Jag jobbar som junior analytiker på ett start-up med runt 100 anställda, jag ingår inom ett team med ca 10-12 kollegor, detta är mitt första “kostym jobb” så jag rätt novis men jag märker snabbt att det råder en stark kontorspolitik, både inom vårt team men även överlag inom företaget.
T.ex. så märker jag hur en mer senior analytiker som har jobbat här ett tag försöker hela tiden “trycka ner” en annan junior analytiker som började samtidigt som mig, min gissning är att senior analytiker inte gillar hur han jobbar och att han inte lyckats hänga med det höga tempot inom företaget, men istället att lära upp kollegan försöker han sprida dålig rykte om att den kollegan är dålig kodare och “dum i huvet” o.s.v. för att få teamet att vända mot han så att han sparkas av chefen.
Ett annat exempel är hur två av våra teamleader har väldig tydligt två olika synpunkter om hur vi ska jobba framåt och vilka projekt vi ska prioritera, gissningen här att båda vill att teamet ska jobba med “deras” projekt för att snabbare bli befordrad/få ny position på ett mer prestigefyllt företag.
Jag har endast jobbat med “blåställ jobb” där man har mycket ansvar över sig och jobbar ensamt, har aldrig behövt tänka eller varit med om kontorspolitik. Hur ska man tänka här? Borde jag faktiskt spela med för att skydda mig själv? Eller ska man bara försöka ignorera allting och köra sitt race när man ser att det de gör är “fel”?
Jag personligen hade aldrig klarat jobba på en sådan arbetsplats där man ser sådant taskigt beteende och fjanterier. Låter inte som en trevlig arbetsplats med bra arbetsklimat/miljö. Jag hade bytt jobb.
Jag är inte bekväm med att än så länge skriva rakt ut hur man kan hanterar det men logik och öppen diskussion biter långt ifrån på alla. Förhandlingstekniker, maktdemonstration samt diplomati kan samtliga tillsammans skapa lösningingar.
Och sen att lära dig att det är sällan är dig eller din kollega personligen som de attackerar.