Blivit erbjuden chefsjobb, värt det?

Hallå

29år och Arbetar idag som projektledare på en kommun inom mark och anläggning med en månadslön på 41.200kr.

Har ingen utbildning efter gymnasiet och har vart på nuvarande arbetsplats i 6 år.

Jag har lyxen att kunna styra helt och hållet hur jag arbetar, hemifrån eller på kontor. Komma och gå som jag vill, ta ledigt med kort varsel om det är fint väder om arbetet tillåter det vilket det ofta gör.

Har även lyckats få jour vinterhalvåret denna ger ca 3700kr brutto i månaden utslaget på 12 månader. Utöver det tillkommee övertidsersättning okt-april, grovt räknat allt emellan 10-40/h månaden á 600kr/h så det kan ge en bra slant.

Nu har jag blivit erbjuden en gruppchefsroll med 50k/mån, på ett kommunalägt bolag, kan säkert få någon tusenlapp till. Skall va chef över 9st medarbetare som jag idag redan vet vilka det är och har daglig kontakt med via nuvarande arbete. Finns även här möjlighet till jour året runt.

Hade lämnat högre löneanspråk men detta var det erbjudande jag fick.

Vet vilket arbete som väntas då det tidigare varit en arbetsledaroll där jag haft daglig kontakt med personen som hade tjänsten då men nu utökats med personalansvar.

Fördelen med nuvarande jobb är att det oftast är lugnt, behöver inte stressa så mycket, lägger upp arbetet precis så som jag vill, ingen chef som kommer in och lägger sig i, fullt förtroende i det jag gör, komma och gå när jag vill, lägga upp arbetstiden hur jag vill på dygnet i princip.

Nackdelarna är väl att jag är sjukt trött på jobbet, börjar tycka det är tråkigt, ingen möjlighet till utveckling eller klättra uppåt på många år.

Fördelen med nya jobbet är ju såklart lönen, få prova på chefsrollen, något nytt, möjlighet till mer utveckling. 72 timmar arbetstidsförkortning.

Nackdelarna är mindre flexibelt jobb, mer ansvar, osäkert om chefsroll är något för mig, personalansvar? Bortförhandlad övertid emot 5 extra semesteedagar.

Så vad säger ni?

2 gillningar

Familjesituation? Tankar om att bilda familj?

Vilja att göra ”karriär”?

Kör på det! En personlig utveckling att få leda…

3 gillningar

Du är för ung för att ha det ”bekvämt” just nu så har du inga barn så skulle jag säga byt!

Gör en karriär, utvecklas och öka dina erfarenheter samt lön. När du byggt på detta och börjar känna dig färdig kan du börja varva ner med statlig tjänst.

I värsta fall - om du inte trivs kan du alltid söka dig tillbaka.

Jag är i samma bransch som dig och det är generellt roligare med snabbare beslut (som gör skillnad) i den privata sektorn inom mark/anläggning än på beställarsidan.

4 gillningar

Har en dotter på 2,5år, man önskar ju så mycket tid man kan med henne. Hämta tidigt, va ledig osv.

Sedan är det ev ett till barn på g inom 1,5år så det är den tiden i livet också.

Jag vill självklart bli något än att sitta med det jag gör nu i 10år till vilket jag redan nu tröttnar på i bristen på utvecklingsmöjligheter.

Den mya tjänsten är även den offentliga sektorn, delvis kommunalägt och delvis privatägt så de kan va lite dröjsmål där också.

Med barn så förändras saker men det kan finnas möjligheter att du kommer överens med din nya arbetsgivare om att ha flextid/möjlighet arbeta på distans? Så har du fortfarande tid att vara med din dotter.

Varför vill du vara chef?
Vad gör dig till en bra chef?

Bli inte chef för pengarnas skull utan för att det stimulerar dig

14 gillningar

Har även flextid på det nya jobbet. Sen hur pass flexibelt det är med korr varsel vet jag faktiskt inte.

Det är ett svårt val, man har ju blivit väldigt bekväm med hur man har det nu, men samtidigt är det inte lämgre kul att gå till jobbet.

Det låter definitivt som att du behöver förändring. Låter som en väldigt fin möjlighet. Alla chefer behöver inte jobba mycket eller mer än som vanlig anställd.

Låter som ett givet val, vad kul det blir för dig!

Kul erbjudande! Testa, och om inte chefsrollen passar dig kan du ju kliva av.

Grattis! Bra jobbat!

Vilken möjlighet att få pröva på chefsjobbet och utvecklas!

Du nämner att du har barn.
Det finns en anledning till att de vill förhandla bort övertiden, det kommer förmodligen bli mycket övertid som chef. Tänk 40-60 timmar i veckan. För att du ska hinna med så mycket hårt jobb så kommer det kanske kräva mycket hårt jobb av barnens mamma också med barnen, under många år i rad. Det skulle bli den största skillnaden. Fundera hårt och länge på om det är något ni som familj skulle föredra i längden. Några mammor säger att de gillar ambitiösa killar, men klagar sedan på att man aldrig är hemma. Då står man där i den relationella björnsaxen efteråt, och hade kanske mycket pendling och lite tid med barnen – en typisk “mansfälla”.

Om du lutar åt att tacka ja, så har du ditt bästa förhandlingsläge just nu.
Rollen är utökad med personalansvar. De gjorde också förhandlingsmisstaget att säga en siffra först. Det är alltså lätt för dig att lägga på 10-20% i ett motbud.

Du börjar på hösten. Därför kan du förhandla om första lönehöjningen på samma gång. Säger de “okej 52 000 kr” så kan du säga “ja men då får ni ge mig minst 55 000 kr om ett halvår”.
Direkt efter lönen så ber du om någon ledarskapskurs eller chefskurs. Kolla upp exempel i förväg vad andra chefer har gått för kurser eller vad du skulle behöva. De kommer föreslå att de utbildar dig internt istället, så ta någon kurs som de inte har möjlighet att erbjuda internt.

I slutet på förhandlingen kan du slänga in saker som ny jobbmobil, annan kontorsutrustning, kontorsplats eller liknande.

Eftersom du får personalansvar så kan du se det som en övning i förhandlingsteknik.

2 gillningar

Personalansvar är ingen lekstuga och som gruppledare förväntas du förmodligen att utföra dina “gamla” uppgifter också.

Läs befattningsbeskrivningen noga och bolla dina funderingar med HR och vad som förväntas “mellan raderna”.

Arbetsmiljöansvar och medarbetarsamtal är lite halvtungt om det inte finns någon tidigare erfarenhet.

2 gillningar

Ja det är väldigt lockande, är dock inte övertygad om lönen som sagt, hade velat ha lite mer. Jag vet också att de vill ha mig, rekryterande chef ville att jag skulle söka tjänsten.

Gällande övertid så är det sagt att det knappt blir något, även tidigare som hade tjänsten utan personalansvar sa att det inte var mycket övertid. Men visst finns risken att det ökar iom personalansvar.

Bra feedback gällande förhandling, jag hade ev tänkt föreslå att vi kan mötas på hälften, 52,500kr och hoppas att de nappar. Alternativet 53.000 och hoppas på det eller att de då föreslår 52.500.

Gällande familjesituationen så kan vi få mycket hjälp av föräldrar så det underlättar extremt.

Kan vara så att jag har möjlighet att få tjänstledigt för att prova på, kan dock då gå miste om platsen i jour vintertid om det är så att jag kommer tillbaka.

Sen är det ju alltid det ekonomiska, lyckades förhandla till mig jour vintertid efter senaste jobberbjudandet jag fick och det var kul att jag fick det. Både erfarenhetsmässigt och utvecklande samt göra något nytt men också den extra inkomsten.

Det är ett svårt val, man vet vad man har men inte vad man kan få.
Och med tanke på hur bekvämt man har det just nu så blir det ännu svårare…

Absolut så är det ju, det är dock en ganska liten grupp och vad jag tror en enkel grupp då jag redan är väldigt bekant med dessa då jag redan arbetar ihop med dom på sätt och vis, men det kan även bli jobbigt

Men sedan som du säger så kan det vara tungt med dom uppgifterna, men jag känner ju att jag vill utvecklas så det kan vara en kul utmaning. Men sedan kanske inte en chefsroll är något för mig.

Hur lång betänketid är “normal” när man fått ett erbjudande?
De ringde igår och jag sa att jag ville ha till onsdag på mig (imorgon) det lät som att det satt långt inne.

Hade gärna velat få till nästa vecka på mig.

Det här kan ofta visa sig vara en svårare nöt än man först tror. Att ha varit kollegor och sen byta roll och bli chef över samma personer är inte alltid så lätt vilket jag själv har både sett utifrån och upplevt själv på olika sätt ganska många gånger. I ännu större grad när man är ung själv och kanske ska bli chef över äldre/mer erfarna personer.

Sen brukar man i vissa kretsa säga att när man är chef över åtta personer så slutar man jobba med annat då chefsrollen blir fullt upp. Dvs ska du då ha kvar andra/tidigare arbetsuppgifter riskerar det att bli väldigt krävande med att samtidigt chefa över nio personer. Tänk om en genomsnittlig medarbetare hos dig byter jobb vart 4,5 år innebär bara det två rekryteringar och två nyanställda varje år i genomsnitt. Plus all hantering av VAB, ledigheter, folk som slutar, lönediskussioner, utvecklingssamtal osv.

Sen personligen är det ju i unga år man ska ta “kliven upp” för att sen kanske landa på en mer bekväm/välavlönad position senare i karriären. Låter som du har toppenjobb idag MEN om du ändå känner dig uttråkad kanske det är dags byta jobb?

Personligen valde jag under småbarnsåren att prioritera tjänster som funkade bäst med familjelivet. När barnen blev äldre kunde jag då lättare gasa på i jobbet som då fick mer fokus.

4 gillningar

Vill bara understryka igen att ett chefsjobb absolut inte behöver betyda övertid. Min erfarenhet av egen chefstjänst och många kolllegor att der i de flesta sammanhang räcker med vanliga 40 timmars veckor.

Sen vet jag att i vissa sammanhang förväntas klart mer än så, men det är absolut ingen regel.

1 gillning

Förstår att det är ett stort beslut, men det känns som att du har väldigt lite att förlora. En väldigt fin chans att ta vara på, särskilt med tanke på att du inte har någon utbildning efter gymnasiet.

Låter som ett riktigt drömjobb/drömscenario om du frågar mig, men det krävs ju att man inte bara står ut med personalansvar, utan brinner för det snarare.

Nu är inte jag i den här situationen själv (tyvärr), men jag vill verkligen tipsa om att gå alla chefs-kurser du kan hitta; chefsrollen är alldeles för lätt att göra fel i annars, vilket märks på säkert 90% av alla chefer (siffra taget helt ut luften här).

Stort tack för alla svar, det gör det både enklare och svårare. Det är en väldigt bra chans jag har fått inser jag och det är frestande.

Jag har nu även dessutom fått ok för tjänstledigt för att prova på det, samt ev ha kvar platsen för jour vintertid om det är så att jag kommer tillbaka.

3 gillningar

Det låter som att du fått det bästa av alla världar, låter ju perfekt med tjänsledigt! Inget mer art tveka på, tuta och kör!