, övertidstimmarna ligger ungefär på samma nivå för jag kan i princip aldrig gå tidigare.

Kollegan och min chef går i princip undantagslöst hem vid 14-15 på fredagar, medan jag sitter kvar och jobbar. De bara meddelar att de kommer jobba hemifrån, medan jag måste be om att få göra det och ev får. En stor del av de arbetsuppgifter som jag och kollegan delar på går BARA att göra på plats, d.v.s. fysiska dokument som inte får lämna byggnaden. De dokumenten ligger såklart kvar och väntar på mig när jag är tillbaka på plats, för kollegan rör dem inte.

Eftersom kollegan och min chef mest sitter i möten, står jag ensam med en massa knepiga beslut som övriga företaget behöver hjälp med. Jag försöker resonera och svara så gott jag kan, men blir ofta kritiserad av kollegan (inför andra) när hen får veta vad jag svarat. “Det borde vi nog inte ha godkänt!” etc. Jag är helt gråtfärdig på jobbet, har panik för att säga fel och misslyckas.

Jag är ofta totalt slut när jag kommer hem. Glömmer bort viktiga saker, som barnens aktiviteter i och efter skolan. Ibland vet jag knappt vad jag heter.

Jag har försökt prata med min chef om arbetsbelastningen, men hen är rätt oförstående. Hen vill ha en konkret uppgift att ta från mig och lämpa över på någon annan. Men det är ju värdelös hjälp, eftersom jag då ändå måste titta på uppgiften, göra en bedömning om prio och se/hoppas att ja kan “klämma in den” någonstans. Det är ju hela situationen som är ohållbar för mig. Kan nämna att vi har haft hög personalomsättning det senaste året och överhuvudtaget. Räknade att hela avdelningen bytts ut två gånger på den tiden jag varit där. Vilket säger något om kaoset och missnöjet.

“Sök nytt då!” ropar ni. Jo tack, jag försöker. Men det finns verkligen inte mycket att söka nu där jag bor. De av mina kollegor som slutat, har gått till likadana tjänster på samma avdelning på andra bolag i området. Och jag känner att jag vill inte göra detta längre. Jag har sökt jobb i en annan del av branschen som jag tror är lugnare och inte lika driven av deadlines. Men får till svar att jag inte går vidare p.g.a. brist på erfarenhet av just den delen. Då är det ändå i en bransch jag kan, med arbetsuppgifter jag med lätthet skulle lära mig. Alla vill ha någon som kan börja direkt, utan upplärning, verkar det som. Att vara 40+ är heller inget plus.

Har dessutom ingen energi till annat än att överleva. Det går trögt med att leta och söka jobb.

Med andra ord känns det som att jag sitter i en rävsax. Det finns inga jobb och de som finns är inte intresserade av att ha mig. Men jag klarar knappt en dag till i den här situationen. Vad göra?

36 gillningar

Självklart går de inte hem vid 14 på fredagar för att jobba hemifrån.

Är det möjligt för dig att sänka takten till en nivå du är bekväm med/som känns rimlig?

Kan du ta arbetsuppgifter på nuvarande arbetsplats som ger erfarenheten du nämner andra företag efterfrågar?

Att din kollega formellt ska dela på arbetsuppgifterna men i praktiken lägger över dem på dig betyder att hen inte sköter sitt uppdrag. Vad säger er chef om det? Personen bör få lönesänkningar och du en ökning.

2 gillningar

Byt jobb direkt lr sök i alla fall nytt. Det kommer tyvärr aldrig bli bättre. Du har hamnat i en rävsax och kommer bränna ut dig

9 gillningar

Tack, det kommer nog inte gå att sänka takten så länge hen inte gör en del av uppgifterna. Nej, cheferna är jättenöjda med hen. Hen deltar i en massa möten med viktiga personer och “märks”. Jag märks väl inte och ingen fattar hur överbelamrad jag är. Därför får jag ingen “cred”.

5 gillningar

Ja, jag är på god väg. Jag har sökt psykologhjälp via en försäkring jag har via facket. Har rätt till sex samtal. Jag ser fram emot att bolla lite överlevnadsstrategier, för när jag än säger upp mig har jag ju tre månaders uppsägningstid. Det är väldigt lång tid.

7 gillningar

Det låter som att du är på gränsen till utmattning, skulle rekommendera dig att uppsöka närmaste vårdcentral och berätta om din situation för en läkare.

37 gillningar

Påminner om att sjukskrivning finns om situationen är ohållbar. Ingen arbetsplats är värd att gå under för.

38 gillningar

Så är det nog, men vad ska läkaren göra?

Min uppfattning är att det är helt omöjligt att få en sjukskrivning i det här landet. Och även om jag får det, vad hjälper det? Jobbet finns ju kvar efter det. Det blir ju ingen lösning på problemet.

3 gillningar

I Teorin har du lite att förlora på att uppmärksamma era chefer på situationen. Be om att få era jobbbeskeivningar ändrade så att det iaf framgår att du ska bära hela bördan som var tänkt att dela på 3.

Din kollega är säkerligen supernöjd över att vältra över vad hen inte gillar på dig och själv ta de glassigare delarna. Har du testat att säga “nej”?

5 gillningar

Det är inte min bild. Jag har flera vänner som varit sjukskrivna för utbrändhet och ser inte att de haft det värre än dig. Finns såklart olika uppfattning mellan läkare, men värt ett försök.

Om du är sjukskriven så måste företaget på något sätt ersätta dig och det kan påverka framtiden. Om inget händer så kan du iaf återhämta dig under en period.

9 gillningar

Hej.

Du har vissa val att välja mellan.

• Säg upp dig och sök nytt jobb under tiden du stämplar.
• Lätta på kraven för nya jobbet, se den som en övergångstjänst.
• Sök jobb medans du jobbar kvar, vilket ökar risken för förvärrad, stressrelaterad sjukdom.
• Ansök om deltidssjukskrivning på grund av utmattning och psykisk ohälsa.
• Ansök om heltidssjukskrivning, för samma som ovan.
• Säg upp dig och var öppen för att flytta för att få rätt jobb.
• Ta tjänstledigt, plugga ett år eller dylikt.
• Prata med chefens chef, HR och eller facket.

Du vet att sitsen du är i är ohållbar. Så du får klura och överväga vad som är bäst för dig och din hälsa.

33 gillningar

Sedan får man ju också komma ihåg att det kan vara väldigt konkret signal för arbetsgivaren att man tex vill gå ner i tid eller sjukskriver sig. Vissa behöver tyvärr en handling framför ord för att fatta.

5 gillningar

Har du varit i kontakt med företagshälsovården?

1 gillning

Det låter på dig som att du är på väg in i väggen, jag skulle säga att du bör uppsöka vårdcentralen och diskutera detta. Sen ska du nog överväga sjukskrivning.

När du är tillbaka om 6-9 månader kommer jobbläget förhoppningsvis vara annorlunda.

EDIT:
Glömde säga, sjukanmäl dig från imorgon. maila din chef och säg att du är sjuk. Du behöver inte gå in på detaljer. nu har du 1 vecka på dig att samla dig och få en tid på vårdcentralen.

32 gillningar

This :backhand_index_pointing_up: När båset är tomt… De visste precis vad de gjorde när de rekryterade dig, och de visste garanterat att den andre var på väg att säga upp sig- och varför. Om nu du är på väg att lämna, gör inte din efterträdare en björntjänst genom att annonsera att du är på väg att lämna så de kan lura in nästa stackars sate i din sits och låta dig träna upp nästa innan du försvinner. Då kommer de aldrig lösa problemet på riktigt.

10 gillningar

Hej och välkommen till forumet. Jag har varit i en liknande situation och gått in i väggen ett par gånger, varit sjukskriven längre perioder för utmattning mm. Det verkar som att det redan har gått ganska långt för dig och jag tycker det låter, som många andra också skriver, att det är stor risk att du snart klappar ihop på ett eller annat sätt.

Det viktigaste tror jag är att du tar tag i situationen och försöker ta dig ur den på ett eller annat sätt. Att inte låta det bli värre eller bara rulla på som det är nu. Ju längre man kör ner sig desto längre tid tar det att ta sig tillbaka.

Något jag har lärt mig den hårda vägen är att det är viktigt att säga “Nej!” om det behövs, t.ex. för den egna hälsan eller välmåendet. Man behöver inte uppfylla allas önskemål. Om det är så att din chef satt dig i en omöjlig sits, så kräv att denne prioriterar mellan dina uppgifter om det är så att du känner att du inte hinner eller orkar med allt. Eller så prioriterar du själv och hänvisar arga kunder/kollegor som inte får det de önskar till din chef.

Hoppas det ordnar sig för dig. Lycka till!

5 gillningar

Min uppfattning är att det är rätt vanligt att folk blir sjukskrivna om dom har faktiska problem. Blev det själv när jag var i liknande situation för drygt 10år sedan, tror inte det blivit sämre sedan dess.

En sjukskrivning är inte en “lösning” på arbetsplatsens problem, men den är ett skydd för dig. Den ger dig tid att vila, återhämta dig och samla kraft så du kan fatta mer långsiktiga beslut.

Om läkaren bedömer att du är sjuk av stress/utmattning, skrivs det in i journalen och i ett läkarintyg. Det sätter press på arbetsgivaren eftersom det blir en arbetsmiljöfråga, arbetsgivaren har ett ansvar att anpassa arbetsbelastningen och förebygga ohälsa. Finns mycket att läsa om vad arbetsgivaren har för ansvar här:

4 gillningar

Tack, jag gillar din lista. Precis såna alternativ jag behöver överväga.

3 gillningar

Nej, eftersom man måste ha en remiss från chefen och jag misstänker att de kommer få veta exakt vad jag pratar med vårdpersonalen om. Litar inte på företagshälsovården, de är främst till för arbetsgivaren.

4 gillningar

Jag har varit sjukskriven för helt legitima skäl för ca 10 år sedan. (Blev gravid på nytt efter tre upprepade missfall på ett drygt år och var så orolig och hysterisk över graviditeten att jag inte klarade något i vardagen). Den gången var det lögn i helvete att få en sjukskrivning. Vc sa åt mig att skärpa mig och gå till jobbet. Till slut en kollegas släkting som sjukskrev mig i några ynka veckor. Och FK godkände inte första intyget utan det skulle skickas in minst en gång till. Varpå jag sen fick vänta i flera månader på ersättning. Katastrofsystem som jag gärna undviker.

3 gillningar