Jag har tjänstledighet på grund av studier ( hel distans) och är sjukskriven samtidigt. Kan man studera och fortsätta att vara sjukskriven samtidigt?
Om du studerar och inte är frånvarande från studierna på grund av sjukdom, så kan du inte vara sjukskriven.
Sen så kan du såklart ljuga och försöka få ut både SCN pengar och sjukpenning. Men känns osmart då skolan kommer veta att du pluggat och då blir du återbetalningsskyldig till FK när de kommer på det.
Jag var själv tjänstledig för studier vid en olycka och blev sjukskriven på grund av den. Då kontaktade FK CSN efter ett tag, så mina studier fick avbrytas och jag fick även hjälp av CSN att skriva av lånet.
Systemen är skyddsnät vid sjukdom och stöd vid studier, de är inte bankomater utan koll!
Tror att du inte läst vad jag skrivit. Jag är redan sjukskriven som jag hoppas du förstår att det finns läkarintyg.
Och det finns olika sjukdomar som låter studera. Avbruten ben är ingen hinder att plugga till psykolog med låter inte jobba som t.ex. sjuksköterska.
Eller hur?
Jag fattar inte. Om jag bryter benet men lätt kan jobba hemifrån eller gå på kryckor till kontoret kan jag väl inte sjukskriva mig.
Var du redan sjukskriven när du började plugga?
Vänta, jobbar och pluggar du samtidigt?
EDIT
Nej, du är ju tjänsteledig. Jag hänger verkligen inte med. Du kan väl inte vara sjukskriven om du kan plugga. Ditt jobb har väl inte med saken att göra när du ändå är tjänsteledig?
Fattar inte heller. Jobbar du, är du sjukskriven eller pluggar du?
Om du pluggar med till exempel ett brutet ben, då är din förmåga att utföra din sysselsättning inte påverkad. Så då ska du fortsätta plocka ut studiebidrag.
Inte möjligt i mitt fall då jag genomgick två operationer under tre veckor och konstant svimmade på grund av smärtan.
Man kan såklart få ett sjukintyg från sin läkare, men välja att fortsätta med sin sysselsättning, då ansöker man inte om sjukpenning.
Men jag förstår troligen inte vad du skriver eller vad du menar, så jag önskar dig lycka till!
Nej, precis. Om du kan plugga till psykolog trots det brutna benet behöver du inte vara sjukskriven.