Vad händer med ett lånelöfte vid sjukskrivning?

Hej!

Jag och min partner äger en sommarstuga som är belånad hos vår nuvarande bank.

Vi har idag även ett lånelöfte hos samma bank för en nyproduktion, med inflyttning om cirka 2 månader, där vi redan har betalat in majoriteten av kontantinsatsen. Vi har sagt upp vår nuvarande hyresrätt i och med detta.

Vi har båda även tecknat en försäkring som ska täcka kostnader för ränta och amortering för båda lån hos samma bank, om någon av oss skulle bli arbetslös eller bli sjukskriven.

Nu är det som så att jag har blivit ombedd av min läkare att sjukskriva mig från jobbet, så snart som möjligt, på grund av utmattning och stress. Troligtvis kommer jag behöva vara borta en längre tid.

Jag är så otroligt orolig för vad som kommer hända med lönelöftet om jag sjukskriver mig innan allt är klart. Går till jobbet varje dag, men mår inte alls bra.

Hur tror ni att banken kommer att reagera om jag sjukskriver mig nu?

1 gillning

Ett lånelöfte är bara ett preliminärt förhandsbesked, givet de förutsättningar som presenterades när lånelöftet gavs. Det är inte bindande för någon part.

Ofta brukar banken vilja göra en extra kontroll när lånelöftet (som alltså är någon form av generell indikation på hur mycket du skulle få låna) ska bli till ett faktiskt riktigt lån. Då brukar de vilja veta exakt vilken bostad det är, göra en egen värdering av den och kan t.ex. neka lånet eller ändra lånebeloppets storlek efter eventuella nya förutsättningar.

Det är inte vanligt att du också redan skrivit på att du förbinder dig att informera banken om det sker väsentliga förändringar i förutsättningarna (t.ex. förändrad inkomst) då det kan förändra deras riskbedömning och hur mycket du får låna och till vilka förutsättningar. Det är alltså fullt möjligt att banken, givet din nya situation, kan välja att inte bevilja lika mycket lån som ni tidigare haft lånelöfte på.

4 gillningar

Vågar nästan slå mig i backen på att omständigheter som var kända vid tecknandet av försäkringen inte gäller, och eftersom du redan pratat med och fått rådet av läkaren är det tyvärr kört.

Om du har kvar din anställning i grunden ska det inte vara några problem för banken att fortsatt räkna på den inkomsten även om du tillfälligt har en lägre inkomst.

Vanligtvis har du en karenstid på försäkringen vilket innebär att du riskerar att stå utan ersättning beroende på när den tecknades. Värt att kolla upp.

Vilken stressande situation! Mitt tips är att prata med din arbetsgivare/chef , eller företagshälsovården om det finns en sådan . Låter ju som att det kan finnas saker som man behöver ta ansvar för på ditt jobb för att skapa en rimligare situation för dig där. Kanske du har möjlighet pausa vissa uppgifter, anpassa så att det funkar bättre för dig utifrån den stress du känner?

Stort tack alla för att ni tagit er tid till att svara!

Jag blir lite osäker nu, men tror att denna kontroll redan har gjorts. Banken har fått all information om objektet, upplåtelseavtal och ekonomiska planen. Allt är godkänt och lånebeloppet är spikat. Det enda som kvarstår är att vi ska ha ett möte några veckor innan inflyttningsdatum om bestämma om hur lånet ska läggas upp.

Ännu har inget hänt som förändrar den ekonomiska situationen, jag är inte sjukskriven än. Men sett till att banken har full insyn i min ekonomi och lön så finns inget annat alternativ än att informera, som jag ser det, om jag nu lyssnar på min läkare.

Banken behöver ju även informeras för att jag ska kunna utnyttja försäkringen. Frågan som jag ställer mig är om försäkringen ger oss någon fördel i sammanhanget. Vi betalar en premie beräknat på både vårt befintliga lån samt det nya lånet redan.

Försäkringen tecknades innan min läkare ville sjukskriva mig, så jag hoppas inte att detta är ett problem.

Hoppas det. Skulle helst vilja rådfråga banken om detta, men är orolig för att ens lyfta frågan. Karenstiden är passerad, så det har jag koll på.

Ja, det är inte kul alls. Har fått hjälp via företagshälsovård, men personen som jag pratade med där sa precis som läkaren, att jag verkligen borde sjukskriva mig direkt.

I normalfallet hade jag inte tvekat en sekund med tanke på hur jag mår, men det känns otroligt tungt om det på något vis kan äventyra det nya lånet och faktumet att vi då inte har någon bostad. Om jag tolkar upplåtelseavtalet rätt kan vi även krävda på skadestånd.

Hur ska banken veta att du är sjukskriven om du inte säger det till dem?

Lånet är hos samma bank som jag använder för min privatekonomi. Mitt antagande är att dom kan se att det kommer in mindre på kontot eller att pengar kommer in från Försäkringskassan istället för att jag får lön.

Låter inget vidare. En vecka kan du ju iallafall vara hemma sjuk utan läkarintyg, kanske det skulle hjälpa dig något ? Hoppas det löser sig till det bästa…

Min erfarenhet: I samband med att lånet skulle läggas upp vid inflytt till nyproduktion begärde banken in senaste två eller tre lönespecarna från mig och frugan. Antar det var för att säkerställa att vi hade de jobb/inkomster vi uppgett. Ett UC-utdrag tittar ju också bra bakåt i tiden, så koll av lönespec blir nödvändigt komplement antar jag för att verifiera situationen idag.

Krya på dig och lycka till!!

Usch vad jobbigt det låter. Förstår att stressen över ekonomin förvärrar hela situationen. Om jag vore du skulle jag nästan ta ett möte med banken om berätta som det är. Du är en människa och saker kan hända i livet. Förhoppningsvis förstår banken situationen och hjälper er komma fram till en lösning. Ni kanske har någon som kan gå in som borgenär för dig första tiden?

Varje situation och person är ju unik, men när jag var mentalt illa ute så valde jag att inte sjukskriva mig mer än någon dag. Men det byggde på att jag fick stöd från omgivningen.

Samtidigt som jag fick samtalsstöd från företagshälsovården (viktigt!) satte min chef upp en skyddsmur kring mig.

• Vi gick tillsammans igenom min orimligt långa TODO-lista och drog brutalt i handbromsen. Vi valde ut ett fåtal punkter för mig att jobba vidare med. Resten lades på is eller fördelades ut på mina kollegor.
  • Vi samlade omedelbart mina närmsta kollegor och chefen förklarade min situation
  • Vi skapade en rutin som gjorde att nya förfrågningar gick till teamet istället för mig personligen.

Det resulterade i en period när jag inte var så produktiv, men det blev en bra lösning både för mig och min arbetsgivare. Jag kom sakta på fötter samtidigt som jag undvek sjukskrivning mer än någon dag. Min arbetsgivare fick de viktigaste uppgifterna utförda utan avbrott. Men det byggde på att jag hade en bra chef och kollegor.

Jag vet inte vad du jobbar med eller hur din situation ser ut och jag förstår att inte alla har en sån tur i oturen som jag hade. Men tror du att du kan prata med din chef för att se om ni kan göra några drastiska förändringar som skulle få dig att undvika en längre sjukskrivning?

2 gillningar

Låter långsökt. Har aldrig lämnat in varken lönespec eller avtal när jag köpt hus. En kreditupplysning har dem ju tagit så klart.

Jag köpte hus med inbetalningar från försäkringskassan, föräldraledig. Var inga konstigheter.

Hej,

Nu har jag läst på detta forum under ett par tre månader. super intressant men aldrig orkat göra etg konto tills nu.

Jag jobbar med bolån och har bra koll.på hur detta funkar, men ser samtidigt att amatörer försöker gissa sig till ett svar på din fråga.

Du beskriver att du redan fått ett lånelöfte OCH haft samtal med banken kring objektet. De har godkänt det och du har skrivit på avtalet. Först DÄREFTER har du blivit sjukskriven.

Om detta är fallet händer det absolut ingenting med ditt bolån. Banken har tagit lånelöftet och omvandlat detta till ett sk. offbalance åtagande. Du har skrivit på eyt bindande avtal.

Den risk att din ekonomi försämras är en kreditrisk för banken och är en del av deras dagliga verksamhet.

Oroa dig inte, helt mänskligt att bli sjukskriven för utmattning.

3 gillningar