Eftersom jag är så kluven måste jag fråga er om hjälp.
Jag är 31 år, har inga barn eller större utgifter, men tjänar idag 32 000 i månaden, får troligen 32.800 med årets höjning och har arbetat på nuvarande jobb cirka 4.5 år och jag jobbar statligt inom IT och trivs väldigt bra både med kollegor och chef. Har ett väldigt “slappt” jobb och det är inte så noga om man tar 1.5 timme lunch eller 45 min, samma med fika pauser… ja ni förstår.
Arbetar hemifrån 3 dagar i veckan och 2 dagar på kontoret.
Har ca 35 min med bil till jobbet enkel väg, nu har jag sökt två helt andra jobb och blivit erbjuden båda, egentligen mest sökt jobben för att se om jag blir erbjuden något, snarare än att jag VILL byta jobb.
Båda jobben är i min hemkommun cirka 15 min med bil dit.
Det ena är privat rådgivare på storbank med en lön på 35.500 och förmånligt bolån + ( erbjuder mig att ta swed-sec licens, möjligheter till internutb) och då ev på sikt kunna bli företagsrådgivare med mera.
Bankjobbet erbjuder dock tillsvidare med provanställning 6 månader.
Det andra jobbet jag blivit erbjuden är i kommunen tillsvidare direkt och det erbjuder en lön på 41.000 som utvecklingsledare.
Siffrorna och villkoren är ju vad de är. Ledarjobbet vinner ju utan tvekan där som du beskriver det.
Men det är svårt för oss att resonera kring vad du drivs av och åt vilket håll du vill i karriären. Utvecklingsledare på kommun VS privat rådgivning på bank och möjlighet att ta licens är ju väldigt olika!
Har du velat sadla om till ekonom? Har du erfarenhet av ledarskap eller varit nyfiken på det? Är du färdig med IT?
Som att du är på helt rätt ställe för att ta klivet och prova en ny yrkesbana/arbetsgivare/karriär. KÖR! Du är förmodligen också välkommen tillbaka till det statliga om du någon gång ångrar/ändrar dig och vill återgå till hur det var innan.
Jag gjorde själv en likadan resa och efter 3 år återvände jag till statlig anställning men gick in på en helt annan lönenivå för nästan samma typ av tjänst… en löneförändring som varit otänkbar om jag stannat och klivit upp på RALSen (Lönerevisionen)
Kommun jobbet kan man arbetat hemifrån 2 dagar i veckan, banken är lite mer ja men det går 1-2 ggr i veckan att arbeta hemifrån när man inte har kunder fysiskt på plats.
Dock har ju ingen av jobben denna förmånen med distans i avtalet så det kan säkert ändras helt och hållet om ny chef skulle komma.
Jag drivs väl inte av något tyvärr, utan hade jag haft runt 40.000 på mitt nuvarande hade jag ju inte övervägt att byta jobb men det väl nu i denna ålder man ska byta jobb (främst för lönen för min del)
Ja det är ganska otroligt egentligen, att om jag nu skulle byta till kommun jobbet får jag den lönen direkt. För att få samma lön hade jag behövt jobba kvar på nuvarande jobb i runt 12 år ( räknat på årlig höjning 800 kr) och om 12 år är ju inte 41.000 super lön räknat i inflation och min ålder.
Är väl egentligen rädslan att man inte vet vad det nya jobbet förväntar sig av mig? kommer man klara det? med mera.
Tack för din input.
Exakt där klämmer skon. Och vet du vad. Det kommer gå bra oavsett för dig. Att lämna det trygga och kända för det okända. Att vara nervös att inte prestera tillräckligt. Att hantera relationen med en ny chef.
JUST. DO. IT. Du kan fortsätta söka andra tjänster under din provanställning om det gör dig tryggare.
Som statligt anställd brukar arbetsgivaren vara gaaaanska generös med tjänstledigt i 3mån (då har du iaf hunnit få en känsla för det nya jobbet även om det inte täcker hela provanställningen den ena arbetsgivaren ställt som krav).
Ett annat sätt att hantera din uppkomna situation är ju att förhandla… Se om du kan få till villkoren till din fördel - till exempel säga “jag ska vara ärlig oh säga att jag har andra erbjudanden om jobb med högre lön men jag är mer intresserad av det ni har att erbjuda, men jag ser gärna att X”
I sämsta fall har du kvar jobbet du arbetar på… och går till jobbet på Måndag. Vill du fortfarande byta arbete så söker du nya jobb.
Det ska vara kul att leva. Att byta jobb kan vara kul. Det är också sjukt mycket enklare ju mindre ansvar du har (vilket tenderar att bli fler i åldern 30-50).
Har varit med om många sådana där vägskäl och självklart ska man testa nytt om man känner att man har tid, resurser och ork med allt vad det innebär att byta jobb. Det får gärna vara stabilt och lugnt inom andra områden i livet. Angående bankjobbet borde du kunna få mer än 40 och du borde även kunna förhandla bort provanställningen. Testa att vara lite brutal där med löneanspråk och är de inte tillmötesgående väljer väljer du kommunen.
Bankjobbet erbjuder 35.5 med provanställning, vilket jag förstår ska vara rätt högt. Tror inte dem kommer erbjuda högre, skulle jag säga att jag vill ha runt 40 som privatrådgivare utan licens och erfarenhet tror jag dem skrattar.
Eller tänker du på kommunjobbet att dem borde kunna erbjuda mer än 41?
Bankjobbet tänkte jag på. Nu är jag med. Du är rådgivare utan licens men får möjlighet att ta det. Kan ju iofs vara kul att testa om det är det du vill sadla om till. Jag hade dock valt kommunjobbet tror jag.
Av vilken anledning, något högre lön och då lite högre pension på sikt eller att det kanske är något tryggare? känns som det är svårt att få sparken från ett kommunalt jobb.
På en bank kan man nog ryka rätt fort vid nedskärningar eller om man gör något fel.
Jag hade nog utan tvekan tagit det kommunala jobbet, dels för lönen och men också för att utvecklingsledare låter som ett jobb där du också kommer ha goda chanser att bredda din kompetens och förståelse för andra verksamheter (även om det inte ger nån formell certifiering).
Provanställning skulle jag dock inte vara så orolig för, har de investerat 6 månader i att lära upp någon så ska det mycket till för att de ska avsluta anställningen men om det å andra sidan kommer nedskärningar spelar det ingen roll att ha tillsvidare direkt eftersom man ändå är sent in på LAS-listan.
Jag som arbetsgivare tänker kanske lite annorlunda och ser det utifrån ett annat perspektiv.
Jag tänker att du behöver fundera på vad du vill, inte bara lön och förmåner. Vilken ambition har du? Om du har en knaper löneutveckling på din nuvarande tjänst (så som du beskriver det) så kan det ju speglas av att du “tar det lite slappt” som du beskriver det. Är det en viktig parameter för dig eller har du en ambition av att utvecklas och fortsätta någon form av karriär eller god löneutveckling?
Tänker att man vid en ny tjänst har andra krav att möte. Missförstå mig rätt, jag tror du klarar det alldeles utmärkt så länge du vill och har ambitionen att göra det. Men om du är på en arbetsplats du trivs på nu och mår bra på så är det värt att tänka även på mjukare värden.
Jag ägnar alldeles för många timmar i veckan åt arbete, drivs av det och mår bra av det. Det har inneburit en karriär med god utveckling men på bekostnad av andra saker i livet som är viktiga för andra.
Inget är såklart svart eller vitt heller. Glöm inte heller att bli erbjuden två jobb är en komplimang. Samt att en kommun ofta är en stor arbetsplats med möjligheter att på sikt både göra karriär eller testa på andra jobb.
Vilken lön kan man förutspå om man på något sätt lyckas göra “karriär” i banken?
Man börjar som privatrådgivare, nästa steg är företagsrådgivare.
Handelsbanken är banken som erbjudit mig jobbet, inte Swedbank, har dock läst en hel del negativa saker om Handelsbanken på olika forum men även i pressen - nu att man tvingar tillbaka folk till kontoren, inget som sades till mig när jag sökte så får väl se om möjligheten finns att jobba hemifrån om man nu tackar ja.
Ja bank känns väl kanske något mer “spännande” även om en privatrådgivare endast ger råd kring bolån etc.
Hänger man här på forumet och har ett genuint intresse för dessa frågor kommer man nog kunna göra ett bra jobb som privatrådgivare! Dock har jag också hört folk som slutat när de inte uppskattat att de fått tryck på sig att vara mer av säljare av bankens produkter snarare än få ge kunden de objektivt bästa råden.
Ja, det är en ganska viktig faktor att det är “slappt” mest för att jag gillar att ha “kontroll” på det jag skall göra och känna att man klarar av det så trygghet är en viktig sak för mig.
Jag har ingen speciell ambition utan vill endast få ett något bättre jobb och möjligheter att efter ett ev jobb-byte byta tjänster internt och trivas.
Troligen om jag byter jobb nu lär jag inte byta jobb på väldigt länge om jag skulle trivas, isf internt. Anledningen till byta är att få upp lönen här och nu, kommer ju bli jobbigare att byta jobb om man skulle få barn och liknande.
Har inget mål eller liknande att jag vill bli chef eller jobba på ett specifikt företag.
Hur står sig Handelsbanken som arbetsgivare om man skulle jämföra det med en Kommun? eller någon annan bank, t ex Nordea eller SEB
Nu är det ju helt olika saker, olika tjänster, men när man läser om Handelsbanken och de trakasserier som ska skett, samt att det ska vara lite sekt liknande att jobba där gör ju en mer osäker.
Men kanske bättre det än “trötta” Ulla i kommunen som gnäller på allt.
Nu har du snöat in dig på rykten, fördomar, gissningar och spådomar. Gå tillbaka till rutan ‘Vad är ditt långsiktiga mål’ och klura lite på vilken av alternativen som lockar mest / kittlar bäst i spännande-nerven. Sen går du dit och ger det en ärlig chans.
Har personligen arbetat i bank en gång i tiden, men aldrig på privatsidan utan endast på företagssidan.
Nu är ju detta några år sedan man har lite kontakt med några fd kollegor och känslan är att om du har ett fritt jobb idag, så kommer nog arbetsuppgifterna bli mer uppstyrda om du kommer in i bankvärlden. Sen är ju frågan vilken typ av privatrådgivare det är vi pratar om. Obokade möten eller bokade möten. Egen kundstock eller kontorets kundstock mm. Vissa av rollerna som benämns privatrådgivare blir mer sälj än rådgivare och andra roller är mer rådgivare med förvaltning.
Sist jag skulle byta jobb så ställde den gamla chefen frågan ”byter du ifrån eller till?” Dvs är du intresserad av jobbet för att du vill komma bort från det befintliga eller för det hade varit roligt att testa något nytt? Trivs du bra på ditt befintliga jobb så kanske det går att få utökat ansvar mm, och är du bara 31 så jaga inte den högsta lönen, jaga jobbet där du får lära dig nya saker som på sikt ger dig jobbet du vill ha. Kompetensutveckling kommer på sikt ge dig högre lön om 10 år.