Jag har ingen direkt chefsroll men blir ofta någon form av outtalad ledare p.g.a. både min personlighet och mitt kompetensområde (blir naturligt att jag blir den sk. spindeln i nätet då jag knyter ihop flera teknikområden). Det händer ofta att jag kan komma med saker som gör att andra kollegor kanske uppfattar mig som taskig eller att jag är oförskämd, speciellt eftersom jag är så ny när de andra varit på samma arbetsplats i väldigt många år (+ 10 år). Problemet är att jag är väldigt rak som person, jag tycker inte om att ljuga och säger hellre att jag inte håller med p.g.a. X och Y istället för att ställa in mig i någon konstig konsensuskultur som annars råder på svenska arbetsplatser.
Hur hanterar ni det? Det ger mig ångest, för jag tycker om personerna och försöker alltid skilja på person och sak. De är genuint trevliga och fina människor, men när det är stressigt i projekten och kunden ringer och skriker för de vill ha fram grejer så är tålamodet tyvärr lite för kort i vissa situationer.
Det är speciellt jobbigt eftersom jag har så mycket längre utbildning än de andra, är mycket yngre och är relativt ny på jobbet jämfört med dom. Försöker ofta hålla tillbaka och ta in det dom säger - ofta har de väldigt mycket bra/vettigt att bidra med men ibland är de tyvärr stora missförstånd och stora kompetensluckor som gör att de föreslår halvt konstiga snudd på korkade grejer…
Nu vet jag att många tänker “Vad är det för grejer”
Det kan röra sig om så basala saker som att de helt missförstår vad en kund skriver/efterfrågar för de inte har god läsförståelse och/eller inte ställer rätt följdfrågor för att säkerställa att de förstått uppgiften. I några fall övertolkar de kunden som efterfrågar något som de själva inte riktigt förstår, och istället för att vägleda och föreslå bättre lösningar gör “precis som de sa”. I andra fall lägger de sig i mina arbetsuppgifter och har förslag på hur jag ska hantera grejer - som ofta är helt felaktiga/ineffektiva eftersom de går på gamla rutiner och inte ser till nya lösningar.