Köpte precis lägenhet och blev erbjuden att betala ca 190kr/mån i låneskydd när jag tecknade bolån via SBAB, dvs att om man skulle bli sjukskriven eller arbetslös är man försäkrad så att hälften av lånet betalas åt en (eller hela, men då blir kostnaden dyrare per månad så i så fall nöjer jag mig med hälften).
Helt ärligt talat vet jag inte om det är värt det? Känns som ännu en kostnad, men det kanske också är olika utifrån situation.
- Jag bor helt själv och är maxbelånad. Men har ca 267k på ett sparkonto (dock vill jag använda dessa pengar till ett framtida företag jag vill starta, men det är kanske 2-3 år framåt så i nödfall skulle jag kunna använda pengarna från detta konto, även om jag absolut helst inte vill då jag måste vänta ännu längre på att starta).
- Jag har ca 190k på ISK som jag såklart vill ska ligga där en längre tid, så vill helst inte ta därifrån heller.
- Efter att jag köpt möbler och allt annat till lägenheten kanske jag kommer ha max 25k var på det sparkonto där jag sparade ihop till kontantinsats, som jag även vill använda och bygga upp min buffert på. Har just nu 64k kvar på detta konto men eftersom jag flyttar hemifrån och har halvdyr smak så är det rätt mycket jag behöver köpa.
- Förutom att jag just nu betalar in ca 5k till Skatteverket varje månad (i typ 2 månader till) pga skatt på en fond jag flyttade från fondkonto till ISK så har jag beräknat att jag bör ha ca 15k kvar varje månad efter att jag betalat av bolån, hemförsäkring, el, a-kassa, CSN, osv. Sen är det ju matkostnader och ev. påfyllning av hygienprodukter som inte borde landa på mer än 5k totalt varje månad. Så tekniskt sett bör jag förhoppningsvis kunna spara 7-10k varje månad. Generellt är jag inte en person som slösar pengar på onödiga grejer.
- Som jag nämnde i föregående punkt betalar jag redan in till a-kassa varje månad. Bör inte det typ räcka?
- Går väldigt bra för företaget jag jobbar på just nu men är lite ärrad från ett tidigare jobb där chefen inte lät mig vara kvar efter provanställning vilket är ovant för mig då jag har lite “duktig-flicka-syndrom” och sköter mig. Är dock fast anställd idag. Sjukskriven vet man ju aldrig om man kan bli egentligen, men än så länge ser jag inte att jag skulle bli det då jag lever väldigt hälsosamt.
- Har sjuk-och olycksfallsförsäkring redan, men personen jag snackade med på SBAB sa något om att dessa inte brukar gälla vid sjukskrivning…
Vad tror ni?