Kan sambon teckna bolån i mitt namn utan medgivande?

Han tecknade inget bolån i ditt namn, han band om räntan, om ni till exempel skulle gjort en höjning eller flyttat lånet till en annan bank så hade såklart ni bägge två behövt legitimera er och signera avtalen. Men för att förlänga bolån krävs inte mer än att den låntagaren som gör det går i god för att alla låntagare är överens med att göra det. Så då ställer banken bara den frågan och om han då sa att jadå vi är bägge med på det här så har de bundit det korrekt. Sen om de inte frågade det så är det ju såklart skillnad men annars så är det din sambo som farit med osanning och sagt att ni var överens trots att ni inte var det. Och då kommer banken lämpa över ansvaret på honom och säga att då är din tvist med din sambo och inte oss. Kan möjligtvis gå att häva iallafall via någon klagomålskanal eftersom det är lättare än att bråka men det är inget juridiskt felaktigt som banken har gjort.

1 gillning

Det här lät inte alls bra, nu blev det ju bara ännu svårare att veta vad jag ska ta mig till.

Varför krävs inte mitt godkännande av räntan när jag är betalningsansvarig på lånet? Ett sånt upplägg låter felkonstruerat tycker jag, som vissa tidigare har skrivit. Svårt att veta vad som är rätt.

Rent krasst tycker jag att den viktigare frågan i hela den här soppan är hur du och din sambo (inte) kommunicerar i denna fråga. Att banken är dum kan man ju på något sätt leva med. Att sambon är dito är ju lite jobbigare. :nerd_face:

4 gillningar

Jag tror inte heller att ränteskillnadsersättningen försvinner. Funderade mer på om vi kommer kunna använda oss av de nya reglerna, d.v.s kommer de gälla retroaktivt? Går det att gissa?

Hårda tips. Du har säkert rätt, stryker den tanken.

Jag och min fru (gifta!) band om vårt lån hos Handelsbanken i mars 2022 (inget bankbyte, löste bundna lån och betalade lite ränteskillnadsersättning och band om - så här i efterhand en grym deal, men hör inte hit!).

Då var det väldigt noga med att vi båda skrev på allt, jag frågade om jag inte kunde ha med en fullmakt från min fru, men det sa de nej till - så vi fick båda vackert åka fysiskt till bankkontoret och skriva på papper. Detta alltså i mars 2022 när det till och med fanns kvar något som hette “pandemi”.

Så att det skulle helt digitaliserats och de jobbar utan fullmakter från sambos tycker jag låter helkonstigt?

Här går det att räkna ut ränteskillnadsersättningen. Den goda nyheten är att 4,01% för lån som löper till 30/4-2028 verkar gå att lösa gratis!!

Tro mig, det kommuniceras en hel del både med höjd röst och utan. Han är dock inte så intresserad för han tycker inte det är ett problem, trots ökade kostnader till banken med 50%… Han erkänner dock i efterhand att han var otydlig med att han hade för avsikt att binda lånet. Därför skrev jag tidigare att jag “ställde massa frågor” för det är vad som behövs för att komma till kärnan av vad han egentligen menar, om jag förstår att det finns mer budskap att “dra ur honom”. Inte alltid så lätt att veta.

1 gillning

Det är antagligen för att jämförelseräntan är högre än vår nuvarande boränta enligt punkt 3 i rutan Att tänka på. Lösa sitt lån vill man ju när man betalar “för hög ränta” men då gör ränteskillnadsersättningen att det antagligen inte lönar sig i vilket fall…(med nuvarande regler). Kanske kan vara aktuellt vid en plus-minus-noll-situation med jämförelseräntan och vid det tillfället försöka göra en bättre förhandling?

Men vilket är egentligen det problem du har? Givet dagens femårsränta verkar ni ha en rätt bra deal, antingen är du glad för den, eller om du tror att ni kan få bättre så löser ni (verkar alltså gå kostnadsfritt) och tecknar med de villkor ni hellre vill ha?

Skulle det bli som @Stefan1980 tror och er deal är dålig, så kommer det ju börja kosta igen att lösa ert lån, så lösenkostnaden är alltid dagsnoteringar!

Förresten verkar det inte hänt så mycket med den femåriga bostadsobligationen senaste månaden, så ser ingen anledning till att bundna räntor på fem år ska ha rört sig?
https://www.riksbank.se/sv/statistik/sok-rantor--valutakurser/?g9-SEMB5YCACOMB=on&from=2023-04-11&to=2023-05-11&f=Day&c=cAverage&s=Comma

Med något eller några få undantag brukar Sverige aldrig stifta retroaktiva lagar. Jag finnner detta osannolikt men inte otänkbart.

Vi vet dessutom inte vad en ändring innebär. Blir det 0,25 procent eller något annat?

När jag bundit räntan så behövde jag bara ringa Nordea, hon frågade bara om min fru var med på detta, jag svarade ja. Sen var det klart, inget att underteckna bara ett telefonsamtal.

Vi kan mycket väl ligga på 6% om 2 år, räntehöjningarna har ju inte gett så mycke effekt

Spännande länk, tack! Antar att detta är den så kallade “jämförelseräntan”. Men är det också ett genomsnitt av verkliga bolån som just knutits till en ny ränta för att skapa obligationerna? För i så fall ligger vi ju ca 0,4-0,5%-enheter över andra människors lån. (Det är problemet. Jag tänkte att vi borde kunnat få ett bättre erbjudande om vi inte tog det som första banken gav utan frågat flera.)

Du får gärna berätta om hur du gjorde en bra deal genom att använda ränteskillnadsersättning, trodde inte att det var möjligt :slight_smile:

Huh! :scream: Jag förstår verkligen @Flatirons funderingar och oro här.

Säg att relationen är ”sådär” och så binder ens partner om lånet på fem år. Då är det en grej till dom är ”sådär”.

Likadant för mig, kunde binda utan att sambo var inblandad. Dock behövde jag legitimera mig via BankID

Obligationsräntan hos Riksbanken är den kostnad banken har för att låna pengar med bostäder som säkerhet. Den ska alltid vara lägre än den ränta som vi som privatpersoner betalar, eftersom banken har kostnader och vill tjäna pengar på bolånet!

Snitträntor för bolånetagare finns t.ex. här, enligt den har ni en OK deal, men kan hålla med dig om att ni kanske borde kunnat få lite bättre Bolåneräntor - Aktuella snitträntor och listräntor | Compricer

Ren tur. Ställde faktiskt en fråga här och fick nej från experterna, men eftersom räntorna gick som de gick från det att jag löste lånen tills de egentligen gick ut så blev det en grym affär

vi band på 8 min hustru var med på detta, så det var inget jag gjorde bakom ryggen, vi är väldigt nöjda med detta beslut då vi har låg ränta fram till hösten 2027

Skitbra beslut när man är överens. Väldigt obra om man inte pratat färdigt. Det är min delpoäng. Att banken bara går på vad den ena parten säger eller fyller i är det som skrämmer och därmed andra delpoängen.

1 gillning