Lite smått nervös nu på kvällen.
Vi har köpt en lägenhet som är gör oss i princip max belånade. Vi skickade in alla handlingar.
Vi såg då att SBAb har en beräknad kalp på 573kr till oss.
Men föreningen har höjt avgifterna så vår avgift kommer bli 703kr dyrare varje månad. Alltså kommer vi ligga 130kr minus enligt SBAB kalp.
Kan det här göra så att SBAB drar tillbaka lånet?
Bör vi ringa SBAB om det här?
Edit;
Vi beräknar själva att ha cirka 10tkr kvar varje månad efter allt är betalt. Även mat, lån osv.
Det har vi beräknat på våra nuvarande siffror och utgifter de senaste 3 åren.
Vi kommer få en löneökning nu i vår. Beräknad cirka 1000 per person (vi arbetar båda två i skolans värld och där är det årligen en ökning på minst 2%).
En del av lånet är ett privatlån genom sbab. Kan det vara lämpligt att prata med banken och betala in en 15tkr till privatlånet för att öka kalpen?
Jag är så jävla nervös över den här situationen. Allt är ju klart! Vi har gått ut med det bland vänner. Inflytt om 2 månader.
Det skulle verkligen knäcka oss om det handlade om cirka 130-150kr som gör att SBAB tar tillbaka sitt bolån på något sätt.
Vi är fullt medvetna om hur dumt det egentligen är men det är en sällsynt lägenhet, som verkligen prickade allt för oss.
Vår egna kalkyl innebär att vi har drygt 10k varje månad. Vi använder då samma kostnader som vi haft senaste 3 åren och lägger på kostnaderna för lånen.
Alltså, 10tkr kvar efter allt är betalt. Även mat.
Som jag förstått kalp-kalkylen brukar banker endast utgå från ordinarie inkomst om max heltidsarbete. Exempelvis tar man inte med övertid eller extrajobb i beräkningen då den inkomsten inte anses vara varaktig och säkerställd. Återkommande tillägg så som OB brukar däremot få räknas med.
Jag antar att ni har ett lånelöfte och att banken godkänt objektet efter köp. Har man inte det så brukar det vara vanligt med klausul om finansieringen i kontraktet.
I övrigt så kan ni ju ta en dialog med andra banker också. Boka ett fysiskt möte, ta med era kalkyler och se vad som erbjuds av bankerna.
Har ni möjlighet att lösa privatlånet med besparingar eller tömmer ni er även där och behöver låna de sista 150k? Har ni en plan för att lösa detta lånet på 1-2år efter inflytt? Jag tror att den största risken som banken kommer se är en längre sjukdom eller att ni får barn.
Så försök hitta en rimlig kontakt på en bank och skapa en ekonomisk plan där ni visar på förståelse och vilja att öka era marginaler.
Nej alltså, vi är längre än så. Vårt bolån är godkänt. Vi har skrivit kontrakt. Vi har skickat in alla handlingar till SBAB. Vi är godkända i föreningen.
Det enda som är kvar är tillträde och utbetalning av bolån.
Edit: Nej, vi kan inte betala in privatlånet direkt. Vi har tömt oss ganska rejält.
Då borde det inte vara några konstigheter, om allt är OK med banken så är det väl bara att sitta still i båten. Inte väcka några björnar och dyka upp när det är dags för slutlikvid.
Har ni skrivit klart med banken och satt alla vilkoren i lånen eller är det kvar och plannerat till längre fram?
Skulle ni få avslag pga att ni har satt in fel hyra och inte hittar någon ny bank att få lånelöfte av så kan ni bli ersättningsskyldiga.
Hände en bekant som sålde sin lägenhet och hen fick lägga ut den igen, den första köparen som inte hade ett godkänt bolån fick betala mellanskillnaden då den nya köparens bud var lägre.
Jag hade inte ringt banken. Eftersom allt är klart och lånet är godkänt. Deras KALP baseras väl väldigt mycket på schabloner vilket gör att den är ganska trubbig. Det skulle inte förvåna mig om den till och med räknar med någon höjning från början…
Men det är inte så att ni har något krav på er att uppdatera varenda kostnadsökning som ni har. Ni har följt allt från banken och fått det godkänt.
Jag sa upp mig från jobbet efter att lånet blivit godkänt (men innan tillträdet). Det var inga problem. Även om banken kanske inte var supernöjd (Sbab).