Jag undrar om man kan teckna ordentliga försäkringar om man har sjukersättning, men sedan blir frisk och blir utförsäkrad? Eller är det socialen som är det enda alternativet att falla tillbaka på om man blir sjuk igen?
Jag är nämligen orolig för att jag kommer bli utförsäkrad om jag lyckas med studier/jobb i framtiden, och att jag sedan skulle bli sjuk igen efter dessa två år som man kan ta sjukersättningen vilande. Vet inte om jag kommer att våga satsa att ta mig ut ur sjukersättningen eller inte.
Om detta nu går, vad finns det för försäkringar som är aktuella och som åtminstone täcker ens månatliga utgifter om man nu skulle bli sjuk igen och/eller någon slags större engångssumma?
Dels så finns dina diagnoser som lett till din sjukersättning i dina journaler och sedan behöver man oftast fylla i sysselsättning vid ansökan om olika typer av försäkringar länkade till inkomster. Både en hälsodeklaration och uppgifter om sysselsättning kan vara hinder.
Men du kan gå med i a-kassan skulle jag tro. Blir du enligt försäkringskassan friskförklarad, så är det stämpla medan du söker ett jobb som gäller.
Om du klarar av att plugga heltid i två år, så bör du kunna hitta ett arbete med liknande arbetsbörda som studier. Men om du har en diagnos som stadigt blir sämre, så kan det såklart bli tufft.
Sen finns alltid möjligheten att du klarar att jobba ett par år, men sedan åter bli sämre, då får du ansöka om sjukersättning igen.
Har själv 100% sjukersättning idag, utredningen på första 50% tog cirka 2 år, resterande 50% tog cirka 12 år. Behandlingar, rehab, utredningar, arbetsprövningar och pandemin drog ut processen över lång tid. Så förstår frustrationen, man vill så gärna men diagnoserna gör det svårt. Att få sjukersättning är ofta ett väl uträtt sista alternativ. Hur tror du själv oddsen är för att kunna klara ett hel eller deltidstjänst?
Kanske kan det vara ett alternativ att plugga deltid under 1 år och jobba deltid 1 år efter det och se om du klarar det.
Har du funderat på ett deltidsjobb redan idag? Då man får jobba 5h/vecka utan att det påverkar ens rätt till sjukersättningen.
“Sen finns alltid möjligheten att du klarar att jobba ett par år, men sedan åter bli sämre, då får du ansöka om sjukersättning igen.”
Stämmer verkligen dettta? Trodde att man inte kunde ansöka om sjukersättningen igen om man nu klarar av att studera/jobba i mer än 2 år (den tiden man får lov att ha ersättningen vilande), men sedan blir sjuk igen.
“Har du funderat på ett deltidsjobb redan idag? Då man får jobba 5h/vecka utan att det påverkar ens rätt till sjukersättningen.”
Nej, det har jag faktiskt inte, men det känns svårt att lyckas hitta ett sådant jobb eller har jag fel? Undra om det finns något jag skulle kunna göra 5h/vecka online eller dylikt. För att vara på plats fysiskt på en arbetsplats klarar jag inte, åtminstone inte nu.
Det verkar svårt att hitta information online. Men jag tänker om att man har sjukersättning, men får en ny behandling som återställer arbetsförmågan så man kan arbeta igen, men sen 10 år senare drabbas av en kraftig försämring eller en ny diagnos. Så bör man ha rätt till en ny prövning.
Men statistiskt är det oerhört få med full sjukersättning som klarar av att börja arbeta heltid igen, så finns nog sparsamt med underlag om personer som ansökt och fått sjukersättning under två olika perioder. Men det är en sjukförsäkring, om än statlig. Så bör gå, gissar jag.
Men testa att kontakta Försäkringskassan anonymt med frågan, de kanske kan ge besked.
Sen vid 5h/jobb, så behöver FK godkänna arbetsplatsen och uppgifterna. Så de behöver informeras.
Synd att det verkar vara svårt att hitta information om det, det hade varit väldigt bra att veta. För då hade jag kunnat släppa den oron.
Vet du förresten om man får lov att starta en YouTube-kanal, göra inlägg på sociala medier/skriva blogg, eventuellt få donationer av andra via t.ex. Patreon och dylikt utan att riskera ersättningen? Kanske finns en begräsning på 5 timmar/vecka? Vill inte riskera något, men är mest nyfiken på vad jag skulle kunna göra dessa 5 timmar/vecka, om jag kan tjäna lite extra pengar online på något vis. Klarar inte av att vara på plats på en arbetsplats, men om jag skulle kunna hitta något att göra via datorn så hade det varit intressant.
Youtube-kanal är ok, men man får inte lägga mer än 5h per vecka på det, så med redigering filmning och dylikt så kände jag att det inte gick att få ihop något seriöst. Men har en kanal, som jag lägger in shorts på då och då.
Får man många prenumeranter och views, så kan de pengar man då får in, räknas som inkomst. Så där får man ha en dialog med FK och SKV. Behövs 10 000+ prenumeranter för att börja få in reklamintäkter.
Donationer eller gåvor är ok vad jag förstått, har själv ett litet ”Buy me a coffee” konto där jag fått ett par hundralappar senaste åren.
Skulle det bli stora belopp, så får man nog höra med SKV och FK vad som gäller.
Men då jag inte skapar något konkret och seriöst, så är jag inte där än.
Både FK och SKV är oftast bra på att besvara frågor, just FK brukar jag fråga anonymt. Då de är som de är.
Tack för svar. Vet du hur det ligger till när det gäller skrivande? Hade gärna velat spendera mycket tid på att skriva, t.ex. en blogg, men är rädd att det gör att jag riskerar att bli av med ersättningen… speciellt om man nu planerar att lägga mer än 5 timmar/vecka på det.
Finns det någon lösning på detta? Kan jag skriva om mina intressen anonymt kanske? Om det nu blir sjukersättning livet ut för mig så hade jag väldigt gärna vela förkovra mig inom mina intressen och blogga om det, kanske till och med skriva en bok, potentiellt få subscribers och få lite mer inkomst, men det kanske inte går utan att riskera ersättningen
Då skribent, författare och bloggare är yrken, tror du att du kan klara av lägga cirka 10h per vecka på det? Då kanske det finns möjlighet att minska sjukersättningen till 75%? Under 5h per vecka bör inte FK bry sig om, så länge du gör det obetalt.
Men all verksamhet som påminner om jobb och eller som du kan tjäna pengar på, kan räknas som arbetsförmåga.
Så att ha en dialog med FK är viktigt. Jag hattade fram och tillbaka länge, för jag så gärna ville och drömde om att kunna jobba. Men väl på en arbetsplats, trots enklare sysslor, bra miljö och tillgång till vila. Så klarade bara jag fyra timmar per vecka max.
Men känner du att FK gjort fel bedömning, att du kan plugga eller jobba i liten omfattning, så prata med dom.
Men risken är att hela ens ersättning dras in och man blir återbetalningsskyldig om man har återfått hel eller delvis arbetsförmåga, men inte meddelar FK det.
Jag klarar av en del pyssel och hemmafix kortare stunder, men finns inga yrken där 20 min jobb och 40 min vila är ok. Inte som jag hittat i alla fall.
Jag säljer av lite av mina gamla prylar och fröer för att få in lite extra kosing. Kanske att jag kan hitta ett minijobb på 3-5h per vecka i framtiden. Men det behövs lite flyt för det.