Vi är två heltidsarbetande vuxna med ok lön (43 resp 53k) som i början på nästa år ska dra igång en process där vi ska sälja vårt boende för att sedan köpa ett nytt. Vi har dessutom ca 3.5 miljoner i investerat kapital. Jag har högt humankapital - är disputerad kemist och har dessutom en annan examini inom vårdyrket
Problemet som nu tillkommit är att risken att jag blir av med mitt jobb nästa år inte är helt obefintlig. Det handlar företagets ekonomi och den tjänst jag har som jag anar ligger löst vid en omorganisation. Jag har inte fått något besked om att min tjänst ryker denna i samband med den budget som nu lagts utan tjänsten har istället gjorts om en aning men jag har en dålig magkänsla
Det behöver alltså inte bli så illa och kanske oroar jag mig onödan, men om det nu blir så “mitt i processen” med boendet, t ex jag blir uppsagd strax efter vi sålt men ännu inte köpt ett boende, hur brukar banken reagera på detta, avseende det att bevilja bolån? Det finns alltså en liten risk att jag precis hinner blir arbetslös (efter 3 mån uppsägningstid) när vi hittat ett nytt boende och ska betala det. Är då rädd att vi hamnar i läget där vi har sålt boendet men inte får lån till ett nytt
Ditt lån beviljas på de premisser du hade under ansökningstiden och framför allt utbetalningen av lånet styr. Även om du är uppsagd så är du anställd tills din anställning upphör. Kan du vara arbetslös när du gör slutbetalningen av ny bostadsrätt? Nej, för en av premisserna för lånet var att du skulle vara tillsvidareanställd.
Tyvärr kan du hamna i en dålig sits om du blir av med jobbet i ‘fel’ tid och väljer att berätta det för banken (tror dock du måste berätta enligt villkoren).
Jag har varit med om en liknande situation och det löstes enbart tack vare en personlig relation med min bankperson, samt att lånebeloppen var förhållandevis små med relativt stora egna insatser. Rent principiellt skulle banken valt att avstå från att ge lån.
Rent tekniskt har du arbete fram till den dag din anställning är avslutad. Du har inget krav på dig att gissa eller tro något om framtiden för din arbetsplats. Däremot bör du kanske försöka se vilka scenarior som kan uppstå framåt. Ett råd är väl att börja söka och helst landa ett jobb, egentligen vilket jobb som helst. Med ett jobberbjudande har du väsentligt mycket mer att använda med/mot din arbetsgivare. Plus att du lugnar ditt eget sinne kring bostadsbytet.
Jag skulle nog pausa bostadsprocessen och avvakta lite vad som händer på jobbet. Det låter otroligt jobbigt om det skulle bli som du befarar. Superstressigt.
Kanske har du fått mer klarhet i jobbfrågan nästa vår och kan ta steget vidare med bostaden då, i lugn och ro.
Hur hög belåningsgrad hade ni tänkt ha, och hur mycket av ert egna kapital tänker ni använda? Hur tänker ni klara kostnaderna om du blir långtidsarbetslös?
Jag skulle börjat med att undersöka hur mycket din partner kan få låna som ensam lånetagare, kombinerat med att ni går in med ert kapital. Banken vill kanske inte tillåta det, alternativt kräver att ni båda står på lånet men maxbelopp beräknat endast på din partners inkomst. Räcker den totalsumman eventuellt till bostaden ni vill köpa?
Kan ni på möjligtvis på något vis, utan att bränna era chanser med banken, få veta hur mycket ni får låna beräknat på att du är arbetslös med a-kassa? Om det är möjligt - räcker totalsumman till att köpa bostaden ni vill? Har du inkomstförsäkring?
Att bli eller vara arbetslös när lånet ska tecknas är väldigt dåligt ja och banken kan tänkas neka lånet, så åker ni på kontraktsbrott mot säljaren.
Hur ser ni på om ni skulle hitta rätt objekt med snabbt tillträde innan du hinner bli varslad, eller att det tar så långt tid för er att hitta rätt objekt, att du hinner bli arbetslös och få nytt jobb?
Utan arbete är det jäkligt svårt att få lån. Jag skulle köpa en riktigt billig fastighet för 2,3 miljoner. Trots ca 10 miljoner i tillgångar så var det nästan omöjligt att få låna 2 miljoner.