Tips för att hantera en dålig chef?

Min avdelning där jag jobbar har sedan bolaget grundades haft de mest nöjda medarbetarna.

I början av året fick vi en ny chef och nu är vår avdelning sämst i bolaget vad gäller att känna sig trygg, lita på chefer etc.

Den nya chefen är väl förankrad i ledningsgruppen.

Ni som har haft dåliga chefer, har ni några tips om hur man bäst hanterar detta?

5 gillningar

Öppen och respektfull kommunikation, där du kan lyfta synpunkter, om än i början trippandes på tå, men acceptera chefens slutgiltiga beslut. Fokusera på det professionella och ha ett bra förhållningssätt.

2 gillningar

Byt tjänst asap

14 gillningar

Vad är det som gör chefen dålig?

2 gillningar

Det är möjligt att chefen helt inte vet vilken effekt hen har genom sitt agerande.
Det är svårt att vara chef!

Jag uppskattar väldigt mkt när en medarbetare pratar med mig på ett konstruktivt sätt:

'Vet du, när du gör så i mötet som vi precis hade då känner jag såhär… Det skulle vara bättre för mig om…"

12 gillningar

Enklast är att säga upp sig. Vet förstås inte om det funkar för dig.

7 gillningar

Håller med, att det är enklast att säga upp sig.

Men det beror också på hurudan personlighet chefen har och på vilket sätt och varför chefen inte fungerar så bra. Är bakgrunden t.ex. en narcissistisk personlighet är det besvärligt att ha varit den som sagt något eftersom även en väldigt saklig och konstruktiv diskussion då kan uppfattas av den andra som kritik och för detta blir man då utsatt för hämndaktioner. Det är enklare att säga upp sig än hamna i sådan dans.

Däremot, om det i grunden är en sjysst och hygglig person som bara inte riktigt fått till det och som vill väl så kan det ju börja fungera bättre så småningom.

4 gillningar

Jag har själv sagt upp mig pga en dålig chef. Chefens chef var lika dålig…

5 gillningar

Försök med kommunikation (konstruktiv feedback i bra format) men fungerar det inte så byt jobb.
Det finns ett ordspråk ”man ansluter till ett företag men lämnar en dålig chef” eller något i den stilen.

1 gillning

Det beror ju på. Är chefen en bra person men kass på sitt jobb, eller är denne en kass person men bra på sitt jobb…?
Beroende på detta samt hur resten av organisationen ser ut har du ju i princip tre val:

1. Bit ihop och vänta på bättre tider
  2. Försök kommunicera med chefen kring de bitar som du inte tycker funkar.
  3. Försök byta jobb, internt eller externt.

Jag har haft världens bästa jobb men en rätt besvärlig chef över mig. Jag härdade ut eftersom jag anade att hen inte skull bli särskilt långvarig. Jag fick rätt. Nu har jag världens bästa jobb med en fantastisk chef.

12 gillningar

Man byter arbetsgivare!

1 gillning

Kan du ringa in vad det är som gör den nya chefen så dålig? När det är gjort, kan du leva med det? Om det är nej på någon av de två är det till att byta jobb, inom eller utanför företaget.

Om chefen är dålig som du uppfattar det. kommer det visa sig förr eller senare, men varför ska du vara kvar och vänta ut den processen (värsta fall på bekostnad på din hälsa)?

Det låter hårt att det finns så få alternativ, men om chefen är så välförankrad kanske det beror på att hen har fått ett uppdrag som du inte gillar och då är det ju… du… som är problemet (ur ledningens perspektiv). Och som vanligt är det det gnisslande hjulet som får oljan men just denna oljan kanske du inte vill ha.

Kommer du personligen överens med din chef eller inte? Om du kommer överens med hen så finns det vissa möjligheter till dialog, men om du inte gör det så byt jobb. Men ha inte några större förhoppningar. Det är mycket svårt att ändra på en person som är över en i hierarkin i nån större utsträckning, jag har aldrig sett det lyckas under mina 25+ år i arbetslivet.

2 gillningar

Att avdelningen har de nöjdaste medarbetarna betyder inte att det är den mest lönsamma avdelningen. I dessa kristider kan det vara så att ledningen har tänkt att en striktare ledarstil kan leda till att avdelningen blir lönsam.

Okej. Är det så att de har skickat bolagets “skitstövel” för att städa upp? (För att uttrycka det rakt på sak).

Exakt. Jag var med om att ta över en hel avdelning feta och nöjda ingenjörer en gång. Alla hette olika varianter på Lars-Göran eller Lennart och hade vant sig vid ungefär noll förändring, noll krav och minst tre timmars fika varje dag.

Jag blev inte superpopulär… :grin:

13 gillningar

Ryser bara jag tänker på vilket upprensningsjobb som väntade dig. Det är inte alla som klara det.

2 gillningar

Jag fick smeknamnet ”slaktarn” något senare i samband med att jag på samma bolag ledde ett större omstruktureringsprogram där vi stängde ned ett flertal produktionsanläggningar.., :disguised_face:
Alla älskade mig.

5 gillningar

Någon måste göra skitjobben också, men då gäller det att man har uppbackning av ledningen osv. för det kan blåsa ordentligt.

1 gillning

Avvakta en period och se om det blir bättre, annars byt jobb!

Din personliga möjlighet som anställd att få en dålig chef att ändra sig är nog mycket små. Gör du något i den riktningen är nog sannolikheten större att denne börja ogilla just dig vilket antagligen gör saken sämre för just dig.

NEJ, ovanstående handlar inte om ”rövslickeri” utan mer om att ”gilla läget och alla är olika som PERSON”. Dvs stå på dig i dina sak/uppgiftsfrågor i jobbhänseende men personligen är min erfarenhet att det är svårt ändra på andra vuxna människors beteende.

2 gillningar

Dåliga chefer är i regel karriärister, så om du har tur försvinner hen efter två–tre år. Håll låg profil, käka SSRI och prata så lite som möjligt med chefen.

1 gillning