Kan sambon teckna bolån i mitt namn utan medgivande?

Hej forumet! Jag har läst här ibland men aldrig skrivit, nu behöver jag verkligen råd.

Jag hade förberett min sambo för att vi behövde teckna nytt bolån när vårt tidigare bundna hos SHB löpte ut 30/4 (en söndag), att Riksbanken skulle lämna räntebesked 26/4 tyckte jag gjorde situationen knepigare. Flera gånger diskuterade vi “taktik” eftersom min sambo är en urkass förhandlare.

Vi hade just börjat kolla runt på vad vi kunde få för erbjudande på 5-års ränta och min sambo hade fått napp hos LF som erbjöd 3,94% Min sambo ringde mig under jobbtid och sa att SHB erbjöd sig att matcha, vilket vi tyckte var positivt då de tidigare inte velat förhandla ner sitt “erbjudande” på 4,08% +0,01% i räntesäkring (pga Riksbankens kommande besked). Han sa till mig att “de vill att jag ringer tillbaka” och jag tänkte att det inte var nåt särskilt med det. På kvällen får jag en chock när han i själva verket menar att han bundit vårt bolån i 5 år på den första räntan som erbjöds! Han hade på inget sätt sagt att han tänkte teckna detta och på kvällen sa han även att “SHB sa att matchningserbjudandet bara gällde idag” (20/4). Jag ställde massor av frågor som han inte kunde svara på.

Jag tänkte att det borde dyka upp något slags avtal i internetbanken för mig att signera och att jag då skulle få insikt i vad han egentligen hade gjort för överenskommelse med SHB och kunna motsätta mig detta, men det fanns inget i inkorgen 20/4. Under första veckan i maj dyker det upp papperspost från SHB med en inbetalningsavi och söndag 7/5 ser jag ett meddelande i internetbanken gällande “information om räntesäkring” (som min sambo tecknat över telefonen), det dokumentet är dock “bakåtdaterat” till 22/4 vilket är en lördag. Exakt vilken dag dokumentet dök upp i internetbaknen kan jag inte säga eftersom jag inte loggar in varje dag. 5/5 finns ett “avtal om lånevillkor” men det finns inget för mig att skriva på, bara ett konstaterade att vi bundit om bolånet.

Min största fråga är förstås; får det gå till så här? Vi är båda betalningsansvariga för lånet men jag har inte godkänt detta och inte blivit tillfrågad eller korrekt informerad varken av banken eller min sambo. Jag har inte signerat nåt, jag har inte sagt OK till min sambo att teckna denna ränta.

Min andra fråga; går det att häva lånet som min sambo tecknat för oss båda eller måste jag gilla läget?

Den tredje frågan; finns det i nuläget något att vinna på att häva det nya lånet (om det går) med tanke på att ränteläget just sköt i höjden, d.v.s är det möjligt att binda till en lägre ränta än vi har nu?

En relevant passus är att jag i samband med denna karusell startade ett nytt sparkonto åt oss båda för husets driftskostnader på SHB som hade en liten ränta och är obundet. Det skulle jag signera med bank-id och därefter fick min sambo ett meddelande i internetbanken om detta och skulle signera med bank-id för att sparkontot ens skulle öppnas. Sila mygg och svälja kameler?

Det finns en klagomålsansvarig på varje bank. Det är bara att dra igång…

9 gillningar

3.94% var rätt bra tanke på läget så kass förhandlare är inte din man. Vilka frågor utöver 3.94% ställde du? Nyfiken då jag kan ej komma på några frågor mer kring lånets procentsats…

Ibland är det inte bra att tänka för mycket och risken ni suttit med 4.54% istället.

1 gillning

Ni måste båda godkänna villkorsförändringar om ni båda står på lånet. Ringde du tillbaka till banken och i så fall fick du identifiera dig med bankId? Om ja så kanske du godkände muntligt?
Har din partner godkänt i ditt namn så är det urkundsförfalskning sedan kan man ju diskutera om det är dåligt eller inte. Ni har ju trots allt fått en bra ränta.
Oavsett borde du ta en diskussion med din partner kring vad som är okej och inte när det kommer till att teckna avtal. Var tydlig!
Det är alltför vanligt att den ena partnern skriver på för den andre vilket självklart inte är okej. Vissa banker gör polisanmälan när de får vetskap om att det är så det har gått till även om partnern i efterhand säger att det är okej och att de inte vill att polisanmälan ska göras. Med det sagt, det är ett brott att skriva på för någon annan såvida det inte finns en giltig fullmakt. Inget att ta lätt på alltså.

1 gillning

varför binda i 5 år på närmare 4÷? du kommer slänga pengar i sjön

Varför skaffa hemförsäkring, det är att slänga pengarna i sjön!

4 gillningar

det var en puckad kommentar. binda på 4÷ på 5 år under räntetoppen, bättre att binda 1-2 år eller inte alls. Ligger vi på 2÷ om 2 år så sittee de o betalar 2÷ föf mycket (dubbla räntor) under ytterligare 3 år

Helt rätt att om vi ligger på 2% om två år så betalar man mer än marknaden. Men om vi ligger på 6% om två år så betalar man mindre. Det är en försäkring de köper för att kunna sova tryggt med en ekonomisk kalkyl som går ihop med inkomsterna utan oro.

Om vi vänder på frågan. Lånar du upp några millar från banken för att investera i att räntan går ner? Eller är det bara en önskan om att riksbanken sänker räntan till runt 1% 2025, trots att de flaggar för att den kommer ligga runt 3,5-4% fram till 2026 i senaste utalandet dem gjort?

8 gillningar

blir ganska tydligt att du inte är ekonom. vi ligger på räntetoppen och inflationen har börjat avta. Vi kommer inte ligga på 6÷ om 2 år

Sätter du dina egna pengar, lånade eller likvida, på det? Eller spekulerar du med andras privatekonomi i affekt enbart?

Det handlar om att kalkylera pengar och trygghet för majoriteten. Att folk spekulerar på räntan är inga konstigheter, det som är konstigt är att du sitter på en spåkula med säker vetskap om hur framtiden ser ut utan att agera på det. Om det är ett safe bet att räntan ligger på 2% om 2år?

15 gillningar

Har du inte godkänt avtalet så är det förståss inte giltigt. Problemet är att sannolikt så frågade de i avtalet om han hade ditt medgivande eller fullmakt att teckna avtalet, svarade han ja så är det inte banken utan din sambo som gjort fel. Skulle börja med att be att få lyssna på avtalet.

Banken måste ändå alltid verifiera att det stämmer dvs kontrollera om det finns en giltig fullmakt (muntlig fullmakt kan ibland vara okej).
Så ansvaret faller på banken oavsett

1 gillning

Du vet inte vad snitträntan kommer vara de kommande 5 åren. Oavsett om du är ekonom eller inte.

4 gillningar

Du får det att låta som något negativt?

4 gillningar

Intressant fråga. Jag vill minnas att samma sak gällde när vi förhandlade räntan sist hos Swedbank. Nån av oss ringde in och bekräftade vårt val men ingen av oss behövde signera med BankID. Och den som inte ringde blev inte tillfrågad.

Kan också tycka att det är något märkligt. Sen är det iofs ogenomtänkt av din sambo att fatta ett sånt beslut på egen hand om ni inte har kommit överens om det.

blir ganska tydligt att du är ekonom. Tvärsäkra utaalande som om det vore naturvetenskap vi pratar om.

4 gillningar

Om man är utbildad ekonom eller ej säger ju inget om kompetens som ekonomisk rådgivare. Finns många utbildade ekonomer som är dåliga på sitt jobb, och en hel del som är duktiga. Likt alla brancher. Är du ekonom kanske?

Det jag är, dock, är läskunnig. Och det ända som vi har att gå på är vad riksbanken skriver i sina prognoser. Allt annat är killgissningar och projecerade önskemål.

Du uttalar dig med säkerhet kring framtiden utan att underbygga det med nån fakta. Och du förstår inte skillnaden mellan risk-reward i ekonomi. Det finns en anledning till att förutsägbarhet uppskattas av företag och privatpersoner, framför allt i turbulenta tider.

1 gillning

Om man ska anta att vi har en fungerande marknadsekonomi på bolånemarknaden så är ju dessa 5-års räntorna ungefär där experterna förväntar sig att snitträntan över fem år ska ligga (justerat för bankens vinst naturligtvis). Eller har du annan information?

3 gillningar

Tack för svaren hittills. Jag har inte varit i kontakt med banken då jag inte vet om det är meningsfullt att agera på bankens fel, d.v.s går det binda till lägre ränta i nuvarande läge?

Oavsett vad man tror om räntan och framtiden tänker jag så här; (om jag förstått rätt hur det fungerar) När vi började kolla runt efter ränteerbjudanden låg styrräntan på 3% och bankens vinstmarginal på oss är därför 0,94%-enheter vilket jag tycker borde gå att få ner, särskilt med ett så pass långt lån? Såg igår en nyhet om att vinstmarginalen på bolån pressats ner till 0,56%-enheter senaste tiden och det borde därför ha varit teoretiskt möjligt för oss att binda bolånet på ca 3,5-3,6% om vi kunde ha fortsatt frågat runt. Nu är istället styrräntan 3,5% + vinstmarginal 0,56 = ca 4% om vi skulle lyckas få ett sådant erbjudande från någon bank, och det är ju ungefär det vi har :frowning: Så vad är meningen med att bråka med SHB nu och kanske få sämre, eller lika som idag? SHB kommer väl knappas att sänka räntan självmant om vi inte kan visa upp ett lägre erbjudande från annat håll.

Eller går det att agera på nåt annorlunda sätt? Kom gärna med förslag! :slight_smile:
Jag har en idé, men vet inte hur rimlig den är, om att kanske avvakta och se hur ränta och inflation utvecklas under sommaren och ta en kontakt med banken senare om att jag inte har godkänt nuvarande lån. Känns dock som att vara ute på djup juridiskt vatten i och med att jag känner till felet? (Men bevisbördan borde vara bankens?) Kanske inte funkar, men jag vet att man egentligen ska skicka separata kuvert med det enskilda namnet till makar/sambor och det har inte SHB gjort. Motsvarande information i Internetbanken räknas antagligen som att informationen kommit fram? Finns det någon ”preskriptionstid” för mig att påtala felet till banken, annars kanske det räknas som godkännande genom tystnad?

Jag är dåligt insatt i Ränteskillnadsersättning och den ev. kommande nya lagstiftningen. Kan det finnas möjlighet att göra nåt åt situationen med hjälp av det? Utan att betala multum.

Om den ränta vi fick hade varit på 1,2 eller kanske 3 år hade jag inte gnisslat tänder så. Ytterligare en faktor över mitt missnöje är att sambon inte heller lyckades att baka ihop vårt stora och lilla bolån. Vi har haft ett litet lån pga. takbyte i ca 1år på 3-månaders ränta just i syfte att binda om dem samtidigt 30/4, där har vi varit lite lata och inte förhandlat räntan med SHB det senast året. Nu återstår 70kkr på lilla lånet, men ligger fortfarande som ett eget lån med 3-månader ränta till 3,94% som måste omförhandlas igen och igen…. Hur ser chanserna ut här att kunna ta detta lilla lån till någon annan bank eller förhandla med SHB? SHB har lurat brallorna av min sambo och allt vad planering och taktik och överenskommelser vi har gjort flyger ur huvudet så fort SBH triggade ADHD-impulsiviteten. Jäkla skit.

“Den som tiger, hen samtycker”. Skall du göra något får du göra det nu.

Nuvarande bestämmelser om ränteskillnadsersättning anses vara lite väl förmånliga för bankerna. En ändring kommer kanske, men att tro att den försvinner helt tror jag är alldeles för optimistiskt.

Jag har extremt svårt att tro att en bank är intresserad av ett så litet lån som 70 000 kr. Dessutom, är säkerheten förmodligen ihopbakad med det stora lånet. Glöm detta.

1 gillning