Läget är som följande att vi är ett par med cirka 100 000 i bruttolön, för enkelhetens skull kan vi säga att det är fördelat 50/50. Vi har hittat ett hus som ligger ute för 4MSEK som vi vill buda på.
Som ett brev på posten kom det gnissel från ena partens arbetsgivare, där personen jobbar i en organisation och roll med högt tryck och krav på hög prestation, vilket man inte riktigt har uppnåt. Därmed har man tre månader på sig att lösa problemet, annars blir det troligen yxan.
Tillträde är i början av april och en eventuell uppsägan skulle bli verkställd i mitten av februari, varpå sista dagen görs i mitten av mars. Sambon är givetvis djupt nedslagen men har börjat söka brett inom sin bransch och lite till.
Men nu till frågan, eftersom tillträde är nästan fem månader fram i tiden och ett eventuellt avsked kan verkställas inom fyra månader, hur ställer sig bankerna till detta? Det finns tre alternativ, antingen så löser sig allt och vi har oroat oss i onödan, eller så blir sambon avskedad och hamnar på a-kassa och sista alternativet är att sambon hittar ett nytt jobb under tiden.
Hur hade ni gjort i denna situationen?
Tack.
Kan tillägga att vi börjar bli till åren gångna och det börjar diskuteras hem och barn innan den båten har seglat, vilket gör det hela ännu mer obehagligt.
Ja, det är inga problem. Om sambon blir uppsagd så är det a-kassa eller lite extrajobb som skulle ge en tillräckligt stabil inkomst för att klara av ränta och amortering utan större problem.
Med den beräkningen hade jag sökt och fått lånelöfte på det som gäller idag samt hellre nått affär tidigare för att slippa hamna i annan sits med fullbordat faktum (om det nu blir avsked). Man klarar mer än man tror, men KALPen är inte nådig.
Sedan håller vi vidskepliga tummar för att det löser sig utan att få sparken, såklart.
Jag har varit på mäklaren om att tidigarelägga tillträde men familjen som ska flytta har tydligen inte tillträde förrän i april de heller.
KALPen blir absolut knivig om det smäller till, men med största sannolikhet har sambon landat ett nytt jobb inom de här tre månaderna. Men det kommer gå att lösa tillräckligt med pengar för att klara sig bra, genom lite extraknäck medan jobbsök fortgår om det blir så.
Min stora oro är att banken får för sig att backa på lånet efter att kontrakt är skrivet.
Med en lön på 50k brutto klarar man ett lån på 3.4M vilket är maxlånet ni kan ha på 4M. Jag hade gått på hur partnern känner om hur lätt det vore att skaffa annan anställning om det inte blir nåt till feb. Känns ena lönen stabil så är det nog knappast att ni blir house poor på bara en inkomst ett tag.
Det hela handlar om hur tryggt det känns, men ekonomiskt går det ihop att flytta in tycker jag.
Har banken gett ok på kontraktsskrivning kommer den naturligtvis göra vad den kan för att hedra det. Jag skulle inte lyfta detta med banken men det kan vara en poäng att ha låneuppläggsmöte med banken innan partnerns anställning upphört så alla löneinsättningar på kontot ser normala ut, om ni har en rådgivare som förbereder sina möten genom att kolla igenom engagemanget.
Kom ihåg att banker vill låna ut pengar och de kommer inte ta en hög kreditrisk genom att låna ut pengar till er. Det är en väldigt liten chans att det kommer bli krångel här men spela era kort så smart ni kan.
Jag tänker så här. Ta det lugnt även om det är tungt mentalt. Dålig performance är ju inte giltigt skäl för avsked i Sverige. Då krävs ju tre varningar. Om det skulle gå så långt har det ju gått mer än tre månader tänker jag? Men ja, företag kan ju köra hard play men då är det ju utköp med avgångsvederlag.
Har räknat lite på det där. Även om månadskonstnaderna skulle öka markant jämfört mot nu, dvs upp mot 20-25k, så skulle vi kunna hantera det utan några större problem. Visst, det är ingen höjdare men i ett par månader skulle det inte vara några problem.
Ja, att klara sig är inga problem. Det är vad banken säger om det kommer fram att sambon har bytt jobb, eller står utan jobb. Där det tidigare alternativet är det mest troliga då dagens möte har frambringat en viss diskrepans mellan syn på personalvård mellan sambon och chefen, där deras respektive syn var i varsit spektra och situationen verkar ohållbar, inte enbart på grund av den uteblivna prestationen utan också på grund av en tydlig toxisk kultur.
Ja, vi har landat i att vi avvaktar efter att det verkar dykt upp fler saker under dagens möte, som inte är knutet till någon prestation utan generell arbetskultur på företaget som jag tvivlar på att någon skulle vilja vara del i. Det blir nya tag när nytt jobb är säkrat. Förhoppningsvis är bankerna inte omöjliga om en går på provanställning om lönen är bra.
Med tanke på att det ekonomiskt går ihop på en lön så borde väl banken vara okej med det, men där är nog andra klokare om ämnet. Känner en hel del som lånat 3M med en lägre lön. Har också en vän som köpte med sin tjej och lånade 3M medan hon var tidigt i en provanställning.
Kalpen är ju till för att kontrollera att låntagaren _arna klarar av en högre ränfa OCH visst inkomstbortfall
Så om du räknar med att sambon kan fixa en ny inkomst är det mer en fråga om att hitta något bättre, vilket verkar behövas och göra en budget baserad på a-kassa. Vilket ni verkar fixa.om ni vill ha huset.
Naturligtvis skall ni inte informera banken om ett hypotetiskt scenario. Ta lånelöfte, köp huset och skulle det visa sig att det värsta händer kommer inte banken agera förrän ni inte klarar av amoteringar och ränta och räkningar.
Att bli uppsagd och få akassa kan vara en utmaning för ett singelhushåll vid bostadsköp, men ni är två, med goda inkomster.
Det händer hela tiden att personer blir uppsagda mellan vunnen budgivning och tillträde. Det är sällan banken gör något.
KALPen är absolut inga problem. Det finns en del pengar budgeterade till ett sådant här scenario, om nu allt annat går i kras, vilket det inte lär göra med tanke på a-kassan och att sambon är i en bransch som är eftertraktad.
Jag tackar ödmjukast för detta. Det lugnar mig mycket. Jag har pratat med bankerna och frågat lite vad som sker om något händer och en del banker har gett mycket lugnande besked. Kontraktskrivning på söndag om ingen budar emellan!
Som flera redan varit inne på kan timingen vara mycket viktig i ett fall som ditt. En konkret milstolpe är när låneavtalet är underskrivet och klart. Jag hade personligen försökt att få till detta så fort som bara möjligt, innan eventuella förändringar inträffar gällande anställningsförhållanden etc. Att uppge felaktig info till banken kan få stora negativa konsekvenser.
Som sagt, imorgon skrivs det på och tillträde i slutet av februari. Då kommer alla jobb finnas kvar. Känns säkrast att avvakta med att hitta nytt så att man kan påbörja eventuell provanställning efter tillträdet.