HJÄLP! Tillträde om en vecka, nu blivit varslad

Har precis köpt en bostad. Har skrivit på bolånet, och tillträdet är nästa vecka. Nu idag blev jag precis uppsagd, utan förvarning. Jag står ensam på bolånet.

Är jag skyldig att meddela banken om mina ändrade omständigheter? Eller vad händer nu?

Jag jobbar på distans för ett globalt företag. Att hitta liknande jobb i staden jag köpt bostaden i blir väldigt svårt. Jag har buffert att klara mig ett år.

Har total panik just nu. Några råd eller liknande erfarenheter? Känns som en mardröm, hoppas jag vaknar snart.

27 gillningar

Jag hade inte sagt något till banken.

Så länge du betalar lånet kommer de inte bry sig. Då kan du kolla nytt jobb i lugn och ro i din nya bostad.

27 gillningar

Håller med, ger det dig mer problem att säga något till banken än om du inte gjort det skulle jag inte sagt något. Har du redan skrivit på är det väl dessutom läget då som gäller? Du har ju inte lovat att ha kvar samma jobb så länge du har lånet liksom.

13 gillningar

Du har en bra buffert som kan täcka detta.
Antar att du även har a-kassa?
Ta det lugnt, det löser sig.

4 gillningar

Tycker du skall ta det lugnt för tillfället. Gissar på att du har 3 månaders uppsägningstid + därefter A-kassa. Har du dessutom någon slags inkomstförsäkring via ett förbund finns det ytterliggare trygghet. Utöver din buffert som du nämner.
Själv hade jag inte meddelat banken dessa ändrade förutsättningar, utan att veta juridiken bakom eller om det finns något krav på att man måste göra det.

Utan försök i lugn & ro landa i allt detta nu. Använd tiden framöver klokt för att hitta nytt jobb. Ser inte ett behov att ytterligare dra på dig “problem” genom att involvera banken.

Mvh,

5 gillningar

Tack för svar, alla! Känner mig helt knäckt just nu. Finns det ngn jurist på forumet som kan klargöra vad som gäller rent juridiskt - är jag skyldig att meddela banken? Och om jag gör det, vad kan hända, worst case? De drar tillbaka lånet, jag förlorar hela handpenningen?

1 gillning

Du kan inte ta ett låneskydd som försäkrar mot just det?

Läs köpevillkoren i kontraktet för att se vad de säger om du skulle försöka bryta avtalet och inte ta tillträde. Man kan såklart förlora handpenning men det kan också bli skadestånd som jag förstått det.

Ett alternativ kan ju vara att hålla tyst, gå igenom med tillträdet, känna på situationen mht nytt jobb i stan ett tag och om det inte känns bra sälja bostaden igen.

Andas. Få inte panik :+1:

3 gillningar

Du står för säljarens faktiska ekonomiska skador om du bryter avtalet. Kan bli både högre eller lägre än handpenning. Säljer de till någon annan för lägre pris får du ersätta mellanskillnaden samt kostnaden för dubbelt boende och dubbla mäklararvoden. Säljer de för högre till annan köpare kan kostnaderna för dubbelt boende etc. Täckas av köpet, då är det inte säkert du behöver betala skadestånd ens.

Skulle genomföra affären och ev. sälja direkt om du inte får ihop kalkylen istället för att bryta avtalet.

7 gillningar

Är du varslad eller uppsagd?

Om du är uppsagd, troligtvis, om du bara är varslad, kanske inte.

Men med bara en vecka kvar så hade jag inte sagt något, det finns noll uppsida för dig. Eftersom du skrivit på kontraktet så är du skyldig att fullfölja köpet, det går inte att backa. Står du utan finansiering nästa vecka så blir din situation bara ännu värre.

Säg inget, genomför köpet med god min, och se sedan över din ekonomi. Går det inte ihop så har du alltid möjligheten att sälja. Tråkigt såklart, men ingen katastrof.

11 gillningar

Kan jämföra med sonen som köpte sin lgh när han hade fast anställning och sedan månaden efter sa upp sig för att plugga på universitet. Det gjorde han fullt medvetet. Han hade aldrig fått beviljad lånet som student.
Banken beviljar lån på förutsättningar här och nu. Sen ändras förutsättningarna och så länge du kan betala är allt i sin ordning.
Så ta det lugnt. Skaffa nytt jobb och bra att du har en bra buffert.

13 gillningar

Ah jag använde mig kanske av fel terminologi där - jag är uppsagd. De meddelade mig idag att min roll kommer försvinna. Ingen förvarning alls, en total blixt från klar himmel. Sedan frågade de om jag är med i facket - och när jag sa ja hävdade de att de inte fick prata med mig mer. Så nu är jag utlåst från nätverket (jobbar helt på distans) och de har bett mig om namnet på min fackrepresentant. Jag fick inte ens låta mitt team veta att jag inte längre skulle vara tillgänglig. Så jag antar att jag kommer vara på gardening leave (vad nu det kallas på svenska) under uppsägningstiden.

11 gillningar

Ja, jag misstänker att det blir en dyr affär att säga ngt. Det jag är osäker på är vad som gäller rent juridiskt. Bolånet är underskrivet och klart - men då tillträdet inte sker förrän nästa vecka så har ju pengarna ifråga inte förts över från banken till köparna. Jag är bara rädd för att banken kan kräva skadestånd eller liknande om jag inte säger ngt.

Då jag har pengar att hålla mig flytande över ett år känns det som rimligast att genomföra köpet, se hur det utvecklar sig under de kommande 6 månaderna - och sedan sälja om nödvändigt. Men vill bara inte dra på mig eventuella juridiska problem också.

2 gillningar

Har du fått någon skriftlig uppsägning, där datumet för din sista dag står osv? Det är ju rätt viktigt att du klart, tydligt och skriftligt får reda på när din sista dag är, och vad som förväntas under uppsägningstiden.

Utan det så skulle jag inte ens lita på att få betalt under uppsägningstiden, speciellt inte om företaget är amerikanskt och de tror att de kan säga upp folk på dagen som i USA…

2 gillningar

Nix, inget skriftligt. Var ett Teams möte. Vad jag har förstått så börjar inte klockan ticka på uppsägningstiden förrän diskussionen med facket är över. De är skyldiga att betala mig under uppsägningstiden, så det är jag inte orolig för. Mitt kontrakt lyder under svensk arbetsrätt, även om bolaget har säte i annat land.

5 gillningar

Hej tråkigt att höra.

Du har en upplysningsplikt gentemot banken. Det innebär att du egentligen måste informera banken om förändringar som påverkar din betalningsförmåga. Med andra ord så klarar du av att betala så behöver du inte säga nånting.

Kom ihåg att banken är enbart intresserad av att tjäna pengar på dig och lägga på lite ränta. Sen var dina pengar kommer ifrån är oviktigt för dom.

3 gillningar

Sen när det hela lugnat ner sig kan du kika på om “tillfällig amorteringsfrihet” kan vara något för dig. Länken är till Handelsbanken, men jag tror alla banker har möjlighet att erbjuda det.

3 gillningar

Då är du ju faktiskt inte uppsagd än och du behöver inte säga något till banken.

Ta det lugnt, var ledsen idag och imorgon men skriva sen på papperna och försök vara glad för ditt nya boende. Du har buffert och det kommer lösa sig.

11 gillningar

Vad var det här för oseriöst företag? Stort nog att du kan säga?

1 gillning

Vågar inte skriva ut ngt namn tyvärr. Sådant här beteende är dessvärre inte ovanligt i UK/USA (jag faller under UK enheten, men huvudägarskapet är i Nordamerika). En av mina klienter i Washington som jag just då jobbade på ett stort projekt med blev uppsagd och eskorterad ut ur byggnaden av security samma dag. Hon fick kontakta alla (inklusive mig) hon jobbat med på time sensitive saker för att berätta via LinkedIn.

Jag trodde dock att jag satt säkert i minst 3 år till då jag precis dragit in stora kontrakt för den tidsperioden - plus att min chef aktivt uppmuntrade mig att våga ta steget att köpa hus. Detta trots att hen rimligtvis måste ha vetat vad som var på gång.

10 gillningar

Förhoppningsvis början på något bättre.

1 gillning