Det är bokade möten med kunder både fysiska möten och digitala, rollen som privatrådgivare där innebär att hjälpa till med bolån, sparande, öppna nya konton, vägledning kring fonder/aktier prata med mäklare kring tillträde med mera. 35.5 i provanställning möjligen att man vid fast kan få 36.5 vem vet.
Jag har ett stort intresse för ekonomi och samhället i stort så bankjobbet är såklart intressant ur den aspekten.
Jag byter troligen jobb inte för att jag vill utan för att få upp lönen, innan man eventuellt skaffar barn med mera. Jag vet ju - vågar jag inte byta nu gör jag nog aldrig det.
Så troligen om både banken och kommun jobbet haft samma lön hade jag troligen valt banken.
Samtidigt tänker jag kommer AI ta dessa bankjobb redan om några år?
Är det värt att ev byta från nuvarande jobb för bara några få tusen lappar mer till (SHB)? Byter man och får 9-10 mer känns det mer motiverat att ”våga” byta men jag kanske bara är livrädd för förändringar eller så är jag en av få som är just rädd för att byta jobb.
Som sagt, byt inte för pengarna (även om det är en trevlig bonus). Om du vill jobba med ekonomi, och du tror att det nya jobbet kommer dig kunskaper du värdesätter högre än de kunskaperna du får på din befintliga arbetsplats så kör!
När jag var i din ålder gjorde jag en 10 årsplan. Sen ställde jag mig frågan, ger mitt nuvarande jobb eller det nya mig bäst möjlighet att nå dit. Insåg att arbetsuppgifterna för ett arbetsplatsbyte skulle ge mig bäst möjligheter så gjorde ett karriärbyte. För min del betydde det ca 1000kr/mån mer efter bytet, men arbetsuppgifter och kompetensutveckling gjorde att löneutveckling mm ökade fort efter några år.
Så frågan är, vilket av dessa tre jobb kommer leda till vart du vill vara om 10 år? Ta det och titta inte bara på siffror här och nu. Inser du om 3 år att 10 års planen var fel, så har du ändå fått nya kunskaper och insikter i vad du vill
Om du inte brinner för något av jobben utan mest vill gå dit, göra det som krävs och få lön så finns det ingen anledning att välja nåt annat än det där man får bäst betalt för det.
Och visar det sig att du inte trivs med det så är ett högre betalt jobb en bättre merit när du söker andra sen. Du har en helt annan förhandlingsposition på nästa anställningsintervju som utvecklingsledare med 41 tusen i lön.
Banker kommer fortsätta behöva folk så den möjligheten och många andra kommer komma. När du kommer på vad du hellst vill göra vill du ha bästa utgångsläget för att få det du vill.
Jag är 54, trodde jag bytt färdigt men nu göt jag det igen. Under mina år har jag bytt jobb ett tiotal ggr. Ibland har jag ångrat mig, oftast inte. Du beskriver inte ett nuvarande jobb som verkar stimulera dig så mycket?? Mitt råd är byt!! Du lär nytt, får utökat kontaktnät, får upp lönen lite. Har du inget personligt så som fantastiska kollegor eller en hägrande intern karriärstege, så byt !! Det växer inte mossa på en rullande sten
Tycker det är jättesvårt val ändå, för jag är intresserad av ekonomi och samhället.
Men lönen är ju egentligen min anledning till att ens byta jobb.
Tänker man på sikt är jag mer än nöjd att ha 50 i lön men då måste man nog bli chef för att få den lönen i en kommun och chef är nog inget för mig. Och hur vet man om utvecklingsledare är det? Känns som ingen vet vad en utvecklingsledare gör, lite flummigt.
Och för att få 50 i lön på banken behöver man bli företagsrådgivare.
Men jag ska nog inte övertänka man får bara ta något.
Jag håller med att man bör nog byta jobb för vågar man inte byta nu, innan barn och liknande när ska man då våga göra det?
Det är i min ålder nu man skall försöka få upp lönen.
Problemet är bara att båda tjänsterna är väldigt olika varandra, bank är ändå bank och kanske lite mer ”attraktivt” på pappret jämfört med en kommun samtidigt som jobbet som utvecklingsledare är högre.
Men tycker det med utvecklingsledare är lite flummigt eftersom dem inte verkar kunna säga exakt vad för uppgifter man har.
På banken vet man ju att man kommer prata med kunder och ge råd kring saker.
Vet inte än, är mitt i uppsägningsperioden. Har ruttnat bort ett par år med tråkig ledning. Fick erbjudande som innebär lyft från 59 till 68 K per månad. Jag tänker att blir det inte bra på det nya så är det i alla fall lite förnyelse, och hjälp att kunna gå tidigare i pension än om jag stannat kvar. Mest är jag nog en rastlös själ och har alltid varit. Men man lägger ju 8 timmar per dag på ett lönearbete, det måste ge mer än bara pengar om jag ska stå ut
Svårt att veta om något passar en innan man provat. Men att uppgifterna är flummiga är ju oroväckande. Men kanske inte superförvånande. Det är ändå kommunal verksamhet vi pratar om.
Det betyder att du kan räkna med att vad du kan göra kommer styras mer av årsbudgetar och politiska beslut än om lönsamhet i det du utför. Vilket kan ses som för eller nackdel beroende på vilken miljö man trivs i.