Gör absolut ingenting, lånet är godkänt,ni kommer flytta in om två månader, grattis till er nya bostad.
Vi bestämde oss för att ringa. Vi mår så otroligt dåligt att vi klarar knappt av att gå till jobbet. Har inte sovit, har inte ätit eller något.
Väntar just nu på att SBAB ska ringa upp oss igen. Har väntat i 1h nu.
Det hade antagligen förstört för oss förr eller senare. Om SBAB säger nej nu har vi möjligheten att prata med andra bankar.
Det känns helt orimligt att så extremt liten summa ska vara avgörande utan någon möjlighet att lösa.
Fan, vi säljer bilen om det krävs.
Det är förhoppningsvis inga problem, har ni inte otur med handläggaren så kommer de inte riva upp allt i detta läge.
Lycka till.
Tack. Vi kanske inte skulle gjort något men asså, vi mår helt åt helvete just nu. Vi hade aldrig klarat 2 månader av den här ovisshet.
Öh, AVVAKTA!
Förstår verkligen inte. Banken måste ju ha räknat med en viss marginal för höjda omkostnader? Nu har det naggats på denna marginal innan inflytt, men det hade ju kunnat hända 2 dagar efter inflytt också.
Du skriver ju att ni kommer ha 10000kr kvar i näven i slutet av månaden i praktiken.
Nej, inte jag heller. Men har inte fått något svar från SBAB ännu. Det kan vara vi so gör en höna av en fjäder.
Det gör ni. Ta ett chill pill, det här kommer lösa sig.
Ja. Och nej.
Förstår varför ni ringer, sinnesro är viktigt. Jag tror också att banken är klok och inte gör någon ändring!
Jag skulle med ringt! Bättre att veta nu om det skulle vara ett problem!
Håller tummarna! ![]()
![]()
Sbab själva sa att de inte får backa när lånet är godkänt.
Kalp är en grov schablon där alla kostnader som boendekostnad, mat kläder mm är med. Jag tolkar inlägget som att familjen hade en buffert på 573 kr (att unna sig lite extra, spara eller något annat). På grund av avgiftshöjningen går man (på papperet) back 130 kr varje månad. Felräkningspengar med andra ord.
Håller med, jag förstår inte riktigt summan här som benämns KALP. @anon95049328 - har du möjlighet att vara lite tydligare här?
Vad exakt menas med dessa 573kr?
tack på förhand!
Mvh,
I dokumenten från SBAB står det kvar att leva: typ 570kr
Inget mer än så.
Det står typ 21700-21000 något sånt.
När jag ringde upp sbab och berättade så sa de att ja du ligger minus 130 ser jag. Jag ska kolla lite på det och ringer upp dig inom en kort stund.
Det har nu gått 2 timmar sedan de sa så.
Eftersom vi har typ 30500 och 27600 efter skatt på våra löner och totala räntekostnader+amortering ska ligga på 19 så finns det mycket utrymme kvar.
Läs mitt inlägg ovan!
Hej @Nestor - I grova drag förstår (tror) jag vad en KALP är, men jag har aldrig sett en KALP med så “tunna” marginaler. Tog ett exempel från nätet, det är såhär jag är van att se en KALP. Också lite på vad @anon95049328 var inne på i ett av sina inlägg, att deras egna beräkningar ger dom en KALP på ca. 10kkr.

Om nu SBAB kommer fram till en KALP på ca. 500kr/månad & man mer eller mindre har tagit hänsyn till alla dessa parametrar så ställer jag mig frågande hur lånet ens beviljades. Räcker ju nästan med att räntan går upp några tiondelar så spräcker man KALP-en.
Mvh,
Men KALPen beräknas väl inte på faktisk ränta utan på en kalkylränta? Det borde alltså finnas utrymme för räntehöjningar inom KALP-kalkylen.
I kalpen räknar de med 7% ränta.
Vi ringde upp sbab och efter 2 timmar ringde vi upp igen. Det tog då 20 minuter innan vi fick svar.
Vi har nu fått svar från SBAB. De sa att om vi hade skickat in det här från början hade de inte godkänt lånet.
Men eftersom vi ringde in i sån god tid och är ärliga, löser SBAB det åt oss. Hon sa också att väldigt få hade faktiskt ringt in och varit så här ärliga, vilket de verkligen uppskattade.
Vi ligger på minus 130 enligt deras kalkyl i 2 veckor för sen får vi löneökningar.
Vi har redan fått allt beviljat men hon ska lösa allt för oss. Vi skulle inte behöva göra något mer men hon skulle dubbelkolla med sin chef.
Hon sa flera gånger att det här löser vi. Men vi måste tänka på att ha ett gediget sparande inför framtiden.
Vi ska få ett skriftligt bekräftelse innan 20.00 idag.
Edit;
Nu ringde sbab upp igen. Allt är nu löst. Flera kollegor var överens om att vi skulle få hjälpen. Hon tryckte verkligen på att en bärande anledning var att vi var ärliga och att det var en stor faktor till att alla på kontoret ville hjälpa oss.
Så skönt för er! ![]()
Vart tydligen ett bra råd ![]()