Nu då räntan går upp blir det ju viktigare att jämföra olika lånegivare så man får en bra bolåneränta.
I vanliga fall skulle jag inte tveka. Jag skulle fråga några banker vad de kan erbjuda, och byta om skillnaden är stor och min nuvarande bank inte matchar.
Det som nu får mig att tveka är att jag är deltidssjukskriven sedan ett år tillbaka. Jag antar att detta kommer att visa sig då banken tar in mina uppgifter, och funderar på hur banken ser på det. Trots sjukskrivningen så har jag relativt god inkomst.
Är det någon som vet mer om hur banker ser på sjukskrivning i samband med lån?
Jag vet att jag inte fick ta lån hos flera banker när jag var sjukskriven och ansökte hos flera olika för ett par år sen.
Men sitsen bör vara en annan om du redan har ett lån. Har du ett bostadslån sen innan?
Min inkomstsnivå var troligen inte grundorsaken, utan bankerna såg inte FK ersättning som en fast inkomst. Men de kanske gör olika bedömningar på olika banker. Men rent krasst så kan FK sluta betala ut ersättning om det vill sig illa.
På en kreditupplysning från UC syns “Överskott av tjänst”, inget mer. Sedan kan ju banken välja att ställa olika frågor till dig men det är en annan historia.
Jag har varit heltidssjukskriven från våren 2018 till våren 2022. Nu jobbar jag 25%.
Jag hade hela tiden kvar min fasta anställning som förskollärare (bristyrke) och yrket i sig var inte anledning till sjukskrivningen.
Men, sjukpenning räknas inte som inkomst, så i bankernas ögon var min inkomst 0kr.
Jag hade ett bolån sedan tidigare, bra amorterat (ca 200K kvar av 600K, boende värderat till dryga miljonen), bra privat sparande osv.
När min bindningstid på bolånet skulle löpa ut våren 2022 ville jag förhandla om räntan, men att flytta till annan bank var inte helt enkelt. Storbankerna tycktes acceptera, jag gick från Nordea till LF Skåne, men andra ville inte ta emot mig pga sjukpenningen. Pratade med danske bank tre ggr, tre olika personer, fick tre olika svar. Ena gången var beloppet för lågt att flytta, men sjukpenning ok, andra gången tvärt om, tredje gången minns jag inte men jag tröttnade och fick noll förtroende.
Det är inte lätt med sjukpenning.